• kardemummakrydda

Visst finns det fler fördelar än nackdelar med att lämna det "trygga" Sverige?

Jag undrar hur det kommer sig att inte alla svenska familjer funderar på att flytta till annat land.

Som svensk kan man ju ha det jättebra och mycket bättre än i Sverige.

Mna kan bo i ett land där det är billigare med mat och hyra av lägenhet/hus.
    Träffa många kultutrer. Som skandinav har man bra rykte och kan relativt lätt få jobb och betala mindre skatt osv osv.

Sina barn lär sig nytt språk och får annat synsätt än det svenska.

Visst finns det fler fördelar än nackdelar med att lämna det "trygga" Sverige?

• Svar på tråden Visst finns det fler fördelar än nackdelar med att lämna det "trygga" Sverige?
  • Black roses
    vivexa skrev 2009-07-28 22:54:53 följande:
    Helt individuellt vad man ser som positivt och negativt, men: tandvård är INTE gratis i resten av Europa, kanske i Storbritannien men inte på kontinenten, lika dyrt som här eller mer! Mediciner kostar MINDRE med recept men är ej gratis i de flesta länder...offentlig vård är ofta gratis men många föredrar att betala för privat vård pga kortare väntetider och mer prestigefyllda namn... Skolor kan vara bra eller dåliga beroende på stadsdel etc, men skolmat, skolböcker etc kostar oftast mer. Barnomsorg kostar en hel del mer. det blir intressantare diskussioner om man ser nyanserna...
    Och jag skrev inte att det gällde alla länder i europa.. Sen finns ju privatvård istort sett överallt, om man skulle vilja betala, men den vården är fortfarande densamma som du får på den allmänna sidan..

Skolor ja, där har du iaf att välja mellan, vilket du även kan i sverige på samma premisser, med skillnaden att om du inte trivs med den skolan dina barn går på här i sverige, så är det inte "så bara" att byta här pga för dåligt utbud.. Skolorna här hemma i sverige lämnar mycket kvar att önska kan jag ju säga som har erfarenhet av skolor här som utomlands...

Varför, om vi nu ska fördjupa oss, tar du inte upp de ekonomiska fördelarna med att vara mamma utomlands? Jag får återkomma senare..
    Att pissa mig på ryggen, o sen låtsas som att det regnar, är ingen bra idé...
  • Yoko

värt att tänka på om man som kvinna vill fortsätta jobba när man flyttat utomlands är att många länder inte har speciellt utbyggd barnomsorg. Det kan vara dyrt, svårt att få och långa köer. Dessutom är föräldraledigheten kortare i alla andra länder, tex så har Spanien endast 4 månader.

• Örnie
    vivexa skrev 2009-07-28 22:54:53 följande:
    Black roses skrev 2009-07-25 11:34:33 följande: Helt individuellt vad man ser som positivt och negativt, men: tandvård är INTE gratis i resten av Europa, kanske i Storbritannien men inte på kontinenten, lika dyrt som här eller mer! Mediciner kostar MINDRE med recept men är ej gratis i de flesta länder...offentlig vård är ofta gratis men många föredrar att betala för privat vård pga kortare väntetider och mer prestigefyllda namn... Skolor kan vara bra eller dåliga beroende på stadsdel etc, men skolmat, skolböcker etc kostar oftast mer. Barnomsorg kostar en hel del mer. det blir intressantare diskussioner om man ser nyanserna...
    Nyanser, ja. I Tyskland ingår tandvården i sjukförsäkringen. Vanliga undersökningar och lagningar kostar inget extra. Guldkronor, keramik och andra lyxiga saker får man betala en del av, evt. allt, det beror på om det finns billigare alternativ. Mediciner på recept betalas av sjukkassan. Vanlig läkarvård är åtminstone där jag bor privat, men kostar i alla fall inget. Fast en del kassor tar ut 10 Euro för första läkarbesöket per kvartal.

