• Eliasmamma85

Kan man ha 1 brudtärna? Är så ledsen :(

Min första tärna sviker mig genom att snacka skit och bara ljuga om allt, och nu min andra brudtärna sa för 3 dagar sedan att hon ville inget mer att vara tärna, sen idag 1 månad innan när allt är fixat och betalt nä då ska hon inte vara brudtärna längre.
    Hon mår dåligt och hennes kille är en sådan person att vill inte han gå ska inte gå hon heller.
    Visst vi har inte sätts på 2 månader för hon jobbar varje helg och helgerna kan hon aldrig och så påstår hon att vi aldrig ses, vems fel är det då?
    blir så ledsen och hon förstår inte hur jag kan blir det...
    Nu har jag 1 brudtärna kvar och det är min syster, kan man ha en brudtärna?

• Svar på tråden Kan man ha 1 brudtärna? Är så ledsen :(
  • Dynamic
    Eliasmamma85 skrev 2009-07-18 21:31:21 följande:
    känns tråkigt i alla fall att det bara kommer 1 vän :( men vad ska man göra när man inga vänner har..
    Bjud in mig
  • Dynamic
    Dynamic skrev 2009-07-19 14:07:19 följande:
    Bjud in mig
    Jag tycker dina vänne rbetett sig som riktiga svin, och ja du kan absolut ha en tärna, inget fel i det! Har din blivande man något kvinnligt syskon? Isåfall kan det vara ett alternativ

Det är DIN dag och fattar inte dina "vänner" det så kanske du borde göra dig av med dom.
  • Pruttiluskan

När jag var liten & min kusin gifte sig så var det jag & en annan kusin (ca 4-5 år) & en vuxen tjej! :)

• Linabollis

Jag hade 2 tärnor vilket inte heller är så vanligt tydligen... Jag har kännt dem i 9 år och älskar dem lika mycket som min man, de är som mina systrar då jag inte har någon egen...
     Hade flera av mina barndomskompisar med på bröllopet och de var jätte lyckliga för vår skull även om en gärna hade varit tärna hon med, men jag kände inte att vi var SÅ tajta längre så jag frågade henne inte! :S
    De flesta brukar nog bara ha 1 tärna och 1 näbb... Själv har jag varit tärna till en kompis som hade två tärnor till, så jag tror att det är lite hur man själv tycker!

Men jag skulle abslut inte ha med en vän som svikit mig eller en som inte kunde ställa upp pga sin pojkvän??? Hallå, pojkvännen har inget med er vänskap att göra så om hon inte vill pga honom så skulle jag inte vilja ha henne som tärna heller!

• Bohman

självklart kan du ha det!!!
    de flesta har nog bra 1 tärna i sverige!
    Grattis förresten till giftemålet.
    hoppas att ni får ett långt o lyckligt liv tillsammans!

♥(¯`°?.¸ ♥Jesper ?°♥°? Wilma ?°♥°? BF 100204 ♥¸.?°´¯)♥
  • Petra med små
    Schnauser skrev 2009-07-19 14:01:59 följande:
    Så himla bra gjort av er!
    känns kanske lite larvigt att inte varit tillräckligt bestämd och genomfört de vi först planerat......men å andra sidan vikte vi oss gärna för att vi ville ha en "kamplös" och avslappnad dag , det var ju VÅR dag

vi avbokade tårtan och köpte dyra kryssningsbiljetter
  • Petrasis

Molson Canadian skrev 2009-07-19 11:57:57 följande:

Det normala i svensk tradition är att ha en tärna. Att ha flera är vanligast i USA. Jag hade en tärna och hade inte en tanke på att ha flera, även om jag rent fysiskt hade kunnat ha det. Men så är jag också noga med att inte apa efter amerikanarna.
    Jag tycker absolut att man kan ha "bara" en tärna men vill inte hålla med om att det normala i Sverige är att ha en tärna. De bröllop jag har vart på har alla haft flera. Tror nog att det kan ha mer att göra med vart i Sverige man bor...

Lycka till på er dag Eliasmamma85!
  • Molson Canadian
    Petrasis skrev 2009-07-21 05:30:11 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-07-19 11:57:57 följande: Jag tycker absolut att man kan ha "bara" en tärna men vill inte hålla med om att det normala i Sverige är att ha en tärna. De bröllop jag har vart på har alla haft flera. Tror nog att det kan ha mer att göra med vart i Sverige man bor... Lycka till på er dag Eliasmamma85!
    Det har aldrig varit kutym i Sverige att ha flera brudtärnor, lika lite som det har varit kutym att ha flera marskalkar. Traditionsenligt har bruden en brudtärna och brudgummen en marskalk. Det är på senare år somliga vill trycka in fler i arrangemanget.
  • Hallonröd
    Petra med små skrev 2009-07-18 22:36:12 följande:
    Släkten blev lite för "jobbig". De ville bestämma så mycket...vilken färg jag skulle ha till den vita klänningen...vilka döttrar som skulle bli näbbar (våra egna barn var för små)....vår fest skulle bli bättre än min makes brors bröllop osv.....släkten tog över och vi var tydligen inte för hårda. Vårt bröllop blev en tävlan om vems bröllop som var finast och störst i släkten. Först såg vi fram emot att äntligen få gifta oss och sen blev det en kamp för at få alla nöjda. Vi klarade helt enkelt inte att vara tillräckligt hårda och konsekventa . Sen när vår dag blev alla andras dag så hade vi ett val..... ta tillbaka vår dag eller tillfredställa andra. vi valde oss
    Ok...fy vad hemskt! Bra val {#lang_emotions_wink}
    // Bad sound kills good music...
  • Petrasis

