• Vitsippa65

Alla vi 40+ som plussat efter ÄD, tråd nr 4

Hej!

Tråd nr 3 stängd, tiden går fort! Synd om vi tappar bort den!

Alla vi 40+ som genomgått ÄD och lyckats med att få ett plus på stickan är välkommen till denna tråd.

Tanken är att vi här kan diskutera allt från glädjeämnen till sådant som man oroar sig för.

Och om lyckan håller i sig kanske följas åt fram till förlossningen!

Tråd nr 3
    www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43105956.html

Tråd nr 2
    www.familjeliv.se/Forum-7-147/m40185408.html

Tråd nr 1
    www.familjeliv.se/Forum-7-147/m37152728.html

• Svar på tråden Alla vi 40+ som plussat efter ÄD, tråd nr 4
  • Tintin M

Hej alla mammor!

Finns det ngn här som gjort ÄD på AVA i Riga och satt in så kallade blastocyster??

Jag har en känsla , men vet inte om den stämmer, att de flesta som lyckas med ÄD har återfört just sådana, (kliniken väntar ngn dag extra för att se vilka embryon som är starkast och väljer ut ut just dem).

Jag har börjat dra i trådarna igen för ett nytt försök med ÄD i Riga och frågade just i ett mail om man kan göra blasocystodling hos dem. Jag fick svar att de kan erbjuda mig det. Men när jag gjorde mina förra försök sa dr Violeta att de inte gör detta i Riga. Det gör mig lite osäker för jag läste här ngn gng att den legendariske dr Sven sagt att han rekommenderade blastocystodling när man ska göra ÄD. Men bara om klininiken är van och duktig på det.

Eftersom de i Riga inte brukar göra det i vanliga fall (men kan tänka sig att erbjuda mig det) kan de ju inte vara så erfarna på det området....?

PUH! Alla dessa grubblerier.....

• Vitsippa65

Grattis Makima!! Vad roligt att du har plussat igen!! Nu SKA det gå vägen! Håller tummarna hårt! Förstår också din oro - när man försökt och misslyckats några gånger så sitter oron hårt - jag kände mig mer el mindre orolig tills min son äntligen var född. Nu oroar man sig för annat istället..! Det lär väl aldrig ta slut

Men det gäller att också försöka njuta av graviditeten mitt i allt, för det är en rätt mysig tid det också!

• Makima46

Vill tacka igen för peppningen jag fått här{#lang_emotions_sunny}

Fick svar idag på mitt HCG värde på RD 13. Det låg på 825 så det kändes skönt{#lang_emotions_cool}

Ska göra om provet igen på måndag för att se att det stiger som det ska. Då utvecklas den/ dem ju normalt, så jag slipper ofostrig grav. igen...

Vitsippan65: Har vuxna barn från ett tidigare äktenskap och jag kan lova dej att du kommer ALDRIG att sluta oroa dej{#lang_emotions_wink} och en fullt normal sak för oss föräldrar...

Min enda önskan har slagit in
  • Grynet

Hej, hur & när tänker du berätta för ditt barn att han/hon kom till genom äggdonation? Vid adoption rekommenderar de att prata om det från början så blir det inte så onaturligt.

• Makima46
    Grynet skrev 2009-10-25 10:51:48 följande:
    Hej, hur & när tänker du berätta för ditt barn att han/hon kom till genom äggdonation? Vid adoption rekommenderar de att prata om det från början så blir det inte så onaturligt.
    Har väl inte riktigt kommit så långt i mina tankar.

Men det finns en bok som heter " Hur kom jag till?" från Jellonförlaget.

