• ungdom

dagis så pass tidigt, tvekar

Hejsan!

Jag är en ung mamma på 17år, våran son har precis blivit 5 månader och jag har ett och ett halvt år kvar på skolan, just nu har jag studieuppehåll. Men fick dock bara välja mellan att vara borta från skolan i ett eller två år. Jag vill helst hinna göra bort skolan och börja leta jobb, så att våran son kan få ett syskon så småningom. Hur som helst så, det som verkar mest logiskt ekonomiskt och praktiskt för oss är att jag börjar om skolan i januari, men det känns inte helt rätt.

Jag vill helst inte sätta våran son på dagis innan han blivit ett år, men det finns tyvärr ingenting att göra åt det. Min sambo arbetar och kan inte vara ledig för länge och andra i vår omgivning arbetar också.

Vad tycker ni? är det okej att sätta sin son på dagis innan de blivit ett år?

• Svar på tråden dagis så pass tidigt, tvekar
  • mikipiki

Hej TS.

Vi sitter i en liknande situation. Jag måste börja skolan nu i augusti för att vår familj överhuvudtaget ska kunna överleva. Min son kommer inte vara ett år när han ska börja på dagis då han är född i oktober.

Vi har löst det på detta vis. Fram tills han är ungefär, ett år och några månader ska min sambo jobba kväll, eller från dess jag kommer hem tills han är färdig med sina arbetssysslor. Sonen ska då vara hemma med han på dagarna. Detta har vi dock bara möjlighet till efter som sambon kan flexa med sin arbetstider och välja själv när han vill arbeta, ni kan ju kanske kolla med din sambos jobb om det går att göra något liknande?

Detta lär ju bli en stor omställning för hela vår familj då vi i princip bara kommer att ses på helgerna tillsammans, men måste man så måste man. Ni har ju redan fått ihop det jättebra med någon som kan passa vissa dagar, vilket vi också har med min sambos mormor.

Hoppas detta gjorde det klokare för det kan verka förvirrande, och är sannerligen förvirrande.

• SaramedM
    neelliee skrev 2009-08-02 13:48:16 följande:
    Men två månader? Tror du att ett barn tar allvarlig skada av att börja på dagis två månader tidigare än vanligt? Två månader är väldigt kort tid i ett barns hela liv och även om barnet mår BÄST av att vara hemma kan det inte ha SÅ stor betydelse. Som sagt, föräldrarna är jätteviktiga det första året. Men det finns också forskning som visar att föräldrarna är jätteviktiga även i treårsåldern, i skolåren och i tonåren.Man får inte ta ut föräldradagar när barnet är 10 eller 13, men man kan vid det laget ha en tjänst som tillåter flex eller visst hemarbete, så att man kan ta ledigt utan större bekymmer då och då. Men sådana tjänster kräver i regel studier och arbetslivserfarenhet och perioder av ganska hårt slit. Man kan också vid det laget ha så hög lön att man valt att gå ner i arbetstid oavsett om man har rätt till sin heltid igen. Man kan också ha yngre syskon och jobba deltid med lagstadgad rätt till heltid (om man har heltidstjänst i botten).
    Jag kan se 1 år som en allra lägsta gräns, att man helst ska försöka börja senare än så

Man kan gå ner i arbetstid med låg lön också iofs men det är väl klart att TS ska plugga nu men det finns en pappa som kan ta sitt ansvar
  • mikipiki
    SaramedM skrev 2009-08-02 15:00:37 följande:
    Jag kan se 1 år som en allra lägsta gräns, att man helst ska försöka börja senare än så Man kan gå ner i arbetstid med låg lön också iofs men det är väl klart att TS ska plugga nu men det finns en pappa som kan ta sitt ansvar
    Jag tror pappan tar sitt ansvar, men jag själv som är samma situation vet att man inte bara kan gå ner i arbetstid, pengar behöver man för att överleva och det har ingenting med ansvar att göra.

