• Meal

Pergotime och biverkningar

Hej

Hoppas att det är någon som kan hjälpa mig med denna undran. Vi har försökt få barn sedan mars 2008, jag har precis tatt min första pergokur i väntan på IVF.

Lørdag 27. juni tog jag min första pergotablett. Tog enkeldos i 5 dagar. Jag tempar med BBT-metoden och använde ägglossningstest. Fick fastställt äl till 8. juli - cyklusdag 16. Jag har vanligtvis en lutealfas på 11 dagar. Har haft 10 en gång och 12 en gång. I dag är jag på 11 DPO och CD 27. BIM är i morgon. I går kände jag ett väldigt stick i livmodern, och har nu haft molvärk sedan i går kväll. Nu till mina frågor:

1) Kan pergotime vara orsaken till att jag har fått en så "fin" tempkurva?
    Se: www.fertilityfriend.com/home/FF-chart

2) Är molvärk i livmodern rundt BIM en vanlig biverkning av pergo?

3) Kan pergotime förlänga lutealfasen?

• Svar på tråden Pergotime och biverkningar
  • Florence

Hej! Jag har precis avslutat min första kur, min cykel såg ut så här: Positivt äl-test på dag 15 och mens på dag 32. Jag har hört att pergo förlänger cykeln. Jag hade en lutealfas på 15-16 dagar. Jag kände mig smått illamående mellan äl och bim och mina bröst blev gigantiska och ömma. Imorgon börjar jag med nästa kur, hoppas hoppas :)

• Knasten83

Jag har ätit 3 kurer pergo och har märkt av smärta i livmodern denna gången, trodde jag va gravid. Mensen hoppade över denna månaden också så det kan ju va lite strul i magen... men jag har också hört att det kan ge smärta..

• Meal

Tack för svar. Är det fler som vet? BIM i dag (efter vanlig lutealfaslängd) Jag har fortfarande hög temp och ingen spotting eller mens i sikte. FF säger trifasisk kurva

Florence: Lycka till med nästa kur

• Meal

Jag testade negativt i dag och är BIM+1. Så jag kan nog svara ja på min egen fråga, pergotime kan förlänga lutealfasen. Det är ju positivt i sig själv då, eftersom jag hade lite kort. Är 13 DPO idag och har fått ännu högre temp

• EMND

Hej, en till här med hög temperatur och längre lutealfas. Min ÄL kom på dag 15 (annars brukade den komma på dag 10) och är på dag 33 idag. Jag hade en massa biverkningar mellan Äl och BIM. Trodde jag var gravid men fick minus i morse. Ska säga att jag hade blivit gravid tre gånger förr men det slutade med mf. Sedan i oktober har jag inte lyckats bli gravid. Vi har gjort även IVF. Inga fel har påvisats.

• Meal

DND: Vad jobbigt. Har jag förstått det rätt att du då är 18 DPO idag?

• EMND

Glömde säga att molvärk är en av biverkningar.

• Meal

Vad jobbigt att gå och vänta så länge på mensen när du får negativa tester

• EMND

ja, jag tar progesteron dessutom för att förhindra mf så det är extra jobbigt att betsämma närman ska sluta, för slutar man förtidigt kan detta i sig leda till mf... Ett jäkla tufft liv...

• Meal

Okej, ja det är inte lätt att ha svårt för att få barn. Kan inte ens tänka mig hur tufft det måste vara att faktiskt lyckas för så att få mf

• EMND

ja jag har upplevet båda sidorna av helvetet men hoppas att det stannar när jag blir gravid igen. Fattar bara inte varför jag inte blir gravid nu. Jag blev lätt gravid förr. Jag har ju ändå mf att tänka på men varje månad ökar rädslan att det kommer att sluta med mf igen när det väl tar sig och det tar sååååååååååå lång tid. Varför, varför, varför...

• Meal

*kram*

Jag hoppas du slipper vänta så länge på nästa pluss och att den lilla stannar kvar tiden ut nästa gång

• EMND

tack, du är så snäll, jag hoppas du får ett pluss snart också!

• Meal

Tack

I dag satt jag och kollade på gravidcharter på FF, finns faktiskt flera som testar positivt sent. Hoppet är det sista som försvinner eller

Men det går väldigt upp och ned när man försöker få barn. Just nu är jag inne i en bra period, men det är nog för att jag vet att vi ska ha IVF i september och jag har höga förhoppningar till det. Kommer bli en riktigt nedtur om det misslyckas också. Förmodligen måste vi göra ICSI också.

Har ni gjort fler IVF, eller har ni fler planlagda? Har du fått någon utredning på varför du har fått flera mf?

• EMND

Jag har gjort alla möjliga undersökningar, "gått i vägen" att få svar på varför, varit utomlands och rest över halva Sverige för att utredas men inga fel någostans hittades. Väl små justeringar kunde man ev. gör amen inga avvikelse hittades. Vi ska nog satsa på IVF igen. Jag fick ut 6 mogna ägg sist men bara ett befruktades, sattes tillbaka men stanade inte. Jag testar pergo under sommaren men vi gör nog IVF i okt/nov. Vi har ålder emot oss då jag har hunnit bli 40 . Var någonstans gör du din IVF?

• Meal

Jag bor i Norge, så det är i Oslo. Jobbigt att de inte har lyckats hitta något som kan hjälpa er. Vi har fått veta att min man har nedsatt sädkvalitet, så har i alla fall fått en förklaring på varför det inte går.

Svar på tråden Pergotime och biverkningar