Den kan man läsa för barn från  de är ca: 4 år och handlar om Äggdonation.
    Tror inte de är mogna innan 4 år att förstå det här med hur barn blir till m.m 
    Min enda önskan har slagit in
  • Bette
    Makima46 skrev 2009-10-25 12:33:09 följande:
    Har väl inte riktigt kommit så långt i mina tankar. Men det finns en bok som heter " Hur kom jag till?" från Jellonförlaget. Den kan man läsa för barn från  de är ca: 4 år och handlar om Äggdonation. Tror inte de är mogna innan 4 år att förstå det här med hur barn blir till m.m 
    Jag tror att man ska vänta längre, tonåren tror jag kan vara bra. Barn funderar så mycket så det kanske inte är bra när de är så små menar jag.

Bette
  • actionvera

Jag funderar lite på att göra en fotobok typ "mitt första år" och där ha med lite foton på embryot, ultraljudsbilder, hur min mage växer och sen bilder på själva bebisen såklart. Har tänkt mig att boken skall bli en berättelse om hur en snäll "tant" gav ett ägg till mig så jag skulle kunna bli mamma till mitt barn. Eller nåt dylikt. Typ en personlig variant på "hur kom jag till".

Det enda negativa med "hur kom jag till-boken" (alltså den man kan köpa) är att i den är det självklart att barnet kan få reda på vem donatorn är när han/hon fyller 18 år och så är det inte för oss då donatorn är anonym.

Jag tror på att göra det så naturligt som möjligt, inget knussel och inga konstigheter. Jag vill inte ha en dag runt köksbordet när mamma och pappa krystat skall berätta något viktigt.... hua... jag ryser bara på tanken.

Grynet skrev 2009-10-25 10:51:48 följande:
  • Pigan

Jag har gjort en bok till vår gosse som heter "Boken om dig" där jag gjort som du skriver, actionvera. Boken kommer att fyllas på, men där finns allt nedskrivet om hur han från ett ägg och en spermie blev ett 9-celligt embryo och till slut blev han.

När man läser forskning om adoption/ÄD står det att man ska på ett naturligt sätt tidigt berätta om hur h*n blev till så det blir en självklarhet. Jag ska absolut inte vänta till tonåren! Det tror jag är alldeles för sent. Det är ju bara att se till sig själv, tänk om min mor berättat nåt sådant om mig när jag var tonåring! Hemska tanke!Tankarna rusar ju ändå som det är i hormonstinna tonåren! Är det en naturlig del av barnets liv från tidig ålder blir det ju ingen "stor grej" av det. Barn accepterar mer än vad man tror.

Jag tror inte på att hymla om hur ens barn kom till. Har man kommit så långt som till ÄD tycker jag man ska spela med öppna kort. Jag tycker barnet har rätt att få veta, annars tror jag att barnet/tonåringen får uppfattningen om att man skäms över hur h*n blivit till.

Bette skrev 2009-10-25 13:06:55 följande:
    Jag tror att man ska vänta längre, tonåren tror jag kan vara bra. Barn funderar så mycket så det kanske inte är bra när de är så små menar jag.Bette
  • solstickan41

Jag kommer också berätta när hon börjar förstå hur man kommer till världen. Det beror helt på när hon börjar fråga eller intressera sig för ämnet. Det kan vara vid 3-5 års åldern kanske. Jag har funderat på att köpa boken ni talar om men inte kommit till skott än. Dotra min är ju sååå liten än..
    Skulle absolut inte vänta till puberteten då har man nog med grubblerier om kroppen, vänner, pojkar mm

