• Jenni80

    Är det OK att gå naken framför sina barn?

    Hur tycker ni och hur gör ni?

    Nakenhet är naturlig, men är det så naturligt att gå naken inför sina barn? Isåfall tils när, hur gamla får baranen vara inna man som mama och pappa bör behålla trasorna på och inte går naken i hemmet, eller framför dem?

    Är det bekvämt att gå naken framför sin 12 åriga son, eller dotter?

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Är det OK att gå naken framför sina barn?
  • Minune

    min son vill inte se mig naken eller att jag ska se han naken. Har varit så sedan han var ca 6-7 år. Det är bara att respektera

  • Mariohn
    Minune skrev 2009-09-15 01:15:20 följande:
    min son vill inte se mig naken eller att jag ska se han naken. Har varit så sedan han var ca 6-7 år. Det är bara att respektera
    Jag utgår från att alla människor vill se mig naken. Allt annat kan jag inte förstå!
  • Mariohn
    LILELÖJLIGE skrev 2009-09-15 01:33:23 följande:
    Skulle du själv vilja se dina föräldrar nakna ?
    Om du pratar med mig har jag inga problem med att se mina föräldrar nakna. Det händer inte eftersom vi inte umgås nakna men jag har sett dem nakna under min uppväxt och jag skulle absolut inte bli traumatiserad om pappa gick från duschen och in i sovrummet naken eller nåt.
  • Elli47

    Nu har jag inga barn som är 12 år än men äldste sonen blir 10 i januari och vi springer då nakna hela familjen än så länge utan att någon bryr sig... Om han skulle tycka det är pinsamt så får man ju ta hänsyn till det.

  • Mariohn
    oOHalalOo skrev 2009-09-15 12:43:24 följande:
    TS Nej, för mig handlar det om att visa andra respekt.
    Är nakenhet respektlöst? .-o
  • JuliaåRonjasmammis
    LILELÖJLIGE skrev 2009-09-15 01:33:23 följande:
    Skulle du själv vilja se dina föräldrar nakna ?
    Jag ser mina föräldrar nakna då och då iom att vi badar bastu ihop på landet. De (och vi) badar även näck där ibland. Inget konstigt alls.
  • Polly S

    det beror väl på sammanhang.
    pratar vi dusch/bastu/sova etc är det inget jag skulle reagera på, men _jag_ skulle personligen inte vilja sitta naken och äta middag.

    är barnen uppvuxna med det tycker de det är naturligt och det är väl bra att de får ett avslappnat förhållande till kroppen.
    i tonåren kommer de nog säga ifrån själva om de blir generade.

  • Suzisuze
    Polly S skrev 2009-09-15 17:40:08 följande:
    det beror väl på sammanhang.pratar vi dusch/bastu/sova etc är det inget jag skulle reagera på, men _jag_ skulle personligen inte vilja sitta naken och äta middag.är barnen uppvuxna med det tycker de det är naturligt och det är väl bra att de får ett avslappnat förhållande till kroppen.i tonåren kommer de nog säga ifrån själva om de blir generade.
    pRECIS. mAN är ju naken när man ska byta om, duscha . Jag har ju sett hur min 4 åring tittar nyfiket på våra nakna kroppar. Det är naturligt. Inte får hon vara med när jag rakar mitt kön eller när jag gör ngt annat intimt , såklart. Men att inte kunna vara naken framför sin man eller barn låter märkligt i mina öron iaf.
    Och att respektera varandras gränser, då ngn i familjen inte vill visa sig ( speciellt lite äldre barn) är minst lika vikitgt. Man ska ju inte tvinga sin 13 åring att rusa omkring näck i huset
  • Piali

    Som många andra skrivit så tycker jag att det beror på vad barnen tycker.

  • Verkligen

    Nej, det är inte okej tycker jag. I början av småbarnsåren kanske, men jag är rät pryd av mig och går inte naken hemma överhuvudtaget och visar mig inte naken för nån om det går att undvika.

    Minns att jag brukade se pappa naken och det kändes pinsamt.


    ♥ BF 18 November 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
  • oOHalalOo
    Mariohn skrev 2009-09-15 16:49:06 följande:
    Är nakenhet respektlöst? .-o
    Jag anser det är respektlöst att gå naken framför sina barn. Det är vad den här tråden handlar om. Det har inget att göra med att naket i sig är respektlöst eller fel. Men det finns fel och rätt situation med naket - enligt mig.
  • astalacasta

    I vår familj är det ok att vara nakna inför varandra. Både i den familj jag växte upp i (mina föräldrar och bror) och i min egen familj (sambo och barn). Jag har aldrig funderat över att det skulle vara något konstigt att se sina familjemedlemmar nakna.

    När man lever i samma hus så känns det för mig helt naturligt att gå naken från badrummet eller tex gå naken och leta igenom tvätthögen efter rena kläder. Jag sover naken och har alltid gjort, så på morgnar och kvällar är jag naken, helt enkelt.

    I min släkt badar vi mycket bastu, och då är man ju också nakna.

  • viewmylife

    Barn bryr sig bara om man lär dom att bry sig. Nakenhet är det natuligaste som finns. så va s för mig och så är d för min son. skulle aldrig göra en grej av d

  • vampyria2
    astalacasta skrev 2009-09-16 16:47:32 följande:
    I vår familj är det ok att vara nakna inför varandra. Både i den familj jag växte upp i (mina föräldrar och bror) och i min egen familj (sambo och barn). Jag har aldrig funderat över att det skulle vara något konstigt att se sina familjemedlemmar nakna. När man lever i samma hus så känns det för mig helt naturligt att gå naken från badrummet eller tex gå naken och leta igenom tvätthögen efter rena kläder. Jag sover naken och har alltid gjort, så på morgnar och kvällar är jag naken, helt enkelt. I min släkt badar vi mycket bastu, och då är man ju också nakna.
    vad skönt, du skrev så det passade mig så jag behövde inte skriva så mycket, tack
  • Realen67

    Jag hade aldrig som barn några problem med att visa mig själv naken inför min mamma och min syster. Vi badade ofta nakna utomhus och i bastun. Däremot då jag jag gick på badhuset ogillade jag blickarna från vissa män i bastun. Jag badade även med en tonårskompis på somrarna. Givetvis med badkläder på. Det hände inte sällan att jag fick stånd, men för det mesta dolde jag tillståndet genom att hoppa i vattnet. Ibland såg hon min snopp, men fnissade bara då ollonet hoppade upp ur mina badbyxor. Hon hade ingen bror utan bara en äldre syrra.

Svar på tråden Är det OK att gå naken framför sina barn?