• linköping68

när börjar barn sitta?

Min lilla tjej är nu 7 månader och hon vill inte sitta. Det går bra korta stunder i matstolen men när vi sätter henne med kuddar som stöd hasar hon bara ned och lägger sig på rygg. Hon vill inte heller använda benen när vi försöker uppmuntra henne att stå lite. Hon fäller bara in dem som små grodben..... Många av barnen i min föräldragrupp både står med stöd och sitter jättebra. Börjar bli lite smått orolig för detta. Som alltid på BVC säger de inget mer än "alla utvecklas i sin takt".
    Hur har det sett ut för er andra?

• Svar på tråden när börjar barn sitta?
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Sonen var 7mån när han kunde sitta själv medans lillebror började vid dryga 5mån

• ZanniZ Me

Ja tycker nog du ska fortsätta träna henne, visst ja vet själv att de finns en del barn som inte sitter eller går ens vid 1 års ålder så du e ju inte ensam. Jag själv skulle nog bli lite orolig om min 7 månaders varken ville sitta eller nåt. Men ja skulle nog träna henne isf.. man  får alltid höra att "ja de kommer" osv.. men ja personligen skulle reagera även om både bvc och alla andra säger det är normalt. Ja vet ju personligen att bvc aktar sig för att ens antyda att nåt i utveckligen är sent för de vill inte göra saken värre så att säga! Så tyvärr har ja erfarenhet av att bvc säger att barnet har tid på sig osv.. men i själva verket så undrar de om de kanske är lite sent i utvecklingen och de vill inte oroa mamman.. tyvärr...

Träna och åter träna... ger jag dig som råd.. både på när de gäller sitta, krypa och stå och gå.. :)

Lycka till!

• 3 Barnsmamma 06 09 11

TS- Tränar du mkt att sitta?

• Isabellee

Dottern börjader sitta själv när hon var 6.5 månad.
    Nu är hon snart 8. Men hon kryper/ålar inte alls.

Får säga som på BVC alla utvecklas olika. Det kommer nog snart ska du se :)

• pingu02

mina tvillingtjejer på 6 mån kan inte sitta utan stöd annat än mkt korta stunder dom vänder inte heller på sig får med överkroppen men inte benen men jag är inte orolig alla barn är olika och det kommer m tiden =)

• Mille11

Intressant. När kan man börja "träna"? Har en väldigt stadig 10 veckors kille som gärna vill va med.. Sitta med kuddar i matstol menar jag alltså..? Man behöver inte hålla huvudet när man bär honom om han inte är jättetrött eller om man ska böja sig.. :)

• Jiinii
    Mille11 skrev 2011-04-13 21:31:22 följande:
    Intressant. När kan man börja "träna"? Har en väldigt stadig 10 veckors kille som gärna vill va med.. Sitta med kuddar i matstol menar jag alltså..? Man behöver inte hålla huvudet när man bär honom om han inte är jättetrött eller om man ska böja sig.. :)
    det är inte bra för så små barn att sitta i matstol....för deras ryggars skull
  • Mille11

Men jag läste på nån sida att runt 3 mån kan de sitta en stund med stöd..? :) Är ju ett tag till men ändå..

• mupparsmupp

så var våran son med, sen runt 7,5 månad så satt han helt plötsligt och började ställa sig mot saker, kröp typ 2 meter,men sen inget mer. utan  ålade sig fram , var inte förän typ 9-10 månader som han kom på att han kunde krypa istället :P

kan ju påpeka att vi aldrig "tränade" med våran son,utan såg det som att  det kommer när det kommer :P

nu är han 11 månader och kryper fram. har börjat att släppa bord och sånt när han står. men kan bara stå nån sekund :)

Bebis 9 maj 2010
  • Finesse
    Jiinii skrev 2011-04-14 08:07:32 följande:
    det är inte bra för så små barn att sitta i matstol....för deras ryggars skull
    Min dotter satt i matstol när han var 3,5 månad.. nu är hon över 3 år och har inga som helst problem med ryggen.. alla bebisar är olika.. hon satt helt själv på golvet när hon var 4,5 månad.. så hon var väldigt stadig.. hon vägrade ligga ner.

