Nej just därför frågade jag efter vart ts tänkte sig, vilket jag ännu inte vet s a s..
Örnie skrev 2009-07-29 09:57:54 följande:
Nyanser, ja. I Tyskland ingår tandvården i sjukförsäkringen. Vanliga undersökningar och lagningar kostar inget extra. Guldkronor, keramik och andra lyxiga saker får man betala en del av, evt. allt, det beror på om det finns billigare alternativ. Mediciner på recept betalas av sjukkassan. Vanlig läkarvård är åtminstone där jag bor privat, men kostar i alla fall inget. Fast en del kassor tar ut 10 Euro för första läkarbesöket per kvartal. Skolan kostar en del, ja. Häften och pennor och målargrejor och gympadojor och så vidare. Där jag bor får man "låna" skolböcker. Beror på landsändan. Barnomsorg är också subventionerat. Tyskland försöker numera leka Sverige när det gäller föräldraförsäkring och dagis. Så det kan vara bra att säga vilka länder man syftar på, inte bara "resten av Europa".
Sen vet jag att en kompis till mig gjorde lagningar här hemma i sverige, medan jag gjorde exakt samma behandling/lagning privat i uk, hennes gick på 19000 sek, MED fk´s insats, medan mitt kostade 200 eng. pund.. ALT SOM ALLT, så snacka om nyanser??

Jag får dessutom tillägga att jag har tandläkar skräck, något de var mycket bättre på att bemöta/behandla i uk, än NÅGON tandläkare kunnat hitintills i sverige.. TYVÄRR....
Vet inte varför, men de bemöter människa helt annorlunda utomlands än vad de gör här hemma i sverige, därav mitt o makens beslut att återvända utomlands inom några år...
Kan dessutom säga att detta även gäller minna barns uppfattning om skola mm.. De har saknat den engelska skolan sen de lämnade den... OCH NEJ, det har inte på något sätt varit dyrare än att ha barnen i svensk skola, trots uniformer mm..