• Sereena

När ägglossning - UL - 11 mm???

Hej,

jag undrar om någon kan hjälpa mig, så jag senast var hos en läkare som jag verkligen fick dra alla svar ur, så jag förstod nog inte helt..

Jag åt min första kur (1 tablett - dag 5-9 i cykeln) Pergotime denna månad (pga att jag inte verkar ha egen ägglossning).

I tisdags (dag 11) var jag hos gyn och gjorde ultraljud och läkaren sa att det verkade ha blivit något på högra äggstocken - att det var 11 mm, vilket verkade vara för litet så han sa att jag nog skulle ha ägglossning senare än vad som var vanligt... (i mina informationspapper från gynkliniken står det att man vanligtvis har ägglossning 4-10 dagar efter sista tabletten)

Men hur stort ska ägget vara innan det lossnar från äggstocken? Jag förstod det som att det växte ca 1 mm per dag, stämmer det?

Jag skulle tillbaka för blodprov cykeldag 25 - för att kolla om jag haft ägglossning. Gör man provet efter ägglossning, eller beräknar de att det är runt dag 25 för min del baserat på 11 mm???

Han verkade inte så hoppfull att det skulle vara något, och att jag antagligen behövde dubbla dosen av Pergotime...

Ursäkta detta kanske verkar förvirrat - kanske någon kan reda ut det åt mig...? :)

• Svar på tråden När ägglossning - UL - 11 mm???
  • jurinda

Jag gjorde vul dag 10 och hade tre ägg, ett på 25mm och gyn sade att det snart var dags för ägglossning, men jag lossade inte förrän efter fyra dagar. Så det kan ta lite tid.

• kulan2010

Om det är ett progesteron-blodprov du ska ta så tar man det 7 dagar efter förmodad ägglossning. Så ägglossningen verkar vara beräknad till dag 18 för din del. När äggblåsan har kommit upp i en viss storlek så växer den 1,5-2mm per dag. Sen är äggblåsorna olika stora också hos olika människor vid ägglossning.
    Mina har varit allt från 22 till 31 mm.

• Sereena

Tack för svaren!
    Jag vet inte vad det är för blodprov jag ska ta, men det låter väl rimligt med Progesteronprov, om man tar det 7 dagar efter! - Jag fick nämligen ägglossning igår - dag 18!
    Ja, jag vet att det inte är säkert att man får ägglossning även om stickan visar på det, men jag blev jätteglad ändå - första gången som teststrecket varit starkare än kontrollstrecket!!! - Jag som nästan inbillat mig att det varit fel på stickorna, eftersom jag tidigare månader aldrig fått något positivt!!! Tänk vad glad jag kommer bli om även graviditetstestet kommer visa positivt sedan!!! *Hoppas hoppas att det tar sig!*

Svar på tråden När ägglossning - UL - 11 mm???