• kardemummakrydda

Känner ångest ibland!

Jag älskar min lilla ettåring och njuter mycket av henne. Hon är den mest underbara på denna planet.

Det är bara det att jag kan få så dåligt samvete när jag känner att jag kanske inte räcker till. Min flicka älskar när jag leker med henne och går jag och tvättar kläder eller diskar så kommer hon och klänger tills jag gör något tillsammans med henne.

Jag kan även känna mig tom i huvudet om dagarna och kan det vara för att jag inte tänker så mycket. Känns som att jag blivit IQ befriad.

Småbarnsåren går så fort som alla säger så jag vill kunna vara här och nu. Ibland kan jag sitta och tänka tillbaka på mitt förflutna och lätt fastna i negativa tankar.
    Är lite i en kris också då jag i grund och botten är arbetslös och måste jobba för det kostar att leva där jag och min man och vårat barn bor...

• Svar på tråden Känner ångest ibland!
  • solsken

Kommer ihåg att jag oxå var tom i huvudet när jag gick hemma med min första.. med andra var det inte lika illa... hade ju en större då som krävde lite annat.

Kunde ofta inte sova för kroppen var trött men huvudet hade inte ansträngt sig alls.

Lek inte för mycket med barnet bara, då kan den bli som min stora. Kan inte leka alls själv, för han blev van att jag ALLTID satt och lekte med honom.

• Cloetta

Jag känner oxå igen mig men tycker det har varit jobbigare efter barn nummer 2. Känner mig mer låst - det mesta är bökigare att göra med 2 barn som har olika behov. Har nog aldrig kännt mig så instängd och ensam. Tycker att jag har tappat många vänner och börjar tro att jag blivit tråkig sedan jag fick barn. Känner mig sliten och kroppen har ju inte samma figur som innan så självkänslan har blivit sämre. Fastnar jag i tankarna eller kan det vara så illa....

• Eisa

Jag säger bara: Dagis och majskrokar.

• Hemmaföräldern

Du är i kris och otrygg just nu pga arbetslösheten. Det är svårt att njuta när man inte känner sig så trygg. Bara det att du faktiskt funderar och reflekterar visar att du är en bra mamma. Livet med barn är precis som livet innan barn, det går upp och ner. Så länge du finns där för din dotter och gör så gott du kan så är det "good enough" :)

Du finns där för ditt barn och du ger henne närhet, kärlek och bekräftelse, precis vad en liten 1-åring behöver. Det du behöver är att komma ut och träffa andra hemmaföräldrar, att få lite vuxenprat. Det finns nog många i samma situation som du. Hoppas att du får chansen att vara hemma länge med er dotter men att ekonomin blir tryggare. Har du funderat på att bli dagmamma eller försöka hitta ett extra jobb så länge?

• Cloetta

Kanske ska tillägga att jag fått besked av chefen att när jag kommer tillbaka till jobb blir jag uppsagd. Försöker nu dryga ut föräldraledigheten men hur länge och till vad....

• kardemummakrydda

Hur kommer du att göra? Plugga eller söka nytt jobb?

Cloetta skrev 2009-07-25 09:16:54 följande:
    Kanske ska tillägga att jag fått besked av chefen att när jag kommer tillbaka till jobb blir jag uppsagd. Försöker nu dryga ut föräldraledigheten men hur länge och till vad....
  • Mrs Cykel

Här har vi en till arbetslös mammaledig mamma som ibland kan känna igen känslorna. Jag försöker tänka att det löser sig den dag jag ska söka jobb.

Var bor du, TS? Du skriver att det är dyrt där ni bor. Finns det "billigare" ställen att bo på som kan vara ett alternativ?

• Cloetta

I maj sökte jag lite kurser på distans till hösten för att öka chanserna att få nytt jobb men jag fick avslag .
    Vet inte när jag ska gå tillbaka till jobb och bli uppsagd (måste ju söka dagis senast 4 mån innan). Ska jag försöka söka jobb innan jag går tillbaka eller vänta. Tänkte försöka kolla vad det går att plugga till våren och ha det i reserv om jag inte får något jobb. Problemet är att jag inte vet vad jag vill bli när jag blir "stor"....

Hur tänker du?

• kardemummakrydda

Cloetta, det är jättesvårt tycker jag och om jag börjar plugga blir det lite CSN-lån och frågan är om det är värt att plugga till det yrke jag funderar på då lönen är ganska låg.

Samtidigt tycker jag att yrket jag har nu (kontorsarbete) känns trist att gå tillbaks till och svårt att hitta deltidstjänst när man har litet barn.

Svar på tråden Känner ångest ibland!