• HeddaBigBum

Vad händer om man tanker fel sorts bensin?

Kanske en dum fråga, men vad händer om man tankar fel bensin (för låg)? Hur skadligt är det för bilen om alls?

• Svar på tråden Vad händer om man tanker fel sorts bensin?
  • Dynamic
    HeddaBigBum skrev 2009-07-18 15:08:04 följande:
    Vi är i Sverige nu... Så 87 finns inte ens här?Det var inte jag som tankade, så jag vet inte riktigt vad min karl sysslade med. men han påstod sig ha valt 87 istället för 95. Menar du att 87 inte ens finns i Sverige?*fattar noll *
    haha nej, 87 har inte funnits på läääänge, 95 är det absolut lägsta här {#lang_emotions_smile}
  • Dynamic
    HeddaBigBum skrev 2009-07-18 15:11:43 följande:
    Ja, det kan avra farligt att ha samma system ju... Men skrev du (några inlägg bakåt #5) att 95 var lägsta i Sverige?
    haha nej det finns inte i sverige var har han tankat egentligen?

Du... har han tankat E85
  • Dynamic
    Dynamic skrev 2009-07-18 15:06:08 följande:
    Det var nog 87 vänta så ska jag kolla, för jag trodde du menade sverige som har 95 som lägst, häng kvar!
    Eh, jag trodde ni var i USA

hallå!

Fyll på med 98 oktanig bensin fort som fan
  • amalie79

Ja det var precis min tanke också.. .att han tankat etanolbränsle istället. E85...

• HeddaBigBum
    Dynamic skrev 2009-07-18 15:12:53 följande:
    haha nej, 87 har inte funnits på läääänge, 95 är det absolut lägsta här

ja, då vet e fan vad han gjorde?!

Ser munstycket till diesel likadant ut? Han (min man) svamlade om att han i alla fall inte kunde tankat diesel av misstag, eftersom det munstycket intepassar i hålet... eh?
    Det var tydligen inte så tydligt skyltat mellan de olika sorterna...
  • Dynamic
    HeddaBigBum skrev 2009-07-18 15:17:05 följande:
    ja, då vet e fan vad han gjorde?! Ser munstycket till diesel likadant ut? Han (min man) svamlade om att han i alla fall inte kunde tankat diesel av misstag, eftersom det munstycket intepassar i hålet... eh? Det var tydligen inte så tydligt skyltat mellan de olika sorterna...
    Fråga honom om det var blått handtaget och inte gick att spärra så det tankade automatiskt.

OM han har tankat i E85 bara i bilen så får han hälla i lite 98 oktanig bensin så snart han kan, bilen kan börja knacka och ha sig men är den relativt ny? Isåfall klarar den sig, bara ni får i lite bensin.
  • HeddaBigBum
    Dynamic skrev 2009-07-18 15:15:11 följande:
    Vad är det för bil?
    Volvo V40
  • HeddaBigBum
    Dynamic skrev 2009-07-18 15:18:23 följande:
    Fråga honom om det var blått handtaget och inte gick att spärra så det tankade automatiskt.OM han har tankat i E85 bara i bilen så får han hälla i lite 98 oktanig bensin så snart han kan, bilen kan börja knacka och ha sig men är den relativt ny? Isåfall klarar den sig, bara ni får i lite bensin.
    Vi har kört 6-7 mil sedan han tankade...
  • Dynamic
    HeddaBigBum skrev 2009-07-18 15:17:05 följande:
    ja, då vet e fan vad han gjorde?! Ser munstycket till diesel likadant ut? Han (min man) svamlade om att han i alla fall inte kunde tankat diesel av misstag, eftersom det munstycket intepassar i hålet... eh? Det var tydligen inte så tydligt skyltat mellan de olika sorterna...
    men ja, dieselgrejjerna är större så de ska inte gå att få ner om du inte har en ford mondeo

Men diesel i en bensinare är ingen fara. Bensin i en diesel = katastrof.
  • Dynamic
    HeddaBigBum skrev 2009-07-18 15:19:34 följande:
    Vi har kört 6-7 mil sedan han tankade...
    Bra, åk då och fyll i så mycket 98 oktan ni kan är det en V40 turbo?
  • HeddaBigBum
    Dynamic skrev 2009-07-18 15:21:12 följande:
    Bra, åk då och fyll i så mycket 98 oktan ni kan är det en V40 turbo?
    Det är mer än jag vet-
    Vi kanske helt sonika får åka tillbaka och kolla vad det var han tankade. Han kanske läste fel och faktiskt tankade rätt?
  • HeddaBigBum
    Marsch skrev 2009-07-18 15:21:14 följande:
    Hehe, det låter som att han har tankat i sömnen?
    Typ... lol...
  • Dynamic
    HeddaBigBum skrev 2009-07-18 15:22:50 följande:
    Det är mer än jag vet- Vi kanske helt sonika får åka tillbaka och kolla vad det var han tankade. Han kanske läste fel och faktiskt tankade rätt?
    står det 2.0T eller nått bakpå bilen? Isåfall om det är en turbo så kommer bilen gå fan så mycket bättre med en massa E85 i tanken {#lang_emotions_wink}
  • HeddaBigBum
    Dynamic skrev 2009-07-18 15:23:46 följande:
    står det 2.0T eller nått bakpå bilen? Isåfall om det är en turbo så kommer bilen gå fan så mycket bättre med en massa E85 i tanken
    Så E85 är inte farligt för bilen? Och 87 finns inte... och diesel är inte heller skadligt... så vi kan helt enkelt inte ha sönder bilen med det vi tankar?

Näe, nu åskar och blixtrar det här. Gotta go!!!

Tack för all hjälp!!!!
  • Andes88
    HeddaBigBum skrev 2009-07-18 15:00:39 följande:

Kanske en dum fråga, men vad händer om man tankar fel bensin (för låg)? Hur skadligt är det för bilen om alls?

Allt det du söker går att läsa om i denna artikel om feltankning.

Men kort så är det så bensin i diesel bil är jätte dåligt. Tvärt om är ganska dåligt men inte helt kört. Har du tankat fel ska du absolut inte starta bilen! Gör du det kan det bli mycket dyrare än vad man hoppas :( 
Svar på tråden Vad händer om man tanker fel sorts bensin?