• Bette
    Pigan skrev 2009-10-25 19:36:59 följande:
    Jag har gjort en bok till vår gosse som heter "Boken om dig" där jag gjort som du skriver, actionvera. Boken kommer att fyllas på, men där finns allt nedskrivet om hur han från ett ägg och en spermie blev ett 9-celligt embryo och till slut blev han. När man läser forskning om adoption/ÄD står det att man ska på ett naturligt sätt tidigt berätta om hur h*n blev till så det blir en självklarhet. Jag ska absolut inte vänta till tonåren! Det tror jag är alldeles för sent. Det är ju bara att se till sig själv, tänk om min mor berättat nåt sådant om mig när jag var tonåring! Hemska tanke!Tankarna rusar ju ändå som det är i hormonstinna tonåren! Är det en naturlig del av barnets liv från tidig ålder blir det ju ingen "stor grej" av det. Barn accepterar mer än vad man tror. Jag tror inte på att hymla om hur ens barn kom till. Har man kommit så långt som till ÄD tycker jag man ska spela med öppna kort. Jag tycker barnet har rätt att få veta, annars tror jag att barnet/tonåringen får uppfattningen om att man skäms över hur h*n blivit till.
    Jag menar inte att man ska hymla, man ska berätta när barnet är moget för det. Jag fick själv reda på en svår grej när jag var i 25 årsåldern och det var betydligt bättre att få reda på det då än tidigare. Nu menar inte jag att man skall vänta så länge men när barnet är moget för det så berättar man.

Bette
  • mytrouble

Håller med er Actionvera, Pigan och Solstickan - absolut ska man berätta så tidigt som möjligt, så att det blir naturligt. Man får börja på en väldigt enkel nivå anpassat till barnens ålder, kanske ungefär som en saga i början. Eller 'Boken om Dig' - tycker jag var en jättebra idé. Och allt eftersom de växer förstår de mer och mer om det hela. Precis som ni säger - skulle aldrig drömma om att vänta ända till tonåren! Tycker det skulle vara ett svek mot barnen, att undanhålla en så viktig sak så länge. Och tack för boktipset Makima, den ska jag absolut skaffa {#lang_emotions_smile}

Väntar tvillingar, vecka 27+6
  • Hinos

Tack för boktipset, ska kolla upp den nån dag... våra är ju kvar i magen så vi har inte bråttom...

Vi har varit så öppna med alla vi träffar så våra barn kommer ju få veta det iaf av någon annan om vi inte berättar först själv så det kommer att bli tidigt. Alla är så positiva till äggdonation i vår omgivning så det kommer nog inte att bli några problem att berätta för Knoll och Totta heller!!!

• Pigan
    Bette skrev 2009-10-25 22:52:29 följande:
    Jag menar inte att man ska hymla, man ska berätta när barnet är moget för det. Jag fick själv reda på en svår grej när jag var i 25 årsåldern och det var betydligt bättre att få reda på det då än tidigare. Nu menar inte jag att man skall vänta så länge men när barnet är moget för det så berättar man.Bette
    Vad menar du? Jämför du ÄD med en "svår grej" som är jobbig att få reda på?
    Man blir ju mörkrädd...
  • Bette
    Pigan skrev 2009-10-26 13:30:09 följande:
    Vad menar du? Jämför du ÄD med en "svår grej" som är jobbig att få reda på? Man blir ju mörkrädd...
    Du skall inte döma andra människor. Jag behöver inte förklara mig för dig. Barnet skall få reda på hur det blev till när det är moget och förstår vad genetik handlar om.

Bette
  • Bette
    Pigan skrev 2009-10-26 13:30:09 följande:
    Vad menar du? Jämför du ÄD med en "svår grej" som är jobbig att få reda på? Man blir ju mörkrädd...
    Det är färdigdiskuterat, var och en väljer själv hur och på vilket sätt man berättar för barnetl.

Bette
  • Pigan
    Bette skrev 2009-10-26 14:51:50 följande:
    Du skall inte döma andra människor. Jag behöver inte förklara mig för dig. Barnet skall få reda på hur det blev till när det är moget och förstår vad genetik handlar om.Bette
    Detta är något du borde tänka på själv. Och jag dömer absolut inte dig, jag har bara en åsikt (precis som du).
    Bette skrev 2009-10-26 14:52:55 följande:
    Det är färdigdiskuterat, var och en väljer själv hur och på vilket sätt man berättar för barnetl.Bette
    Detta verkar vara ett väldigt känsligt ämne för dig, så jag förstår om du tycker det är färdigdiskuterat för dig.
Svar på tråden Alla vi 40+ som plussat efter ÄD, tråd nr 4