Ganska onödig kommentar om du frågar mig.
  • SaramedM
    mikipiki skrev 2009-08-02 16:28:52 följande:
    Jag tror pappan tar sitt ansvar, men jag själv som är samma situation vet att man inte bara kan gå ner i arbetstid, pengar behöver man för att överleva och det har ingenting med ansvar att göra. Ganska onödig kommentar om du frågar mig.
    men nu är det ju inte fråga om pengar utan om att de tycker att de vill spara dagar tills barnet är äldre
    SÅ jo jag tycker det har med ansvar att göra
  • snuttP

För det första så kritiserade jag inte TS. Jag gav henne råd. Ställ krav på din man att han ska va hemma. Vadå spara dagar. Måste man ta dom så måste man, måste man lösa en akut situation så måste man. Då kan man inte "lyxa" och spara dom till senare.

Sen så frågade jag TS om det inte fanns möjlighet för henne att vänta med att plugga. Vänta tills nästa start eller kanske ta en del på distans, vad som..

Du jag hade sagt samma sak till någon som va 27 som 37 som 17år. Inte för att samma sak hade kunnat inträffa, jo högskolan då, men kanske inte riktigt samma sak.
    Har en tjejkompis som pluggade när hon fick barn. Hon va hemma med honom över sommaren (han föddes i maj). Sen fick hennes man va hemma. Och hon pluggade så mycket hon kunde hemifrån. Dock pluggade hon på högskolan.

• mikipiki
    SaramedM skrev 2009-08-02 17:04:57 följande:
    men nu är det ju inte fråga om pengar utan om att de tycker att de vill spara dagar tills barnet är äldre SÅ jo jag tycker det har med ansvar att göra
    Hon har skrivit tidigare i tråden att det även var för att spara pengar. Och helt ärligt, vad räcker dom 60 dagarna han har till, det är två månader, vad hjälper det deras situation?
  • 4familjen

min äldsta son var tvungen att börja hos dagmamma när han var 10 mån, men jag hade det valet att antingen bli av med jobbet,eller börja arbeta.

finns det så skulle jag rekomendera dagmamma, blir inte lika jobbigt för barnet som att komma in på en avdelning med 15 bebisar och 3 vuxna att knyta an till!

• SoffiZ

Oj, jag personligen skulle inte sätta in ett så litet barn på dagis.
    Min son ska börja på förskola i december, och han fyllde 1 nu i juli, så han blir 17 månader när han börjar.

• 4familjen

varför inte studera hemifrån? dom flesta gymnasielinjer går att studera stööre deln hemifrån, man infinner sig i skolan 1-2 dagar varannan vecka, och dom dagarna kan kanske din sambo ta ut f-penning? det skulle ju vara en lösning tills barnet iaf är ett år!

ej tjej på min gamla skola hade till och med sitt barn med sig till skolan när hon skulle göra prov!

• SaramedM
    mikipiki skrev 2009-08-02 19:53:51 följande:
    Hon har skrivit tidigare i tråden att det även var för att spara pengar. Och helt ärligt, vad räcker dom 60 dagarna han har till, det är två månader, vad hjälper det deras situation?
    12 månder är absoluta minimiåldern, det är inte heller bra men i den ålder bettder dryga två måndader väldigt mycket
  • pussgurkan86
    mikipiki skrev 2009-08-02 19:53:51 följande:
    han har väl 240 dagar??? och dom räcker ganska långt.
  • mikipiki
    pussgurkan86 skrev 2009-08-03 12:01:12 följande:
    man får inte det bidraget om man pluggar på gymnasiet, det gäller bara komvux, folkhögskola och högskola.
    Konstigt att jag som är 18 och pluggar på gymnasiet får det då?
  • mikipiki
    pussgurkan86 skrev 2009-08-03 12:02:01 följande:
    han har väl 240 dagar??? och dom räcker ganska långt.
    Han hade lämnat över dom till henne.
  • mikipiki
    pussgurkan86 skrev 2009-08-03 12:01:12 följande:
    man får inte det bidraget om man pluggar på gymnasiet, det gäller bara komvux, folkhögskola och högskola.
    Btw, så kanske du borde klicka på länken innan du uttalar dig, för det står klart och tydligt att man får bidraget om man är under 20 och pluggar på gymnasiet...
  • Mamsis

Jag läste bara ts nu.

Finns det möjlighet till att läsa åtminstone delar av din utbildning på distans? Eller kan du och din sambo överlappa varandra lite?

Han har rätt till förkortad arbetstid om det är ekonomiskt möjligt för er.

Svar på tråden dagis så pass tidigt, tvekar