• Nintendo

Vem är en regnbågsförälder?

Vem kan klassa sig som en regnbågsförälder egentligen? Är det samkönade föräldrar eller kan det vara andra också?

Jag och min sambo (man) lever i ett polyamoröst förhållande och därmed utanför hetronormen. Just nu har vi inte någon annan partner men det kan ju komma att bli så. Räknas vi då som en regnbågsfamilj?

Inte för att jag bryr mig så jättemycket i vilket fack man hamnar men det hade varit intressant vad som ingår i begreppet.

• Svar på tråden Vem är en regnbågsförälder?
  • Schnooglewookiemush

Enligt mig är det endast homosexuella par som kan vara regnbågsföräldrar, alltså skulle jag inte kalla er för regnbågsfamilj.

• hughelund

Intressant fråga, jag har aldrig tänkt på "vem som räknas in" och inte.

Jag har ingen aning, men det är väl så att de som är homo, bi eller queer räknas till regnbågsfamiljer.. Homo, eller bi vet jag ju inte om er.. (eller.. homo var det väl inte om jag förstod inlägget rätt)

Slog sen upp Queer på wiki och där står

"Queer är ett förhållningsätt som kritiserar heteronormen. Queer kan användas som ett sätt att beskriva sin sexuella läggning och kan då betyda att man inte bryr sig om vilket kön man blir kär i/attraherad av, eller att man inte kan/vill definiera sin sexuella läggning inom de traditionella begreppen"

Om den beskrivningen stämmer in på er skulle i alla fall jag räkna er till regnbågsfamiljer =) Men som sagt, ingen aning hur "indelningen" ser ut, det är bara min tolkning av begreppet.

Tjing

• Nintendo

hughelund: Tack för din åsikt! Jag är bi, min sambo är hetro. Det jag tänker på är att just nu ser vår familj "normal" ut och följer normerna men om jag eller sambon skaffar en till partner och denne flyttar in med oss blir det en helt annan sak. Queer blir det ju eftersom vi inte lever enligt heteronormen då vi mycket väl kan skaffa fler pojk- eller flickvänner.

Fler som har åsikter?

• sahara sahara

Jag hade nog kallat er regnbågsfamilj om ni verkligen var fler än två i praktiken också, men inte annars. Precis som jag inte tycker att en familj med två olikkönade föräldrar är en regnbågsfamilj bara för att en eller båda är bisexuella.

Men vem är jag att skapa definitioner åt andra?

En alien på kylskåpet!
  • kotka

men ponera att två kvinnor skaffar ett barn, gör slut och den ena blir ihop med en kille. kan hon då inte längre räknas som regnbågsförälder?

• PolyPond

Jag hamnade i den här gamla tråden för att jag googlade. Jag tillhör dem som röstade för "stjärnfamilj" eller "queerfamilj" när avdelningen för HBTQ-föräldrar grundades på FL. Nu blev resultatet ändå "regnbågsfamilj" och jag tycker därmed att min polyfamilj hör dit. Var skulle vi annars höra?
    Jag har dock inte fått någon respons alls på de inlägg som jag lagt som poly i denna del av forumet, vilket kanske beror på att jag ses som outcast även där. Kan det inte vara läge att åter igen diskutera detta begrepp? Om det nu är så att vi andra som inte följer kärnfamiljs-heteronormen inte får plats under regnbågsparaplyt (här på FL i alla fall) - var ska vi samlas?

• slowfire

Regnbågen har många färger och borde då kunna innehålla mer än ett sätt att vara, eller hur? Tex om en är fler än två föräldrar som skaffar barn ihop -det är normbrytande.

• Nintendo

För oss har det blivit att, som senast när jag skrev inlägget, jag och min sambo är tillsammans med våra barn men jag har nu en pojkvän/särbo också och min sambo dejtade en tjej ett tag (men det tog slut). 
    Förr kände jag mig mer "annorlunda" och kände inte alls att jag passade in i denna "mamma-, pappa-, barnnormen" men nu bryr jag mig egentligen inte så mycket längre. Då strävade jag efter någon slags jämställdhet och tillhörighet. Nu struntar jag faktiskt i alla former av definitioner av relationer, förhållanden, sexualitet osv. Känns så onödigt för mig som tar allt för vad det är och fokuserar på att alla ska trivas och må bra istället för att sätta en etikett på allt och begränsar det till vad detta enligt normer och allmänna värderingar innebär.

Men det innebär ju inte att jag motsätter mig "regnbågsfamiljer" för jag tycker samtidigt att det är viktigt herr och fru Svensson får upp ögonen för alla variationer det finns och att fokus bör ligga på KÄRLEKEN och RESPEKTEN i relationer. Resten är faktiskt helt oviktigt och jag beundrar alla som vågar och orkar ta striden för detta! 

Svar på tråden Vem är en regnbågsförälder?