• Pappa Davve

    Föräldrapenning som student

    Hej alla
    Min sambo (eller vi) väntar barn. Det är planerat till mars 2010. Jag undrar om någon vet hur det fungerar med föräldrapenning (eller vad det heter) som student? Får man nån ersättning då? Borde väl vara något minimumbelopp annars eller? Och i så fall, vad ligger det på?

  • Svar på tråden Föräldrapenning som student
  • Sammi

    Man får lägsta beloppet, 180 kr innan skatt per dag. Min fru ska ta ut 6 dagar/vecka, vi får då ca 3600 kr i föräldrapenning per månad efter skatt har jag för mig. Sen får man ju barnbidrag och vi får bostadsbidrag också, Fast lite tajt blir det ekonomiskt.

  • Sammi

    Nu måste jag få ändra mig lite =) Om din sambo har jobbat innan så kan det bli mer, det baseras då på hennes inkomst innan hon började plugga. Kolla på försäkringskassans hemsida, den är iofs inte så jättebra.

  • Pappa Davve
    Sammi skrev 2009-07-23 11:20:48 följande:
    Nu måste jag få ändra mig lite =) Om din sambo har jobbat innan så kan det bli mer, det baseras då på hennes inkomst innan hon började plugga. Kolla på försäkringskassans hemsida, den är iofs inte så jättebra.
    Tack så mycket! Dock är det jag som studerar, så ville veta hur mycket jag kan få om jag går hemma. Men grundas det på det jag tjänade innan jag började plugga då?
  • Pappa Davve
    Christer skrev 2009-07-29 14:19:46 följande:
    om jaghar förstått försäkringskassan rätt :) lätt att kolla upp iofs :P
    haha jo, ska höra med dem när det närmar sig mer, tänkte bara om nån här visste. tack!
  • hannandreas

    Det baserar sig på den lön du hade innan du studerade. Gäller bara att du ska ha haft en provanställning på 6 månader. Spelar ingen roll om den blev avbruten efter ex 3 eller 4 månader. Ta månadslönen, multiplicera med 12 och du har ditt SGI. På ditt SGI kan du sen räkna ut hur mycket föräldrapenning du kommer få. Har du ett bank-id kan du lätt logga in på försäkringskassans hemsida och ta reda på hur mycket du får. Fråga gärna om du vill veta mer :)

Svar på tråden Föräldrapenning som student