• EEJ

Ni som har barn födda runt v 32, hur hur har de följt utvecklingskurvan?

Min dotter föddes den 26 maj i v 31 + 6 och nu börjar de fråga om svarsleende på BVC. Vi har inte fått något sådant än. Lillan har svårt att fästa blicken och ser "förbi" oss och gärna upp i taket istället. Hur har utvecklingen sett ut för era prematura barn?

Hon beter sig lite autistiskt, även om jag ju förstår att hon förmodligen inte är det och om hon är det så är det för tidigt att se det.

Googlade fram att man bör få svarsleende efter 3-4 veckor och hon är ju 8 veckor, eller korr så är hon ju inte ens född.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som har barn födda runt v 32, hur hur har de följt utvecklingskurvan?
  • Linda J

Linda J skrev 2009-07-29 01:45:39 följande:

Min son är född i v 31+1 och gav svarsleende när han var 9 veckor
    får lägga till lite...

Enligt barnmorskan har han inte varit speciellt sen på något.
    Vet att man inte ska jämföra barn men har en syster som fick sin son en vecka innan jag fick min och då har man sett att det är inte så stor skillnad på utvecklingen i detta fallet då förutom vikt och längd givetvis...
  • MirjaochJolinesMamma

Min dotter är född i v.31. Hon har följt den "normala" utvecklingen okorr.
    Idag är hon 5 år, kan hela alfabetet, räknar +, skriver hela familjens namn o lite till. Hon cyklade utan stödhjul innan hon fyllde 4, åker slalom o skridskor. Så, idag är hon rent utav tidigare än sina jämnåriga.
    Hennes lillasyster, född i v.38, följer exakt samma mönster. Från att de var 9 månader har de följt nästan exakt samma längd/vikt oxå. Så jag har aldrig korrat den stora tjejen.
    Tror inte att du behöver vara orolig. Barnen kommer ikapp. (Och ibland förbi!)

• Jaz1

Precis som flera andra skriver så räknar vår bvc-sköterska o läkare alltid korr. Mina tvillingpojkar föddes v 31+5. De log medvetet när de var 12 v, alltså 4 v korr. Du ska absolut räkna utvecklingen från när barnet skulle ha fötts. Mina killar är idag 6 mån, men ska på 6 mån-kontroll först om 2 månader. Vi fick en bvc-sköterska som tidigare arbetat på neo o det är vi verkligen glada över!

• sessan79

hej. ser att flera av er fött tidigt..är själv i v 31+4 med tvillingar..

hur länge fick ni vara kvar på neo??
    hade era barn några svårigheter första tiden??

mvh sessa

• EEJ

Jag har ju iof bara ett barn, men vi var kvar på barnintensiven i 1 vecka och på vanliga barnavdelningen i 3 veckor (med permissioner) Dock hade inte Ellen några svårigheter förutom sondmatning.

• EEJ

Kul att hör vad ni tycker och tänker....

Ellen är imorgon 10 veckor okorr och vi har ännu inte sett något solklart leende, men jag anar att det kan finnas där bakom någonstan. Så det är väl bara att vänta och se när det kommer. Hon fster iaf blicken och tittar på oss numera, korta stunder dock.....

Hon lyfter huvudet och vänder på det när hon ligger på mage, men hon reser sig inte upp på armarna ännu. Några veckor till så kanske det går.

• Bliglin

Ursäkta mig men jag blir fasen förbannad när jag läser sådant här. Är vissa BVC inte kloka!?
    De skapar förväntningar på barnet som är helt osunda enligt min mening. Stackars barn och stackars föräldrar.

Bebisar ska växa cirka 40 veckor i magen på sin mamma. Bebisar som kommer ut innan dess är inte "färdiga". Bebisar som föds prematurt ska korrigeras i ålder lika länge som man vanligtvis anger bebisars ålder i månader, dvs till ca 2 års ålder.

Att ens fråga om svarsleende från en bebis som korrigerat inte ens skulle vara född tycker jag är HELT ABSURT! Självklart behöver man inte korrigera åldern för barn som föds omkring vecka 35-36-37 eller så, men bebisar födda i v 31+6 behöver sannerligen korrigeras i ålder enligt min uppfattning, för BEBISENS skull. Herregud, det är att födas två månader för tidigt!

Irika82: Hade du gått över tiden 10 dagar och din bebis hade fötts igår så hade du knappast förväntat dig ett svarsleende. Tänk på det.

