• Dolphin

Kan man resa till Thailand med 8-9 månaders?

Hej!

Ni som har erfarenhet av att resa med små barn, hur är det att resa till Thailand 2 veckor med en 8 eller 9 månaders bebis?
    Vi har tänkt åka runt januari-februari och vår son kommer då vara 8-9 månader. Vi har ingen erfarenhet av just Thailand tidigare, vi vill inte åka till de ställena där det typ bara är svenskar. Vi planerar att vara en vecka på någon av öarna runt Koh Lanta och en vecka på en annan av de öarna, eller kanske just Koh Lanta. Men går det rent praktiskt att ta sig runt där nere med en så liten, med båtar och så om man vill åka runt och titta lite?

En del säger ju att det är smidigt att åka med dem innan de börjar gå, men samtidigt kanske det inte är så lämpligt att åka på en så lång resa om man själv vill ta sig runt och titta på lite sevärdheter och så. De kanske tycker det är väldigt varmt och så...

Jätte tacksam för alla tips och råd om allt man stöter på under en sån här resa med en bebis, flygresa, hotell, sevärdheter, transporter mm!!
    =)

• Svar på tråden Kan man resa till Thailand med 8-9 månaders?
  • Fenomen a

Vi var där med tvilingar 1mån vi alde att åka tåg itället för buss o taxi och viåkte inte bt då vi inte hade flytväst. Kolla det här företaget www.kids-on-board.com/

• Leopi

går går det säkert men frågan är om det kommer bli drägligt med vämen...det är en helt annan värme än den ni är vana vid om ni aldrig varit där, det är kvavt och det är jobbigt att anpassa sig de första dagarna. Tänk på att många thailändare utanför turistorterna inte kan engelska och vi har väldigt olika kroppsspråk. Hade personligen själv inte åkt. Kanske provat något lite närmare som inte hade så stor skillnad i värmeväder om man ser sommar. OCH som kan förstå om man behöver hjälp...

• gosnosens mamma

Min första tanke är att barn under 1 år inte ska vara i solen! Och som någon annan skrev, det är ju en helt annan värme där! Jag hade väntat med att ta med mig min lille på en solresa!

• planerar

Vi är påväg i Februari, kommer stana nästan 4veckor. Sonen är 2½då och dotter är 11mån.
    Vi ha vart i Thailand 5ggr tidigare.. och vi ser inte ngr problem med att åka med barnen, fastän det är första ggr vi alla åker nu.

Tex på stranden kan man ha ett tält med sig som barnen får leka i.. springa i och ut ur.

Båtarna mellan de olika öarna är olika beroende på vart man ska. Vissa har speedboat mellan öarna och andra sk färjor.

Vi Kommer flyga till phuket.. sedan ta oss ner till Langkawi, stanna där ngr nätter, sedan till en ö som heter Koh Hai och sedan Koh Lanta!! Flyger hem igen via phuket.

• Tigerwoman

Ju mindre barn desto lättare! Vi var i Asien, bl a Thailand, i tre månader när vår son var 5-7 månader och det funkade suveränt. Det var en perfekt ålder att resa, alla resor där barnet börjat krypa ordentligt eller gå är otroligt mycket jobbigare. Värmen är normalt inga problem för småbarn, så länge ni är noga med skugga och vätska, när vi var borta var det nästan 40 grader i två veckor och sonen var nog den som led minst. När det gäller transporter är de framför allt en sak jag vill framhålla och det är: Håll er BORTA från speedbåt, det känns jättefel och otroligt farligt och osäkert när man reser med småbarn! Vi har gjort de EN gång med vår son då han var nästan 3 år och det kommer jag ALDRIG i mitt liv att göra om, trots att han hade flytväst hade jag dödsångest och grät nästan av ånger under resan (som för övrigt var kort).

• PrettyinPink

Vi var i Thailand i en månad i april med vår 8-månaders, det gick jättebra och var inga problem. Värmen är nog mest svenskar som klagar på :)

Vi reste runt i Koh Lanta, Khao Lak, Krabi, Phuket, Karon beach, Nai Yang och Pahtong, det enda jag INTE kan rekommendera är det sistnämnda.

