• SweetStarAngel

Förslag på hundras då barn ska ha huvudansvaret

Vi har en schäfertik i familjen. Det är givetvis hela familjens hund men det är jag som promenerar och tränar mest med henne. Till nästa sommar ska vi skaffa en hund till, det ska bli barnens hund. Sevanna är då 10 år och Susanna 5 år, Sevanna vill ut och gå på egna promenader och kanske träna lite agility och lydnad. Vill ha en robust lite mindre hund men ej för liten, ska kunna leka med vår schäfer. Kommer få följa med på mycket skogsprommisar och annat skoj. Funderade på engelsk springer spaniel men undrar om det är för mycket jakt i de hundarna, har även funderat på sheltie men är i minsta laget....

Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 17:45
    Haka inte upp er på frasen huvudansvaret för hunden. Vi vuxna har naturligtvis det men det ska vara barnens hund.
    Kom förslag på bra raser istället!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 18:18
    Hunden ska vara mindre än en schäfer men inte för liten. Mild och lättlärd. Inga jaktegenskaper. Ska vilja vara med mycket ute på promenader, cykling och i skog och mark. Gilla träning som lydnad, agility och kanske lite free style.
    Hundraser vi absolut ej vill ha är: pudel. jack russel
  • Svar på tråden Förslag på hundras då barn ska ha huvudansvaret
  • kobra

jag rekommenderar springer spaniel..vår familj har haft sån när vi var små och de är toppen

• Turboplingen

Vår tibetanska spaniel brottas och retas och busas med mammas kungspudel som är betydligt större!

• Leoella

Min favoritras Pumi kanske? Har ingen själv, men drömmer....

En vallhund som är mellanstor och har lockig päls (klipp).

• Rothmos

Hur kan man rekommendera pinscher och bordercollie i detta fall? Jesus...

Pinscher (både vanlig och dvärg) är mkt självständiga hundar som gärna klättrar i rang och hittar på bus och "tar över" om de inte uppfostras rätt. Dessutom behöver de mycket passivitetsträning för att lära sig att ta det lugnt emellanåt.. Ingenting för ett barn, sin storlek till trots.

Och bordercollie är en utpräglad vallhund som mår mycket dåligt av att inte få jobba, MKT! Har man inte får eller flera timmar per dag att lägga ner på träning så skall man INTE skaffa en hund av denna kaliber, hur söt den än är och hur mycket folk påstår att de VISST fungerar i innerstan.

Till ett barn så skulle jag kolla upp raser som är kända för att vara följsamma och relativt förarveka.

Pumi? Pudel? Cavalier? Sheltie? DSG? Möjligen Isländsk fårhund?

• Vifsla

Dvärgschnauscher, tuff som tusan. Lite skällig kanske men glad och rolig.
    Dansk-svensk gårdshund, tjänlig storlek. Pigg, glad, aktiv.
    Jag har en kompis som har en dansk-svensk och en dobermann. Det går jättebra, fast det är en liten och en stoooor.

• Meee
    suskris skrev 2009-07-23 19:25:32 följande:
    Jag har inte läst tråden, men jag rekommenderar spansk vattenhund.Vi har en och hon gillar att vara med barnen, hoppa och apportera,söker gärna efter saker vi gömmer.Hon är verkligen en superhund Om vi far ut på promenad och har barnen att cykla, alltid när de kommer lite längre från oss håller hon koll på barnen och oss så att vi inte ska splittras, de är ju avlade till att vara vallhundar.
    Då säger jag portugisisk vattenhund :) har en sån och dom är underbara! Obama familjen ha ju en sån också de flesta vet "tyvärr" numera vilken rasen är pga av detta ;)
  • lillan kba
    SweetStarAngel skrev 2009-07-23 17:58:15 följande:
    Jag har fastnat för den rasen men en hundvan kompis varnade för den rasen pga jaktinstinkt. Finns det olika linjer som det avlas för så det finns en linje för jakt och en för sällskap/utställning?
    hej min stora kärlek när jag var tonåring var vår springerflicka, hon var världens bästa hund MEN mycket jakt i henne och väldigt jobbig på det sättet, dock Amerikansk Springer, mycket problem med öron och ögon är också vanligt med den rasen.
  • KaramEllen

Själv skaffade vi en engelsk cocker spaniel när jag var ca 10. Oh, vad vi barn hade kul med honom. han var med överallt. Precis lagom stor att gå ut själv med, mild i temperamentet, social och lättlärd.

Nu har min mans syster en engelsk cocker spaniel och våra två barn på 1 och 2 älskar henne verkligen. Och hon är mycket förtjust i barnen (ja, i alla människor förresten ). Hon är ofta hos oss och är verkligen lätt att ha att göra med. Och till råga på allt ska hon ha valpar vilken dag som helst. Kommer bli svårt att motstå en...

Båda cockrarna vi haft i familjen har kunnat vara med överallt, varit supersociala, tillgivna och lagom stora i storlek .
    Cockern nu är viltspårschampion och klar för lydnad 1, så visst är de allround....
    Jaktinstikt finns ju, men jag tycker inte att den är så utpräglad om man inte tränar hundarna till just jakt....

Ett stort minus är ju dock pälsen, som är lite jobbig att sköta och kräver trimning...

