• Maggan24

Förlossning i Australien

Någon som gått igenom en graviditet och förlossning i Australien utan att göra det privat?

Någon som alltså fött barn "public" här?

Har lite funderingar på hur vi ska göra om vi blir med barn här (vilket vi hoppas på). Kan ju inte låta bli att tänka att Australien ju faktiskt inte är något u-land, så att så värst dålig kan inte den statliga förlossningsvården vara ändå. Samtidigt hör jag av vissa att de då aldrig skulle kunna tänka sig annat än privat...

Har ingen lust att lägga en massa pengar på något man kan få gratis, men jag vill gärna ta del av andras erfarenheter-positiva som negativa.

• Svar på tråden Förlossning i Australien
  • Nillax

Jag fodde min dotter har for 18 man sen pa ett public hospital (Sutherland hospital, Sydney) och for oss var det bara positivt.
    Jag gick pa alla kontroller pa sjukhusets antenatal stalle, sag inte alltid samma barnmorska men det gjorde inte mig nat.
    Betalade for 12 week scan och NT plus test (Down syndrome) och sen inget mer.
    Forlossningen var relativs smartfri, behovde inte nagon smartlindring men kan inte mer an beromma personalen, de var helt underbara.
    Aven eftervarden var jattebra, stannade pa maternity ward i 4 dagar, hade lite komplikationer (jag inte bebisen) efter fodseln och blev bra omhandertagen.
    Fraga garna om du vill veta mer.

• 32mayfair

hej,
    jag har fott tva barn pa public och det har varit jattebra. Perth (king edward).
    jag ar aven sjuk syrra och vet hur det ibland funkar pa privat sjukhusen. visst de har fina privat rum med heltacknings matta och mannen kan sova over men om det blir riktigt akut med forlossing och baby sa blir man oftast forflyttad till public sjukhus anda eftersom privat inte alltid har avancerade facilities.

privat sektorn pushar oftast mer for kejsar snitt. jag kanner en en hel del som fick snitt pga doktorns dotter hade skolavslutning och doktorn ville ha helgen ledig, en annan doktor hade semester resa inplanerad och ville fa bebisen fodd innan han reste ivag, eller 'du kommer att foda en jatte bebis - vi bor snitta' och bebisen fods ca 3.1kg etc....

enda nackdelen med public var att jag i bland fick vanta 45 min pa barnmorske motena (ej sa kul nar man har en14 manaders som blir grinig av att vanta) och att man ej alltid har samma barnmorska. allt annat var jattebra. (eget rum t.o.m.)

lycka till.
    sofie i perth

• Maggan24

Nillax: Vad kul att höra att du var så nöjd! Ungefär hur mycket fick du betala för testerna, om man får fråga? Också bra att höra vad du tyckte om att ha olika barnmorskor. Jag hade samma i Sverige men hon var inget vidare, så det är ju inte alltid det bästa heller. Idag skulle jag nog ha valt att byta om jag var missnöjd, men man ville väl inte vara alltför besvärlig.

Brukar det vara standard här med första ultraljudet runt 14 veckor? I Sverige är det väl 18 veckor har jag för mig.

32 mayfair: Vad bra att höra lite tankar från en sjuksyrra! Absurt vad du skrev om kejsarsnitt Har också fått intrycket att man ofta och gärna sätter igång förlossningar här. Helknäppt tycker jag! Varför sätta igång en förlossning två dagar efter bf? Helt galet. Man hör mycket sällan om kvinnor som gått 10 dagar över tiden här (såsom jag själv gjorde i Sverige). Det optimala måte väl ändå vara att förlossningen får starta av sig självt så länge bebis och mamma mår bra tycker man (utan att vara nån expert på området).

Tack för svaren!

• Nillax

Tror jag betalade kring $280 f'ör ultraljudet och NT plus testet som är ett blodprov. Sen "ingick" ultraljudet i v 20 (och jag fick göra ett till i v 34 pga placenta previa som inte heller kostade något).
    Man gör vanligast ett ultraljud i v 12 och sen ett i v 20 här...det i v 20 är nog samma som det man i Sverige gör i v 18, medan det i v 12 är upp till var och en om man vill göra.
    Jag tyckte det var helt ok att gå till olika barnmorskor...tror bara det var 3 olika och eftersom man inte kan vara säker på vilken som kommer vara på förlossningen kändes det bra att "känna" flera. Om man planerar så man går på samma tid varje gång så är chansen att man får samma barnmorska ganska stor, iallafall där jag gick.

Var bor du och vilket sjukhus kommer du föda på?

Jag fick också eget rum men behövde aldrig vänta speciellt länge, har hört av kompisar att privata obstetricians ofta har långa väntetider så det är nog olika beroende på sjukhusena.

• Chrissy 81

Hejsan!

Dar jag bor (NT) sa erbjuder de ett barnmorskeprogram (Community Midwife Program). Man traffar endast en lakare vid forsta besoket och om man gar over tiden. Annars traffar man sina barnmorskor (3 stycken). Lokalerna var helt nya och de hade tom en spa bad vilket jag fodde min son i. De kommer hem till en om man vill da varkarna borjar och man kan aven ringa dem nar som helst. Det kostade ingenting. Dock sa tar de bara emot gravida utan problem och man maste aka hem redan samma dag om allt fungerar som det ska. Gor det inte det sa blir man flyttad till sjukhuset som ligger bredvid. Vi akte hem redan 4 timmar efter var son foddes, men det gick hur bra som helst. Sedan kommer de hem till en varje dag i en veckas tid for att kolla att allt ar bra och gora vissa tester mm! Jag ar helnojd och skulle inte tveka att ga igenom dem om jag blir gravid igen. Jag vet att det finns nagot liknanade i Perth och sakert andra stallen ocksa!

• Mosie

Hej, jag fodde ocksa bada min barn har i Perth (ocksa King Eddies), forsta fodde jag pa Family Birth Centre vilket ar for low risk pregnancies, man ser ett team av samma midwives genom grav och foder naturligt, de erbjuder pethadine och gas, vill man ha mer maste man bli flyttad over till main hospital. Dottern fodde jag dar och det var bara positivt, super vard, eget rum med dubbelsang sa att partner kan sova dar ocksa... man stannar dock bara pa family birth centre i 24h efter fodseln, men jag akte hem efter 14, villa bara hem, sen kommer de hem till en i 5 dagar efter for koller.

Sonen skulle jag foda pa samma stalle, men under forlossningen sa blev jag flyttad pga komplikationer. Han kom inte ut helt enkelt, visade sig att han var posterior och vande sig hela tiden och sen var han stor ocksa, sa de fick dra ut honom med sugklocka tillslut. Midwives och lakare uppa pa main hospital var ocksa super. Efterat kom inte moderkakan ut och de skickade mig pa operation och jag var tvungen att ta en spinal (som en epidural, men full sa man har noll kansel och anda up till halsen) och efterat hade jag panikattacker (bieffekt av epi) och kunde inte amma i 24h osv. De ordnade privatrum at mig och tog val hand om mig och lat tom sambon sova med mig pa sjukhuset (tillats annars inte). Jag ville hem sa snart som mojligt, men de ville ha kvar mig och tillslut efter 4 dagar gick de med pa att jag kunde aka hem.

hursomhelst, jag var hur nojd som helst med varden och jag hade access till privatvard for andra, men jag ville inte till ett privatsjukhus och inte ville jag ha en OB heller.

Svar på tråden Förlossning i Australien