Skolan kostar en del, ja. Häften och pennor och målargrejor och gympadojor och så vidare. Där jag bor får man "låna" skolböcker. Beror på landsändan. Barnomsorg är också subventionerat. Tyskland försöker numera leka Sverige när det gäller föräldraförsäkring och dagis.

Så det kan vara bra att säga vilka länder man syftar på, inte bara "resten av Europa".
  • Yoko

fast när man säger att Tyskalnd försöker leka sveriga när det gäller barnomsorg måste man ändå ta i beaktande att det är stora skillnader, eller hur? Det är inte lika utbyggt i Tyskland som i sverige

• Örnie
    Yoko skrev 2009-07-29 10:36:29 följande:
    fast när man säger att Tyskalnd försöker leka sveriga när det gäller barnomsorg måste man ändå ta i beaktande att det är stora skillnader, eller hur? Det är inte lika utbyggt i Tyskland som i sverige
    Nej, men sedan ett par år tillbaka bygger de till max. Problemet är att få utbildad personal, och annan tar de inte, förutom praktikanter i utbildning. De som jobbar på förskolan har just nu strejkat ganska mycket för att få högre lön och bättre arbetsvillkor. Fast hur de tror att strejk ska hjälpa mot hög ljudnivå och störiga barn, har jag inte riktigt fattat. I varje fall får de nu 120 Euro extra i månaden.
  • Black roses

Nej just därför frågade jag efter vart ts tänkte sig, vilket jag ännu inte vet s a s..

Örnie skrev 2009-07-29 09:57:54 följande:
    Nyanser, ja. I Tyskland ingår tandvården i sjukförsäkringen. Vanliga undersökningar och lagningar kostar inget extra. Guldkronor, keramik och andra lyxiga saker får man betala en del av, evt. allt, det beror på om det finns billigare alternativ. Mediciner på recept betalas av sjukkassan. Vanlig läkarvård är åtminstone där jag bor privat, men kostar i alla fall inget. Fast en del kassor tar ut 10 Euro för första läkarbesöket per kvartal. Skolan kostar en del, ja. Häften och pennor och målargrejor och gympadojor och så vidare. Där jag bor får man "låna" skolböcker. Beror på landsändan. Barnomsorg är också subventionerat. Tyskland försöker numera leka Sverige när det gäller föräldraförsäkring och dagis. Så det kan vara bra att säga vilka länder man syftar på, inte bara "resten av Europa".
    Sen vet jag att en kompis till mig gjorde lagningar här hemma i sverige, medan jag gjorde exakt samma behandling/lagning privat i uk, hennes gick på 19000 sek, MED fk´s insats, medan mitt kostade 200 eng. pund.. ALT SOM ALLT, så snacka om nyanser?? Jag får dessutom tillägga att jag har tandläkar skräck, något de var mycket bättre på att bemöta/behandla i uk, än NÅGON tandläkare kunnat hitintills i sverige.. TYVÄRR....

Vet inte varför, men de bemöter människa helt annorlunda utomlands än vad de gör här hemma i sverige, därav mitt o makens beslut att återvända utomlands inom några år...

Kan dessutom säga att detta även gäller minna barns uppfattning om skola mm.. De har saknat den engelska skolan sen de lämnade den... OCH NEJ, det har inte på något sätt varit dyrare än att ha barnen i svensk skola, trots uniformer mm..
  • lottizm

roligt att flera har positiva erfarenheter av att bo utomlands. jag har väl inte det, åtminstone inte när det gäller trygghetsbiten.

så om ts vill jobba inom kontor och dessutom har barn som ska gå i skola/dagis, så rekommenderar jag inte Spanien...

• Fenna

Vilken intressant trad. Vi bor pa Irland och ar pa vag harifran av flera orsaker, en ar de hoga hyrorna, en annan avgiften for barnomsorg. Ca. 1000 euro kostar det, sa det gar ju inte ihop med tva barn. Vard ar superdyrt, 600 kr eller 1000 pa akuten aven for barn, men de flesta har ju privatforsakring.