• SweetStarAngel
    köttbullelydnad skrev 2009-07-23 19:18:46 följande:
    Exakt vad innebär "mild" hundras? Ni vill ju ha en med såpass mycket motor att den ska kunna gå agility/freestyle, men den ska vara mild? Hur ser det ut? Blir lite förvirrad tror jag
    Den ska vara i sinnet att Sevanna ska klara mycket av uppfostran hon också. Alltså inte så krävande som en schäfer till exempel.
    Sinnelag att vara mild och gilla agility till exempel är väl inget som står emot varandra. Syrrans amerikanska cocker gillar agility och mycket motion men är jättemild i sinnet.
    Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta för evigt!
  • SweetStarAngel
    Rothmos skrev 2009-07-24 10:48:57 följande:
    Hur kan man rekommendera pinscher och bordercollie i detta fall? Jesus...Pinscher (både vanlig och dvärg) är mkt självständiga hundar som gärna klättrar i rang och hittar på bus och "tar över" om de inte uppfostras rätt. Dessutom behöver de mycket passivitetsträning för att lära sig att ta det lugnt emellanåt.. Ingenting för ett barn, sin storlek till trots.Och bordercollie är en utpräglad vallhund som mår mycket dåligt av att inte få jobba, MKT! Har man inte får eller flera timmar per dag att lägga ner på träning så skall man INTE skaffa en hund av denna kaliber, hur söt den än är och hur mycket folk påstår att de VISST fungerar i innerstan.Till ett barn så skulle jag kolla upp raser som är kända för att vara följsamma och relativt förarveka. Pumi? Pudel? Cavalier? Sheltie? DSG? Möjligen Isländsk fårhund?
    Jag jobbar mycket med hunden men border collie går definitiv bort, för mycket jobb helt klart och inte vår typ av ras.
    Pincher är nog för skarp i lynnet tror jag med.
    Vill som sagt ha en arbetsvillig hund som är mild och följsam och "lagom" storlek. Pudel går som sagt bort... Sheltie börjar bli mer och mer intressant...
  • WAmamma

Hej

Har inte läst tråden... Men Cavalier King Charles spaniel verkar vara himla goa och trevliga och lättlärda. De verkar passa ganska bra till det ni skall ha den till. Jag skulle kunna tänka mig en sån som familjehund om inte vi haft allergi.

Min son är 11 år och han har en kinesisk nakenhund. Vi hade en sen innan så han fick en egen. Dock får vi ta hand om den väldigt ofta. Goset sköter han om perfekt och han hjälper till med mat, vatten och promenad. Men huvudansvaret har jag fått ta, men det verkar du ju införstådd med. Men för oss har det delvis blivit så för vi bor centralt med många hundar runt så det är svårt för honom att ta ut hunden bland bussar, spårvagnar och andar hundar. Kineser är med himla trevliga (tycker jag) men de gör lite som de vill. Fördelen är att de nakna älskar värme så det älskar att ligga tätt intill en å gosa :)

• SweetStarAngel
    WAmamma skrev 2009-07-24 17:21:23 följande:
    HejHar inte läst tråden... Men Cavalier King Charles spaniel verkar vara himla goa och trevliga och lättlärda. De verkar passa ganska bra till det ni skall ha den till. Jag skulle kunna tänka mig en sån som familjehund om inte vi haft allergi.Min son är 11 år och han har en kinesisk nakenhund. Vi hade en sen innan så han fick en egen. Dock får vi ta hand om den väldigt ofta. Goset sköter han om perfekt och han hjälper till med mat, vatten och promenad. Men huvudansvaret har jag fått ta, men det verkar du ju införstådd med. Men för oss har det delvis blivit så för vi bor centralt med många hundar runt så det är svårt för honom att ta ut hunden bland bussar, spårvagnar och andar hundar. Kineser är med himla trevliga (tycker jag) men de gör lite som de vill. Fördelen är att de nakna älskar värme så det älskar att ligga tätt intill en å gosa :)
    Vad trevligt det låter Skönt att det funkar för er.
    Vi bor väldigt bra.
  • Molson Canadian

Jag fortsätter att rekommendera Lancashire heeler till någon som vill ha en liten, robust hund för lydnad/agility. De är mentalt bra och skulle jag någon gång vilja ha en liten hund så skulle det bli den.

• Andrea71

Varför ska du ge ett barn huvudansvaret för en hund? Barn är ofta okunniga och kan inte ha ansvar för en hund.

• ABs C

En spaniel verkar väl vettigt? Cavalier King Charles, eller som ni redan skrivit, springer spaniel?

Vi har en ettårig dvärgpinscherhane, och även om jag älskar honom djupt och innerligt skulle jag inte rekommendera rasen som en mild ras för barn... Jag uppfattar pinschrarna som ganska skarpa, väldigt väldigt aktiva och rätt vaktiga dessutom. Det kan ju förstås vara bara just vår lilla kille, men det verkar ärligt talat vara ett rasdrag. De har massa fina egenskaper (man har definitivt inte tråkigt, och som någon annan skrev, de orkar hur mycket som helst och är med på allting, jätteglada och på och otroligt smarta), men milda är de knappast.

Tycker upplägget med en hund till barnen som de har som sin egen, med hundkunniga föräldrar som back-up, låter helt lysande. Det vill jag ge mitt barn när det är större! (Är inte alls just nu, jag är gravid i nionde månaden.)

• Amanda99

Skulle själv rekomendera en tysk spets. De är trevliga och lättlärda. Är själv 16 år och har en egen mittelspetz, som är passligt liten, men ändå inte för liten. Hunden är min egen och har skolat den själv och skulle själv påstå att hunden är väldigt lättlärd!

• Aniiee
    Amanda99 skrev 2014-12-26 03:46:45 följande:

Skulle själv rekomendera en tysk spets. De är trevliga och lättlärda. Är själv 16 år och har en egen mittelspetz, som är passligt liten, men ändå inte för liten. Hunden är min egen och har skolat den själv och skulle själv påstå att hunden är väldigt lättlärd!

jag gissar att ts antingen redan har en hund eller har ångrat sig, så här, fem år senare. =P
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
Svar på tråden Förslag på hundras då barn ska ha huvudansvaret