• skriva

Förhindra kattbajs i trädgården

Tvärs över gatan har vi en person som matar vildkatter som bajsar bl a i vår trädgård och flera gånger i sommar har vi fått tvätta bort kattbajs från sonen.

Nu undrar jag om någon kan tipsa om något som avskräcker katterna från att komma in till oss. Är det att strö ut blodmjöl som sägs hjälpa eller har jag fel?

Att spruta vatten på katterna är ingen lösning eftersom vi vill förhindra dem permanent och inte bara när vi är hemma och upptäcker dem. Vi vill att de ändrar sina territorier så att det inte innefattar vår trädgård, deras bajslåda.

Innan någon går i taket och missförstår det här så påpekar jag att vi inte vill skada dem, bara få dem att hålla sig ute ur vår trädgård.

• Svar på tråden Förhindra kattbajs i trädgården
  • basil

Kan du inte prata med din granne ts, om att grannen kan kontakta ett katthem så katterna blir omhändertagna. Vildkatter kan fångas med fälla om de är alldeles omöjliga att komma nära. Det måste väl ändå vara en bättre lösning än att du måste bajsskydda familjen och trädgården.

• Marma

hört ättika o citron men inte testat än. Alltså spruta där de bajsar/kissar mest, de tycker tydligen inte om lukten

• isisisis

Man kan inte heller hindra igelkottar eller daggmaskar eller rävar att bajsa.
    Olika sortesa bajs finns hela tiden.
    Det försvinnar relativt fort,bryts ner naturligt i jorden.

Bajsar katterna ovanligt mycket i just din trädgård är väl det bara tillsägelser eller staket som hjälper.

Citronskal gillar de inte heller...

• Marma
    isisisis skrev 2009-07-26 09:38:13 följande:
    Man kan inte heller hindra igelkottar eller daggmaskar eller rävar att bajsa.Olika sortesa bajs finns hela tiden.Det försvinnar relativt fort,bryts ner naturligt i jorden.Bajsar katterna ovanligt mycket i just din trädgård är väl det bara tillsägelser eller staket som hjälper.Citronskal gillar de inte heller...
    nä . men deras kiss lukatr inte så jävla mycket däremot, inte vad jag märkt iallafall
  • skriva

Staket OCH häck har vi runt hela trädgården och personen har fått tillsägelser av kommunen men gör ingenting åt det. Att man inte kan hindra igelkottar och maskar att bajsa i trädgården innebär inte att man måste acceptera att ungefär sju katter använder trädgården som toalett.

Snälla, ge mig tips på ngt medel, det är det jag är intresserad av.

Jag ska testa med citronskal, och det borde ju kattanten betala, det måste ju gå åt för åtminstone tusen kronor att lägga det runt hela trädgården.

Men ingen vet ngt om blodmjöl?

• hundpuss
    Mother of 5 skrev 2009-07-26 01:20:32 följande:
    Man kan inte koppla en 5-årig katt som alltid fått gå lös tidigare. Den skulle skrika sig medvetslös.Katter är INTE som hundar.
    Jag pratar inte om katter som fått gå lösa innan. Jag pratar om att katter visst kan må bra i sele, sålänge de är vana vid det.

Alternativt att man inte har katter i bostadsområden där katten går in till grannen. Det är faktiskt inte trevligt.

Hade du gillat om mina hundar bajsat i dina rabatter?
  • Mother of 5
    Vision400 skrev 2009-07-26 16:29:34 följande:
    Jag pratar inte om katter som fått gå lösa innan. Jag pratar om att katter visst kan må bra i sele, sålänge de är vana vid det. Alternativt att man inte har katter i bostadsområden där katten går in till grannen. Det är faktiskt inte trevligt.Hade du gillat om mina hundar bajsat i dina rabatter?
    Givetvis hade jag inte gillat det nej.

Nej, så vad gör man m katter som inte är vana vid tex sele? Ska man omplacera alla dessa för att inte ha dem i bostadsomr?

Jag älskar mina katter och vill faktiskt ha dem kvar.

Därför ville jag ha ngt tips att ge till min granne. Som tur är har mina katter inte fått som ovana att kissa revir hos grannarna (de är knipsade), men däremot, så lägger de sig i deras möbler.
  • hundpuss
    Mother of 5 skrev 2009-07-26 16:44:37 följande:
    Givetvis hade jag inte gillat det nej.Nej, så vad gör man m katter som inte är vana vid tex sele? Ska man omplacera alla dessa för att inte ha dem i bostadsomr?Jag älskar mina katter och vill faktiskt ha dem kvar.Därför ville jag ha ngt tips att ge till min granne. Som tur är har mina katter inte fått som ovana att kissa revir hos grannarna (de är knipsade), men däremot, så lägger de sig i deras möbler.
    Kan börja med att tillägga att jag inte har något emot katter, de är fina djur. _Men_ jag tycker de hör hemma på landet. Där de kan gå fritt och vara som katter ska va...

Katter i bostadsområden skapar inte sällan konflikter...

Tycker det är bra att dina katter är knipsade, inte alla tänker ens så långt.

Det jag skulle kunna tänka mig fungerar är om dina grannar sprutar vatten på katterna när de ser dom, det har funkat för oss. Efter ett tag förstår katterna, och håller sig borta.
    Även om alla inte är lika snabb-lärda...
  • AngieB

Bra tipps! Vi har också problem med att de skiter mitt på gräsmattan. Sjukt otrevligt och nu har vi en liten 1-åring som jag inte vill ska kliva/sätta sig i det. Hur tål gräsmattan ättika och citronen och kaffesumpet? Ska man ha både ättika och citron samtidigt lr en i taget? Sedan måste man väl spraya under en period för det försvinner väl när det regnar, lr?

• Gathenhielm

Trädgårdsslangen i plytet funkar väldigt bra. Det kan tyckas vara en temporär lösning, men den har en avskräckande effekt.

Reasons... we all have them, at times.
  • buco

Själv har haft problem med grannens katter sen läste jag att man ska stoppa plast gafflar i marken runt blommor eller bland grönsaker och det hjälpte faktist

Katterna kom inte mer.

Svar på tråden Förhindra kattbajs i trädgården