Äntligen
Äntligen gravid efter 5 år och en månad!
Jag ville inte skriva detta under tråden "äntligen" för där finns också dem som skriker äntligen efter 3 månader. Kul för dem, men det känns inte så kul när man själv pratar om år och inte månader.
Det har varit en riktig kamp sedan 2006, med hemska hormonbehandlingar och allt annat skit. Efter 2 inseminationer, en misslyckad IVF och frysinföring eller vad det nu än kallas är jag äntligen gravid, med hjälp av IVF, sista försöket som vi fick via landstinget.
Jag vill bara säga till er alla som känner att det är hopplost- ge inte upp! Jag var så nära att göra det, men bestämde mig att ge allt den här gången och jag menar verkligen det. Efter det första misslyckade IVF kände jag mig ändå glad efersom vi fick ett kvitto på att det inte är något fel med mina ägg och att vi kan bli gravida. I samband med behandlingen fick jag fylla ett formulär angående magbesvär. De har upptäckt att väldigt många oförklarligt barnlösa kvinnor lider av diverse magproblem. Teorin är att om kroppen har en pågående infektion så kan den inte bli gravid. Bingo! Jag som har lidit av magproblem under 10 års tid. I höstas gjorde jag omfattande allergitester som visade att jag inte tål vete och många andra saker. Efter julen sanerade jag alla dessa ämnen bort från min kost- vilket inte var lätt men det var definitivt värt ett försök. Efter bara några veckor mådde jag mycket bättre och mina ständiga magproblem (läs tarmproblem) var borta. Det kändes helt fantastiskt samtidigt som det inte var helt lätt att besöka kompisar för man blev den däör konstiga som inte tål dittan och dattan.
Utöver det så började jag träffa en psykolog och hos henne kunde jag vädra mina mörkaste tankar kring barnlöshet, vilket var väldigt skönt eller rättare sgt befriande.
Det var små saker som jag kunde göra själv, men det är trots allt den medicinska behandlingen som hjälper. Tyvärr hade det inte så värst bra kontroll med min journal på vår klinik. Det kunde ställa frågor som "vilken dos hade du förra gången?" Tack och lov kom jag ihåg och tjatade till en högre dos i sprutan vilken gav effekt. Förra gången blev det två ägg, den här gången 10!
Än så länge har det bara gått 8 veckor, men jag glädjer mig för vår lilla mirakel och hoppas att allt går bra.