Jag korrigerar ff min sons ålder, han föddes prick 3 månader för tidigt och följer sin korrigerade utveckling perfekt. Han gick nästan exakt på sin korrigerade ettårsdag. Jag tänker inte för ett ögonblick att han var 15 månader när han gick själv. Helt enkelt för att det inte skulle kännas rättvist mot honom. Självklart kan ingen bebis vara "färdig" efter att ha legat i magen i bara 6 fulla månader. Självklart finns det ingenting som heter "växa ikapp". Tiden går i samma takt för alla människor. Men när barnen är omkring 2 år, faktisk ålder, så spelar prematuriteten som regel ingen roll längre...

• Lattemorsan

Vår dotter är född 32+2, hon fyller 8 månader (okorrigerat) nästa vecka. Frågade barnläkaren på BVC när vi var där på 6-månaderskontrollen ifall vi ska korrigera eller inte. Han sa att han jämför henne med barn som är födda i samma månad. Han korrigerade alltså inte, men sa att man kunde ge henne en extra månad eller två om det skulle vara så att hon var "sen" med något. Hon är sedan 6 månader ikapp storleksmässigt och är väl i princip ifatt utvecklingsmässigt oxå. Det är ju svårt att säga om ett barn är sen eller tidig då det kan skilja så mycket även på fullgångna bebisar. Jag känner mej inte stressad över detta. Däremot kan jag tycka att det är svårt att veta vilken barnmat jag ska välja till henne. Kör nu med 6-månadersmat, men byter väl snart till 8-månaders då hon äter duktigt :)

• EEJ
    Bliglin skrev 2009-08-03 22:31:07 följande:
    Ursäkta mig men jag blir fasen förbannad när jag läser sådant här. Är vissa BVC inte kloka!? De skapar förväntningar på barnet som är helt osunda enligt min mening. Stackars barn och stackars föräldrar.Bebisar ska växa cirka 40 veckor i magen på sin mamma. Bebisar som kommer ut innan dess är inte "färdiga". Bebisar som föds prematurt ska korrigeras i ålder lika länge som man vanligtvis anger bebisars ålder i månader, dvs till ca 2 års ålder.Att ens fråga om svarsleende från en bebis som korrigerat inte ens skulle vara född tycker jag är HELT ABSURT! Självklart behöver man inte korrigera åldern för barn som föds omkring vecka 35-36-37 eller så, men bebisar födda i v 31+6 behöver sannerligen korrigeras i ålder enligt min uppfattning, för BEBISENS skull. Herregud, det är att födas två månader för tidigt! Irika82: Hade du gått över tiden 10 dagar och din bebis hade fötts igår så hade du knappast förväntat dig ett svarsleende. Tänk på det.Jag korrigerar ff min sons ålder, han föddes prick 3 månader för tidigt och följer sin korrigerade utveckling perfekt. Han gick nästan exakt på sin korrigerade ettårsdag. Jag tänker inte för ett ögonblick att han var 15 månader när han gick själv. Helt enkelt för att det inte skulle kännas rättvist mot honom. Självklart kan ingen bebis vara "färdig" efter att ha legat i magen i bara 6 fulla månader. Självklart finns det ingenting som heter "växa ikapp". Tiden går i samma takt för alla människor. Men när barnen är omkring 2 år, faktisk ålder, så spelar prematuriteten som regel ingen roll längre...
    Tack, det du skriver är precis det jag tänker. De har verkligen stressat mig med det där svarsleendet som aldrig verkar vilja komma.

Tacka vet jag läkare och sjuksköterskor som har förståelse för prematura barn.
  • Äntligen

Skönt att läsa det ni skriver. Vår dotter är 8 veckor okorr och skulle inte födas förrän om en vecka. Hon fäster blicken till och från under korta stunder. Hon föddes i vecka 30 +6. Vi var på neonatalen i 2 veckor och fem dagar. Inga komplikationer utom sond som hon hade i tre veckor. Vi hade neovård i hemmet en vecka efter det.

• Niicol3e

min son var född vcka 31+4 fyra, gav leendevid 8,5 veckars ålder

nu är han 17 månader och gör allt utan att gå typ :P
    å det kommer :) var inte orolig :)

• Zofia

hej.

Jag födde min son i vecka 32+2. Han var beräknad den 20 maj men kom ut den 28 mars.

Jag fick havandeskapförgiftning och samt moderkakan fungerade inte som den skulle.

Theodore föddes 42 cm lång och 1400gram.

Samt med missbildningar på fötter o ben.

Klumpfot på höger fot och missbildat underben på vänster. Samt 6 fingar på vänster hand.

Har varit hos ortopeden idag.. ska allt ser bra ut inför operationen av underbenet.. ska amputera det.

Men han är 5 månader nu den 28aug.. men kroppsligt är han 3 månader.

men har utveckling som en normal bebis.

/sofia.

Svar på tråden Ni som har barn födda runt v 32, hur hur har de följt utvecklingskurvan?