När ägglossning - UL - 11 mm???
Hej,
jag undrar om någon kan hjälpa mig, så jag senast var hos en läkare som jag verkligen fick dra alla svar ur, så jag förstod nog inte helt..
Jag åt min första kur (1 tablett - dag 5-9 i cykeln) Pergotime denna månad (pga att jag inte verkar ha egen ägglossning).
I tisdags (dag 11) var jag hos gyn och gjorde ultraljud och läkaren sa att det verkade ha blivit något på högra äggstocken - att det var 11 mm, vilket verkade vara för litet så han sa att jag nog skulle ha ägglossning senare än vad som var vanligt... (i mina informationspapper från gynkliniken står det att man vanligtvis har ägglossning 4-10 dagar efter sista tabletten)
Men hur stort ska ägget vara innan det lossnar från äggstocken? Jag förstod det som att det växte ca 1 mm per dag, stämmer det?
Jag skulle tillbaka för blodprov cykeldag 25 - för att kolla om jag haft ägglossning. Gör man provet efter ägglossning, eller beräknar de att det är runt dag 25 för min del baserat på 11 mm???
Han verkade inte så hoppfull att det skulle vara något, och att jag antagligen behövde dubbla dosen av Pergotime...
Ursäkta detta kanske verkar förvirrat - kanske någon kan reda ut det åt mig...? :)