• semjoel

Tonåring och adhd

Hej
    Är det någon som har varit med om och vill tala om hur det var när eran son började komma in i puberteten. Vad är det som händer när dessa barn som har adhd kommer in i puberteten.
    Min son har precis börjat processen puberteten och han mår för tillfället dåligt, han har jätte mycket konstiga tankar som det inte finns någon som helst verklighet i och han tror att han själv varit med om det han tänkter. Han kan inte skilja på fantasi och verklighet. Han säger själv att han inte kan stoppa tankarna utan dom kommer upp hela tiden, han är nedstämd och trött. Har svårt att ta sig för någontting. Han spelar hockey och börjar i dag ett träningsläger på en vecka inte ens det fick honom att känna någon glädje, och hockeyn har varit hans allt.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Tonåring och adhd
  • Majsan70

Tja i vårt fall utlöstes inte sonens handikapp förens i just 12-13 års åldern. Det har varit upp o ner. Man vet inte riktigt vad som är normalt tonårsaktigt o vilket som beror på hans olika funktionshinder. Men tack vare ett bra team bakom honom och mediciner så har det vänt o ser nu vid 17 års ålder riktigt bra ut.

• Fiolina

Nu har jag ingen son, men däremot en dotter på 13 som har vibrerat av tonårshormoner sista halvåret, vi ska snart börja utreda henne för ADD/ADHD då det kommit upp många nya sidor hos henne på sista tiden, deprimerad, struntar i skolan, inget är kul, alla är dumma,
    tidigare har hon hållig sig över ytan med kommentarer från skolan om att hon är långsam, hemma däremot har hon alltid varit utagerande och över "det normala".....känns skönt att få göra utredningen, vad den visar får vi se, men både jag och BUP är rätt övertgade om en diagnos.

Vet inte om jag svarade på din fråga men vad jag förstår så kan barn med ADHD/ADD ha en jobbigare tonårsperiod än andra.

Får din som någon medicin för sin ADHD?

• Killarnas morsa

Hej!

Jag har två tonårskillar med ADHD.
    När de kom i puberteten så var det som om medicinen helt plötsligt inte verkade längre. Den ene åt Ritalin innan och den andre Concerta. Nu äter de båda Strattera och är 14 och 15 år gamla och jättemysiga! De är sitt egna livliga jag men får mycket hjälp av medicinen i skolan.
    Men de är trötta tonåringar, det märks. Inte så att de drar sig för aktiviteter men om sätter de sig ner, i bilen t ex, då somnar dom... Kommer dock ihåg att jag själv blev släpad till läkarn i tonåren för att mamma tyckte att jag var onormalt trött så jag tar det med ro. Med det tempot de hade innan puberteten så kan de nog behöva ta igen sig...
    Vi föräldrar får nog räkna med en tuffare tonårstid, men det kanske kan tillstöta något också? Är du orolig så tycker jag att du kan fråga läkarn. Har han inte medicin så kanske det är dags att börja? Mina killar fick sina diagnoser vid 11 årsåldern och kan väldigt tydligt berätta hur de upplevde det innan. Våra barn har det inte lätt! Medicinering är för barnens välbefinnande, inte vårt.
    Hoppas att det löser sig!

• SandraFasth

Hejj !!

Min styv bror det är inget fel att tänka så det är de adhd är !!
    han har svårt just nu men det går över be han tare lugnt göra ngt kul

hällst ska du ju hitta en hobby till grabben de gjorde vi, tankarna finns ju kvar men inte inte mycket

Bra text där

Svar på tråden Tonåring och adhd