• mamma3barn

Enkla och billiga maträtter som barnen tycker om!!!

Hej!!

Är så himla trött på att laga mat till barn som vägrar äta.. Eller säger att det är äckligt!

Jag har två pojkar på 4 resp 8år och en liten tjej i magen som kommer när som helst :)

Tänkte att vi kanske kunde dela med oss lite enkla, billiga och framförallt maträtter som barnen tycker om!!

• Svar på tråden Enkla och billiga maträtter som barnen tycker om!!!
  • pigglet

Köttbullar

400 g köttfärs
    1 dl ströbröd
    2 dl mjölk
    1,5 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    0,5 gul lök (riktigt finhackad/riven)

Blanda ströbröd och mjölk. Låt stå 15 minuter.
    Blanda ihop allt. Rulla bollar och stek.

Sås: Ta upp köttbullarna ur pannan. Häll lite vatten i stekpannan och koka upp. Sila skyn ner i en gryta. Grädde, salt och peppar. Koka upp. Rör ut lite maizenamjöl i vatten och häll sakta ner i kastrullen under omrörning, koka några minuter.

Servera till potatis, lingonsylt, kokta ärtor/blomkål.

• pigglet

Lax! Gärna grillad så här på sommaren, annars går det bra i ugnen. 225*, 12 minuter för portionsbitar, längre för hel sida. Krydda med salt, peppar och ev dill innan tillagning.

Citronsås:
    2 dl creme fraich
    1 dl grädde
    1 citron skal + 1 msk saft
    1 fiskbuljongtärning
    (Koka allt - mums!)

Eller fyll laxen med fetaost:
    100 g feta
    0,5 dl grädde
    0,25 dl hackad rödlök
    (skär skåror i laxen och fyll med röran)

Kall sås:
    creme fraich
    hackad rödlök
    röd rom

Gott med pressad potatis till lax. Eller grillad (koka potatisen nästan klar, låt svalna, blanda en marinad av olivolja, vitlök, mycket basilika, salt. Låt potatisen bada en stund).
    Eller "gröna ormar":
    8-10 potatisar kokas
    1 dl spenat
    2 msk smör
    2 äggulor
    0,5 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 krm muskotnöt
    Blanda allt och stitsa moset till ormar/ stora "maränger" på en plåt. 10 minuter 225*.

Det är också gott med ugnsstekta tomater till. Dela tomaterna i halvor, krydda med salt, basilika och oregano. 225* ca 6 minuter.

• mamma3barn

Låter ju smaskens.. Men gör du kallops i ungen?? Skall det inte koka på spis?? Eller är det sak samma?

Vi äter mest kyckling och lax i den här familjen.. Brukar tänka nyttigt :)

Fläskpannkaka är väl ingen middag egentligen, eller äter ni det som middag?

• pigglet

Jo, jag gör kalopsen i ugn i min älskade lergryta. Funkar kanon, sätter in den vid 1-tiden innan jag hämtar mellantjejen på dagis. Så stannar vi ute i lekparken el.dyl. tills vi går hem vid 4 och sätter på potatisen. Hur smidigt som helst!

• vic4

Om ni är intresserade kan ni få mitt recept på kycklinggryta, det går åt här hemma
    Är kyckling i en krämig currysås och så är det paprika i bland annat. Gott och enkelt.

Annars är korv stroganoff och ris, pannkakor med sylt, köttbullar och potatismos, stuvade makaroner och köttbullar favoriter här hemma.. Säkert nåt mer men står still just nu.

• vic4

Jo kom på en till maträtt som går åt här hemma! Köttfärssås utan tomat.. en sån med redning, den är mums och barnen älskar den

• julmusten

Ah jag onskar att min dotter at allt det dar som ni raddar upp!!

Det enda hon ater ar typ chicken nuggets. Det kan man gora enkla sjalv genom att skara upp kycklingfileer i bitar, panera och sen baka dem i ugnen. Hall i vilka kryddor ni sjalva vill i strobrodet sa blir det lite roligare.

Till det kan man servera nastan vad som helst. Klyftpotatis, hemgjorda pommes, (bara uppskurna och stekta typ), lite gronsaker eller ris!! Det gar snabbt och ar jattelatt.

• Virriga V
    mamma3barn skrev 2009-07-16 23:31:09 följande:
    Låter ju smaskens.. Men gör du kallops i ungen?? Skall det inte koka på spis?? Eller är det sak samma?Vi äter mest kyckling och lax i den här familjen.. Brukar tänka nyttigt :)Fläskpannkaka är väl ingen middag egentligen, eller äter ni det som middag?
    Vi har det som lunch mitt på dagen, inte till kvällsmat. Men med potatis och morot i blir det mycket mer mättande.
  • Kodia

Thaikyckling med jasmineris har blivit en klar favorit här hemma - och enkelt och snabbt är det också!

Till 4 pers:
    3-4 kycklingfiléer
    2 tsk currypasta (asiatiska hyllan i affären)
    1 burk kokosmjölk
    en liten påse wokgrönsaker (eller färska, så klart!)
    jasmineris

Skiva kycklingfiléerna tunt på tvären. Fräs dem i olja. Tillsätt currypastan och rör runt tills kycklingen är klar. Häll i en burk kokosmjölk och grönsakerna. koka upp. Servera med jasmineris.

• Skrutten74

Här äter vi också nästan bara kyckling och lax.

Kycklingwok I:

Strimlad kycklingfilé
    Steks i olja.
    Tillsätt wokgrönsaker
    Tillsätt lite ingefära, gärna färsk, men mald på burk funkar utmärkt
    Häll över en burk kokosmjölk
    Smaka av med sweet chilisås.

Servera med ris eller nudlar

Kycklingwok II:

Strimlad kycklingfilé
    stek i olja
    Tillsätt wokgrönsaker
    Tillsätt wokkryddor och en burk kokosmjölk
    Servera med ris eller nudlar

Egen souvlaki (enkelt men kräver lite planering)

Skär ner kycklingfilé i lagom munsbitar och lägg i en skål.
    Häll över rikligt med olivolja.
    Häll på oregano, massor och grillkrydda, massor!!
    Hacka vitlök och tillsätt. Hur mycket är en smaksak, men snåla inte.

Blanda ordentligt och ställ i kylen minst över natten. Ju längre dessto godare blir det. Rör gärna om med jämna mellanrum så det "gottar till sig" ordentligt.

Nästa dag när det är dags att äta är det bara att hetta upp en stekpanna rejält och fräsa kycklingen tills den är jenomstekt.

Servera med egen klyftpotatis, hemgjord tzatziki, oliver och sallad med fetaost.

Min son äter tills ögonen trillar ur! Kalla kycklingrester äts ofta upp direkt från kylen....

Superenkel lax:

Hetta upp en grillpanna.
    Krydda laxfiléerna med lite salt och citronpeppar.
    Stek laxen.
    Servera med risoni eller pressad potatis och kall sås gjord på creme fraiche (eller tex yoghurt för smalare alternativ) och Dill & Lemon-mix. Och en sallad givetvis!

Detta var några av vår familjs favoriter.

• lisa4289
    ost och skinka paj 2 påsar  skinka  1 dl ost och 2 dl mjöl 1 dl mjölk och sen 1 egg och blanda sen heller man i skinka och osten och sen in i ungnen  justdet man ska ha en paj form där man läger smeten i ha en bra måltid Skål
  • lisa4289

gör inte det fot jag bara skrev nått 

Svar på tråden Enkla och billiga maträtter som barnen tycker om!!!