Jag vet inte, det kanns inte som ett land man vill bli gammal i. Funderar nu pa Norge eller Tyskland. Det beror lite pa jobb.

Horde forresten nagot lustigt om tandvarden i UK. Om man lagar med amalgam ar det gratis, men med plast far man betala sjalv.

• Black roses
    Fenna skrev 2009-07-29 23:24:48 följande:
    Vilken intressant trad. Vi bor pa Irland och ar pa vag harifran av flera orsaker, en ar de hoga hyrorna, en annan avgiften for barnomsorg. Ca. 1000 euro kostar det, sa det gar ju inte ihop med tva barn. Vard ar superdyrt, 600 kr eller 1000 pa akuten aven for barn, men de flesta har ju privatforsakring. Jag vet inte, det kanns inte som ett land man vill bli gammal i. Funderar nu pa Norge eller Tyskland. Det beror lite pa jobb. Horde forresten nagot lustigt om tandvarden i UK. Om man lagar med amalgam ar det gratis, men med plast far man betala sjalv.
    Vad?? Jag betalade inget extra för plastfyllning eller kronan som gjordes.. Synd bara att tanden han gjorde kronan på gick sönder här hemma i sverige 2.5 år senare, för sveriga lagade upp den, och de har nu gjort 3(!!) försök och inte fått till materiaet så det har någon som helst hållbarhet.. (Orginalkronan håller fortfarande, men inte det de gjort här hemma)

Skiljer sig alltså Irland från övriga uk då eller?? Jag har bott i uk, men där jag bodde var det inte, och är inte än idag så dyrt...
    Ja jag menar vård osv, hyra är ju lite beroende på vart du söker dig osv.. Så den kan ju skena vartsom helst..

Jag kan säga att även här i sverige har hyrorna börjat skjuta i höjden rejält..
  • Yoko

Fast alltså, Irland är ju ett eget land. Så att det skiljer sig från UK är ju inte alls konstigt. Vi har ju helat andra reglar än Danmark

• Örnie

Irland ska ju vara väldigt dyrt. Vår irländske granne har inte haft råd att åka dit på semester på åratal, för han har ingenstans att bo (gratis) sen hans föräldrahem såldes. Å andra sidan är det visst rimliga priser på internatskolor, har jag hört rykten om, men vad "rimligt" är vet jag ej.

• jsmfb

Vi bodde på Irland i sju år och flyttade hem ifjol, när vår son var 15 mån. Som andra har sagt var det väldigt dyrt att leva där, även jämfört med Sverige, och det är brist på grundskoleplatser och då får katoliker företräde. Jag saknar nästan ingenting därifrån.

• Nim

Nu har jag bott utomlands lange sa det kanske finns fordelar som 'jag har glomt av' men jag skulle aldrig kunna tanka mig att flytta tillbaka. Allltsa, jag alskar Sverige men nehej, tycker fordelarna ar storre pa andra stallen.

Storsta fordelarna med Sverige tycker jag ar bostads forhallandena, alltsa, egen tvatt stuga i lagenheten med torkskap!!! och narheten till naturen.

• kardemummakrydda

Var bor du någonstans och hur kommer det sig att du flyttade dit?
    Jobbar du och isåfall med vad?

Nim skrev 2009-08-06 09:44:31 följande:
    Nu har jag bott utomlands lange sa det kanske finns fordelar som 'jag har glomt av' men jag skulle aldrig kunna tanka mig att flytta tillbaka. Allltsa, jag alskar Sverige men nehej, tycker fordelarna ar storre pa andra stallen.Storsta fordelarna med Sverige tycker jag ar bostads forhallandena, alltsa, egen tvatt stuga i lagenheten med torkskap!!! och narheten till naturen.
Svar på tråden Visst finns det fler fördelar än nackdelar med att lämna det "trygga" Sverige?