Molson Canadian skrev 2009-07-21 12:58:16 följande:

Det har aldrig varit kutym i Sverige att ha flera brudtärnor, lika lite som det har varit kutym att ha flera marskalkar. Traditionsenligt har bruden en brudtärna och brudgummen en marskalk. Det är på senare år somliga vill trycka in fler i arrangemanget.
    Jo, på vissa håll i landet har man faktiskt fler brudtärnor... enligt tradition.
  • jayne doe

Klart man kan ha en tärna! Min bror gifte sig härom året och då var brudens syster den enda tärnan.
    Det viktigaste är ju att ert bröllop blir som ni vill ha det.

• Molson Canadian
    Petrasis skrev 2009-07-21 16:35:49 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-07-21 12:58:16 följande: Jo, på vissa håll i landet har man faktiskt fler brudtärnor... enligt tradition.
    Exempel?
  • MinGu

Jag hade en tärna och min man hade två marskalkar/best men...funkade alldeles utmärkt och ingen tyckte att det var något konstigt...

♥♥ INGRID 14/4 -07 & LillaLiten med BF 31/7 -09 ♥♥
  • Morgonrodnad

klart man kan ha en tärna. Ville min bästa kompis skulle vara tärna, men hon ville hellre spela på mitt bröllop

• sockertopp

Har bara läst trådstarten, så vet inte vad som skrivits sen.

Klar att man kan ha 1 brdutärna. Det hade jag och tror det är vanligast här i sverige.
    Jag förstår att du är jätteledsen för det som hänt, men var på ett sätt tacksam att det kom fram nu innan bröllopet. Dina två avhoppande "väninnor" verkar inte riktigt vara äkta vänner, för då beter man sig ju inte på det sättet.

Jag gifte mig för ett år sedan och det var den mest fantastiska dagen i mitt liv. Kan nästan lova att du kommer att känna likadant. Så försök glömma dina "väninnor" och fokusera på den brudtärnan du har istället.

• Morghana

Klart du kan!
    Usch vad dåligt av de andra två...vet inte vad jag ska säga om det.
    De fick en ärofylld uppgift av dig och en önskan om att se dem vid din sida på en mycket speciell dag.

Jag hade inga tärnor. "Bara" min dotter som brudnäbb och min mans bäste vän som best man. Jag har inga så nära vänner och min syster hade en bit att resa tillsammans med sin sambo, min mamma och bror så hon hade haft svårt att komma dit som tärna.
    Man får forma sitt bröllop preciiiis som man vill!

Grattis till det stundande bröllopet och ha en helt underbar dag!

• Flätad

Självklart
    Vi gifte oss 6 septeber förra året och då hade jag min systerdotter då 13 år som brudtärna. Jag ville inte ha för många och hade svårtatt välja Men det blev såååå bra

• AnniPanni

Öh JA! Varför skulle man inte kunna ha det! Jag hade EN brudtärna när jag gifte mih.. något om faktiskt är VANLIGT i sverige. Det är mer vanligt utomlans med fler tärnor än en. En helt annan tradiditon. När jag bodde i USA så var det mer regel än undantag att man skulle ha typ hur många som helst men här i sverige så är det ju inte så -än (får jag hoppas!)

• Anonym (Nn)
    Eliasmamma85 skrev 2009-07-18 22:06:11 följande:

Det gör ont i alla fall :( varför ska folk svika hela tiden och henne som jag alltid har ställt upp för när hon har mått dåligt..

Det är så tråkigt när det visar sig att alla de där terapitimmarna man lagt på att hjälpa en vänn eller flera vänner inte är vatten värt när det kommer till en själv. Har sett detta flera gånger när det kommer till bröllop, det blir det ultimata beviset på ens vänskap.

Men nu vet du, du behöver inte oroa dig för henne mer och bry dig när hon mår dåligt och vill ha din uppmärksamhet. Att ni inte setts på två månader är väll ingenting? Vi går inte i skolan där man ses varje dag utan är vuxna, det verkar dessutom som att du har flyttat en bit bort så det är inga konstigheter att inte ses ofta.

Säg åt henne att vad hennes kille vill och inte vill bör inte påverka hennes beslut att komma eller inte på ditt bröllop, det borde vara en självklarhet att hon kommer. Är hon förtryckt av sin kille? kontrollerar han henne?

Men låt inte detta förstöra din dag! Fokusera på alla som faktiskt ÄR där istället och var glad att de är där för att fira ER <3 

Svar på tråden Kan man ha 1 brudtärna? Är så ledsen :(