Nu när man har en till bebis har man insett hur olika barn är.. sonen är inte alls lika stadig som dottern var.. och när hon var nyfödd bebis kunde hon hålla uppe sitt eget huvud.. det kan inte han.. men jag är rätt glad för det för då får jag ju ha en bebis längre  
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Lantani

Båda mina har kunnat sitta vid 8 månader, då stadigt.

Minsta tjejen började åla vid 6 månader och vid 8 månader lärde hon sig att ta sig från krypande till sittande, vilket inte var kul när hon inte satt alls stadigt, men de lärde hon sig fort, då tränade hon ju sig själv.

Sonen började åla och lärde sig sitta precis samtidigt.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Angelpuff

Min dotter (4 år) satt stadigt när hon var 4 månader, men sonen som snart är 8 månader kan inte sitta själv ännu. Han föddes dock fem veckor för tidigt så jag är inte så orolig. Det kommer nog. Barn är ju väldigt olika.

• 3 barns mamma84

2:a sonen var 3 månader satt utan stöd
    Min son på 4 mån haha nopp inte på låååånga vägar
    Dottern var väl ca 6 mån

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Mille11

Idag monterade vi matstolen och provade men man måste knöla upp massa runt om så vi ska nog vänta lite till. Men om nån vecka eller två så! :) Han är bara 2,5 mån.

• Trollet Ludenben

min ena son lärde sig krypa först, det var vid 8 mån. Vi tränade att sitta innan men hans rygg var som en ostbåge. Trots massa träning vart det så och jag tänkte att nähä, han är väl inte redo för det än så. Tog det med ro för att när de lär sig krya lär de sig sitta själva. Och jag såg att krypningen var på väg ändå så... det tog en vecka från det han lärt sig krypa tills han kunde sitta helst själv

Älskade ungar
  • 5 barnsmamman

utan stöd
    första sonen 5 månader
    andra sonen 5månader
    tredje dotter 6månader¨
    fyran son 4½ månad
    feman son 6½ månad nästan 7 månader
    sexan dotter 3 månader men hon är tidig med allt

Jag har bara satt dom med kuddar hade amningskudde som stöd längst ner sen kuddar och en del favorit leksaker så dom har haft nåt att göra.
    Det kommer men jag förstår att du blir orolig.

• 3 barns mamma84

Idag satt sonen som blir 5 månader 8 maj utan stöd

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Maxbox
    Ankopanko skrev 2009-07-30 11:29:22 följande:
    Min erfarenhet är att det är väldigt olika med olika barn men en faktor som nog alltid påverkar är om man låtit sitt barn ligga mycket på mage från födseln mer eller mindre. De barnen blir mycket starka mycket tidigt eftersom de gymmar så att säga. Båda våra barn har legat mycket mycket på mage och sovit på mage (med larm) och har varit mycket mycket starkare och tidigare med saker som att sitta, ställa sig (ca 6 mån), sätta sig själva (ca 6 mån), gå (från 9,5 månad) än sina kompisar som blivit burna mycket och inte fått öva själva på mage.

Men det kommer när de är starka nog och när intresset finns där. Inget att oroa sig för.
    Min son ville ALDRIG ligga på mage - han skrek som en stucken gris då. Men han kunde ändå sitta med stöd vid 3,5 mån och utan stöd vid 4,5 månad. Min dotter som nu är 4 månader har alltid legat mycket på mage och "gymmat" och kunde sitta med stöd vid 3,5 månad också. Hon har styrkan att sitta själv utan stöd, men inte balansen ännu. Så jag vet inte om det gör så stor skillnad detta med att ligga på mage.
Svar på tråden när börjar barn sitta?