Bliglin skrev 2009-08-03 22:31:07 följande:
Ursäkta mig men jag blir fasen förbannad när jag läser sådant här. Är vissa BVC inte kloka!? De skapar förväntningar på barnet som är helt osunda enligt min mening. Stackars barn och stackars föräldrar.Bebisar ska växa cirka 40 veckor i magen på sin mamma. Bebisar som kommer ut innan dess är inte "färdiga". Bebisar som föds prematurt ska korrigeras i ålder lika länge som man vanligtvis anger bebisars ålder i månader, dvs till ca 2 års ålder.Att ens fråga om svarsleende från en bebis som korrigerat inte ens skulle vara född tycker jag är HELT ABSURT! Självklart behöver man inte korrigera åldern för barn som föds omkring vecka 35-36-37 eller så, men bebisar födda i v 31+6 behöver sannerligen korrigeras i ålder enligt min uppfattning, för BEBISENS skull. Herregud, det är att födas två månader för tidigt! Irika82: Hade du gått över tiden 10 dagar och din bebis hade fötts igår så hade du knappast förväntat dig ett svarsleende. Tänk på det.Jag korrigerar ff min sons ålder, han föddes prick 3 månader för tidigt och följer sin korrigerade utveckling perfekt. Han gick nästan exakt på sin korrigerade ettårsdag. Jag tänker inte för ett ögonblick att han var 15 månader när han gick själv. Helt enkelt för att det inte skulle kännas rättvist mot honom. Självklart kan ingen bebis vara "färdig" efter att ha legat i magen i bara 6 fulla månader. Självklart finns det ingenting som heter "växa ikapp". Tiden går i samma takt för alla människor. Men när barnen är omkring 2 år, faktisk ålder, så spelar prematuriteten som regel ingen roll längre...
Tack, det du skriver är precis det jag tänker. De har verkligen stressat mig med det där svarsleendet som aldrig verkar vilja komma.
Tacka vet jag läkare och sjuksköterskor som har förståelse för prematura barn.