Två saker som är bra att känna till: det finns inga (eller nästan inga) barnstolar någonstans. Är er bebis som vår, dvs sprattlar och vägrar sitta still i knät, kan en sån där bärbar tygstol som man spänner fast på en vanlig stol vara bra att ha med. Det hade räddat många middagar för oss :)

och så finns det knappt någon barnmat, om man inte åker till ngt shoppingmall utanför städerna. Bara små burkar med typ bananpuré. Så ta med ordentligt med barnmatsburkar.

Hoppas ni får en härlig resa!

• HimlenÄrOskyldigtBlå

Klart man kan åka utomlands med små barn.
    Thailand är ett ypperligt förstagångs land.
    Båtarna, de större går man ner i och beh inte sitta uppe på däck om man inte vill och där nere behövs inte flytvästar. Det är bra båtar som går mellan öarna. Med små bebisar åker man ju endå inte speedboat :)

• Amazina

Självklart ska ni åka! Vi kommer också åka i november och då är pluttan 8 månader. Vi har varit i Asien en hel del och visst är det varmt och hög luftfuktighet och man ska inte åka dit och tro att man utan problem kan paddla kanot eller gå på djungeltrekking...
    Man får helt enkelt anpassa resan efter barnet. Vi har t ex valt en resort med stort utbud så att man inte behöver ta sig till stranden varje dag. Sticker man till stranden får man göra det tidigt eller sent så att inte solen är så stark. Sedan blir det ju mycket vistelse i skuggan... Men så länge man är två som kan "passa" barnet så funkar ju allt !!

• Amazina
    Amazina skrev 2009-08-08 09:07:00 följande:
    Självklart ska ni åka! Vi kommer också åka i november och då är pluttan 8 månader. Vi har varit i Asien en hel del och visst är det varmt och hög luftfuktighet och man ska inte åka dit och tro att man utan problem kan paddla kanot eller gå på djungeltrekking... Man får helt enkelt anpassa resan efter barnet. Vi har t ex valt en resort med stort utbud så att man inte behöver ta sig till stranden varje dag. Sticker man till stranden får man göra det tidigt eller sent så att inte solen är så stark. Sedan blir det ju mycket vistelse i skuggan... Men så länge man är två som kan "passa" barnet så funkar ju allt !!
    Åh...däremot kan jag ju råda er till att inte ta för "oturistiga" områden. Du kommer nog vara rätt tacksam över affärer med vettiga västerländska barnartiklar, toaletter med möjlighet att byta blöja, shoppingcentra med AC. Osv.
  • carin81

Vet inte om den här tråden är död eller inte, men slänger ut frågan här iallafall. Hur har ni som åkt med en bebis gjort när ni har åkt taxi eller något annat transportmedel. Jag tänker då på bilbarnstol. Måste man släpa med sig det hemifrån? Vi kommer att åka med en 8 månaders och våra vänner med en 5 månaders bebis.. Tacksam om någon kan dela med sig av sina erfarenheter

• resemamman
    carin81 skrev 2013-07-04 17:47:58 följande:
    Vet inte om den här tråden är död eller inte, men slänger ut frågan här iallafall. Hur har ni som åkt med en bebis gjort när ni har åkt taxi eller något annat transportmedel. Jag tänker då på bilbarnstol. Måste man släpa med sig det hemifrån? Vi kommer att åka med en 8 månaders och våra vänner med en 5 månaders bebis.. Tacksam om någon kan dela med sig av sina erfarenheter
    Vi har rest runt massor med barnen i Thailand från de var ca 6 månader. Ett babyskydd är riktigt praktiskt att ta med. Kolla Blocket om du hittar något äldre. Ibland finns inte bälten, ibland bara midjebälte. Men det kändes bättre än inget att ha en stol i bilen... Vi prioriterade bort massor av annat och tog med babyskydd + flytväst och reste ändå med liten packning!
  • Florimell

Reste med dottern på 7 månader, tog med babyskyddet och flytväst. Allt funkade toppen! hade en babysits i tyg också, som man satte på en vanlig stol. och en massa burkmat, som ändå inte gick åt...

Är gravid nu igen och första Thailandsresan är inbokad. Bebisen kommer att vara ca 5 månader...

Svar på tråden Kan man resa till Thailand med 8-9 månaders?