• HannaG

Känns som att jag inte kommer att klara av att föda.

Jag är så orolig att jag inte kommer att orka igenom en förlossning. Är överviktig och har flera bekanta som sagt att det kommer att bli sååååå jobbigt pga. att jag är överviktig. Stämmer det eller???

Tänk om någon kunde tala om för ig exakt hur ont det kommer att göra, men det förstår jag ju att ingen kan. Är rädd för att jag inte kommer att klara av smärtan.

Jag kanske är barnslig som känner så här eller är det någon mer??

• Svar på tråden Känns som att jag inte kommer att klara av att föda.
  • mompe

Nej du är inte barnslig. Det är normalt att oroa sig inför förlossning med allt som hör till.
    Jag har fött barn som överviktig och jag förstår inte att det skulle vara mer jobbigt? Man svettas, har ont, men kommer då ingen vart, man ligger där man ligger och jobbar på vare sig man är smal eller tjock.
    har hört många som tänker att dem inte kommer klara smärtan, men det gör man för man är tvungen.
    Jag försökte se på smärtan som något positivt, för det är det ju, för varje värk leder framåt! Det hjäpte mig. Du kommer nog klara det galant! Lycka till!

• BlommyNess12

Hej! Smärtan vid en förlossning går ju inte att beskriva riktigt, det är en nästan härlig smärta fast det gör ju ont förstås, hela huvudet och hela kroppen fylls av den smärtan och om man slappnar av och följer med i det så tyckte iallafall jag att det blev lättare och dessutom en helhäftig upplevelse!

Om du är jätterädd för smärta så tycker jag du ska ta en EDA (epidural) när jag fick min EDA så sov jag mig igenom värkarna fram till krystningsfasen!

Kram!

• rotis

Helt naturligt att känna så... men jag lovar, vi kvinnor klarar mer än vad vi tror! När första värkarna kom sa jag till min sambo "Jag klarar inte det här jag kommer dö". 9 timmar senare hade vi lilltrollet hos oss och jag hade klarat det! Otroligt men sant. Jag kan rekomendera EDA och lustgas, det tog jag och jag hade riktigt jobbigt med täta värkar från start (från första värk endast 3 min mellan) och över 1 timmes krystarbete.... Vilket innebar ca 8 timmars värkarbete utan paus...

Tror inte det blir värre bara för du är överviktig. Har du en partner som är hjälpsam så går det oxå lättare. Min sambo var urgullig och hjälpsam. peppade mig hela tiden och räknade ner mellan värkarna och när en värk kom räknade han ner och talade om att nu är den på toppen och nu blir det lättare.... Underlättade för mig otroligt mkt! Men alla är ju olika, vet att min syster tex bad sin man att bara "hålla käften" hehe. Men för mig var pepping viktigt och viktigt att veta att när det gör som mest ont att det ngn då talar om att nu kommer det inte göra mer ont på en stund...

blev kanske lite osammanhängande men hoppas du hänger med på resonemanget...

• HannaG

Tack för att ni svarade. Jag hoppas verkligen att det kommer att gå men man blir ju mer rädd när folk håller på att prata om övervikt och att det kommer att bli så jobbigt. Men nu känns det lite lättare när jag fått era svar.

Tack så jätte mycket!

• Minxy

Det enda jag kan tänka mig är att man som överviktig kanske har svårare att ändra position under förlossningen, men att det skulle göra ondare tror jag inte för en sekund på.

Det GÖR ont, men man överlever

***S+M=L***
  • victoria p

klart man oroar sig lite inför vad som komma skall, man vet ju inte riktigt vad det är man ger sig in på.. Det är jobbigt o man blir trött, men det beror ju oxå på hur lång tid det tar, hur spänd man är osv. Min förlossning tog 5 timmar inne på bb innan han var ute o jag upplever inte att det var nån hemsk smärta eller påfrestning alls! En helt positiv upplevelse!
    Vad jag vill säga är att man vet aldrig hur lätt det kommer gå, oavsett om det är första eller andra barnet, överviktig eller inte. Sen kan jag ju tillägga att grundkonditionen inte behöver va sämre hos dig än hos nån annan "normalviktig" gravid person, jag har tex inte gått många promenader pga foglossning under båda mina graviditeter (har noll kondition)!
    oroa dig inte, det kommer gå bra! :)

• HannaG

victoria p skrev 2009-07-17 14:51:28 följande:

klart man oroar sig lite inför vad som komma skall, man vet ju inte riktigt vad det är man ger sig in på.. Det är jobbigt o man blir trött, men det beror ju oxå på hur lång tid det tar, hur spänd man är osv. Min förlossning tog 5 timmar inne på bb innan han var ute o jag upplever inte att det var nån hemsk smärta eller påfrestning alls! En helt positiv upplevelse!Vad jag vill säga är att man vet aldrig hur lätt det kommer gå, oavsett om det är första eller andra barnet, överviktig eller inte. Sen kan jag ju tillägga att grundkonditionen inte behöver va sämre hos dig än hos nån annan "normalviktig" gravid person, jag har tex inte gått många promenader pga foglossning under båda mina graviditeter (har noll kondition)!oroa dig inte, det kommer gå bra! :)
    Jag har också foglossning och kan inte röra på mig som jag skulle vilja. Men det känns skönt att det finns människor som kan tala om för mig att det kommer att gå bra.

Ni är verkligen snälla.

Kram på er och tack så mycket.
  • Funderingar

Hejsan!

Visst gör det ont att föda, men jag måste säga att det var den underbaraste upplevelsen jag varit med om. Själva krystskedet tyckte jag var så häftigt! Tänk att föda fram sitt barn! Visst gjorde det ont, men håll fokus på barnet så gör det mindre ont (min kompis beskrev det som att föda fram ett brinnande bowlingklot... ).

Även jag är överviktig och hade foglossning (mycket svår sådan), men det gick bra. Visst, jag kunde inte upp och gå under förlossningsarbetet, eller vrida mig själv osv, men vårdpersonalen får ju hjälpa till med det. Under själva krystskedet kände jag mig inte speciellt begränsad mer än att jag fick föda på rygg. Och det gick hur bra som helst. Begränsningarna jag upplevde var alltså pga foglossningen och inte av att jag är överviktig.

Vad som hjälpte mig mycket under förlossningen är att jag tränade andning och avslappning innan - guld värt!!! Och att träna på att ha positiva målbilder. Jag tror verkligen på skillnaden om man går in med en "jag kan-känsla". Lycka till! Med största sannolikhet kommer det ju gå toppenbra!

• HannaG

Jag har faktiskt köpt en skiva med andnings och avslappningsövningar. Ska börja lyssna på den då kanske.

Tack för att ni säger att jag kommer att klara detta.

Svar på tråden Känns som att jag inte kommer att klara av att föda.