• Paincake

Ni rödhåriga, vilken hårfärg fick era barn?

Väntar mitt första barn och man undrar ju massor om vem som ligger där inne på jäsning. Jag själv är rödhårig med bruna ögon och min sambo har mörkbrunt hår och mörkblå/grå ögon.

Det sägs ju att rött är recessivt, men jag vete sjutton hur det ligger till egentligen. Så då gör jag en högst vetenskaplig undersökning på världens bästa forum.

Frågan lyder alltså: Ni rödhåriga som redan fått barn, vilken hårfärg fick barnet/barnen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-20 22:21
    Nu är han ju ute sedan länge och jag kan ju berätta resultatet:

Ljusbrunt, fast lite röda reflexer i rätt belysning.
    Förmodligen mörkblå/grå ögon.
    Världens sötaste.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-21 17:39
    Och nu har en liten syster kommit till världen - ljusbrunt hår, precis som storebror. Däremot har hon fått mina bruna ögon

• Svar på tråden Ni rödhåriga, vilken hårfärg fick era barn?
  • 4 prinsar

min faster rött hår o hennes man mörk o deras barn har mörblont hår båda två

Liam020702Elliot050329Mio080703
  • Ordis
    Paincake skrev 2012-10-09 20:27:11 följande:
    Hehe, vad roligt att den här tråden vaknade till liv!

Han har ändrat hårfärg och blivit ljusare, nästan blond, men med lite rödguldiga inslag:

Nu är han visserligen klippt så det solblekta har (tyvärr) försvunnit och det ser lite mer råttfärgat ut.
    Min lilla dotter föddes mörkbrun med blå ögon men är numera ljushårig med röda nyanser. Hennes far är rödorange  med grå ögon och jag är mellanblond med röda reflektioner. och brungröna ögon. Med lite henna i håret får jag kastanjfärgat hår. Hoppas mina får det naturligt.så de slipper färga till världens vackraste hårfärg. Stora tjejen har orange hår med blonda toner och blå ögon. Jag hade hoppats någon av dem (framförallt den som blir rödast efter uppväxten) skulle få mera av mina gröna anlag på ögonen. Rött lockigt hår (läs kastanjefärgat) och gröna ögon är enligt mig den vackraste kombon man kan få i färger. Lyckas man dessutom få till en hy som inte är tragiskt ljus utan att det går att få en fin och fräsch solbränna med lite dekorativa fräknar är det ju i sitt esse!
  • Lenche

Spännande tråd. Är gravid med bf i november och undrar så över hur vår lilla tjej kommer se ut. Jag är rödblond med blå ögon och rätt ok pigment och min man har mörkt hår och bruna ögon och bra pigment. Jag får återkomma när jag vet resultatet

• Cattie

Jag är inte rödhårig men jag har mörk brunt hår och bruna ögon(halv asiat) vår första dotter har mörkbrunt hår och bruna ögon som mig. Vår andra dotter är blåögd och mörkblond som deras pappa:) kul med "en av varje"

• Lenche

Nu kan ju hårfärgen ändras flera gånger om så vi får se hur det utvecklar sig. Just nu har dottern som är en månad gammal mörkbrunt hår iaf.

• Lilly Jk

Favoritar denna så att jag kommer ihåg när lillen tittar ut i mars.
    Jag är rödtott och pappan har mörkbrunt hår.

Ska bli spännande att se vad det blir :)

Blobben BF 4/3-2013
  • Paincake

Vad roligt att den här gamla tråden vaknar till liv med ojämna mellanrum

Kan berätta att jag för drygt tre veckor sedan fick en dotter och hon verkar få storebrors hårfärg, dvs brunt med lite inslag av rött som förmodligen blir närmare råttnyans ju äldre hon blir

Däremot har hon fått mina bruna ögon! 

• Ox2

Jag är rödhårig. Har blivit ljusare i tonen med åldern. Min man är mkt blond men har röda pigment i skägget och har även en syster som är rödhårig. Jag har ärvt mitt röda från min pappa. Vår son föddes brunhårig som gick över i rött (jippi) och till slut blev han blond. Jag har bruna ögon. Min man blå. Mina föräldrar har båda bruna ögon men mormor och farfar har/hade blå. Alla på mannen sida har blå. Enl en vän till mig som påstod att det var 85% chans att sonen ögonfärg blev brun i och med att mina föräldrar var brunögda. Fråga mig inte om det stämmer... Jag har ingen aning.... Sonen hamnade inom den övriga 15% och fick klarblå ögon. Ska bli spännande o se hur knodden i magen kommer se ut:)

• MalBa

Min mamma hade fantastiskt kopparrött hår, och min pappa mörkbrunt. Jag föddes med nästan svart hår, blev senare ljushårig och nu är jag typiskt svenskt mellanblond. Min bror föddes ljushårig och fick sedan samma hårfärg som jag, även om tonen i mitt hår är varmare. Min bror har dock kopparrött skägg och jag har rött hår på annat ställe på kroppen samt fräknar i överflöd :) Det blir intressant att se vad min 2-månaders dotter får för hårfärg till slut, nu har hon ljusbrunt m rött inslag, lite som sin pappa.

• MissOlzon

Min man var en riktig rödtott som barn men är nu mer brun-blond men med rött skägg, fräknar över hela kroppen men en otroligt fint brun färg i solen.

Jag är en riktig blond svensk men ljus hy som bränner sig lätt.  

Vi har inget rött i vår familj, pappas skägg ska tydligen vara lite rött enligt mamma men han rakar ju sig så det ser man ju aldrig. Min man är ensamt barn så syskon kan man inte kolla på men hans mamma har blont hår med blå ögon och hans pappa svart hår med bruna ögon.

Vad tror ni? 

• Ellen 31

Jag är mellan/mörkblond med blågrå ögon, medan karln är cendre med grå ögon. Resultat? En liten tjej med ljusblont hår (vi tror hon kommer bli kritvit senare i håret) med mammas blågrå ögon =)

• Lilly Jk

Helt glömt bort denna tråd.
    Sonen fick lite mellanbrunt hår med röda toner i när solen ligger på :)

Lillfis 19/3-2013
  • plop

en röd hårig pojke och en guld blond dotter

• Kors

Vi är båda rödhåriga (ingen av oss har röda föräldrar/syskon så det finns längre bak). Vårt barn är givetvis rödhårigt. Det är nämligen 100% sannolikhet om båda föräldrarna är det (inte om de bara bär genen). Vi väntar nr 2 och denne kommer ju bli rödhårig.

• Solen123456

Min man är rödhårig (orangeröd), vit i hyn och massor av fräknar. Jag är cendré, men var vit i håret när jag var barn. Har inga fräknar alls, har aldrig haft. Våra barn är ljusa och än så länge utan fräknar. Mitt första barn var ljus med guldiga inslag bör han var bebis men börjar nu bli mer askig som jag. Mitt andra barn var askig från födelsen och är nu kritvit i håret. Båda har en hudfärg samma som jag. Trodde båda skulle bli rödhåriga men mina gener var tydligen starkare.

Svar på tråden Ni rödhåriga, vilken hårfärg fick era barn?