• Svar på tråden Ofrivilligt barnlös? Deal with it.
  • PD77
    FruNaftra skrev 2009-07-31 22:42:45 följande:
    Nej men det är ju för att hon har tagit bort text som många reagerat på
    Jaha, då förstår jag också bättre om folk blev så upprörda. Vad tog hon bort? Det om "att komma över barnlös eller adoptera"? För det har stått flera gånger att hon sagt det men jag har inte sett det någonstans.
  • Fossa

Så här skrev hon i kommentaren ang adoption:

"Nej jag är ledsen att ni blir upprörda men jag kan ärligt säga hade jag inte kunnat få egna barn och försökt och försökt så hade jag fortfarande varit överlycklig på mina vänners väg att de slipper gå igenom det lidande jag haft. Och efter mycket försök hade jag vell fått adoptera eller hitta en annan lösning."

• FruNaftra

Jag minns inte exakt längre vad hon skrev, men det var provocerande. Fan, jag borde ha tagit en skärmdump när jag hade chansen så det är lättare att förstå varför man blev så förbannad då. För det blev jag verkligen. När jag tittade på hennes blogg igår eller förrgår så var blogginlägget betydligt smalare än vad det var första gången. Så jag antar att hon har tagit bort mer, exakt vad vet jag efter eftersom ingen får se hennes blogghistorik.

Lustigt att hon säger att hon släpper igenom allt förutom det som inte har god ton. Dels för att jag vet att folk HAR skrivit med god ton men ändå inte blivit publicerade. Däremot valde hon att släppa igenom inlägg som kallade barnlösa för surkärringar. Tror hon i första hand vill behålla inlägg som får henne att se bra ut och det har gjort mig väldigt irriterad.

Men nu är hon inte här och sopa över sina spår längre och det är skönt för det gjorde bara saken värre och provocerade mer

PD77 skrev 2009-08-01 03:48:08 följande:
    Jaha, då förstår jag också bättre om folk blev så upprörda. Vad tog hon bort? Det om "att komma över barnlös eller adoptera"? För det har stått flera gånger att hon sagt det men jag har inte sett det någonstans.
  • LittleMee
    PD77 skrev 2009-08-01 03:45:17 följande:
    Hahaha! Det blev riktigt virrigt det där. Alltså för båda oss. Jag tror faktiskt att vi menar ungefär samma sak. Eller jag förstår i alla fall vad du menar. Och jag tror inte heller att Cecilia menade att göra någon upprörd när hon skrev sitt blogginlägg. Åh, nu fattar jag... Det ser ut som att det var 2 olika meningar i mitt inlägg. Jag copy-pastade och meningarna "Herrejesus vilka surfittor det finns! Trist för er att ni inte blir gravida, men det är inte de gravidas fel. Hacka inte på dem."Det kanske kan uppfattas som 2 olika citat. Men det är ett citat.Det är lätt med missförstånd på nätet. Och jag ska tillägga att jag tror inte det var Cecilia som skrev det om surfittor.
    Det vart ju det. Måste erkänna att jag själv inte visste vad jag tänkte på ett tag där

Efter att ha tittat runt lite tror jag nästan att det bara var ett desperat försök att få besökare på sin blogg, att människan har två alias på fl.
  • Fru U

Just uttrycket "väl fått adoptera" säger allt för mig. Ingen som funderat allvarligt på adoption som ett alternativ till att få barn skulle uttrycka sig så eftersom det är mycket svårt att _få_ adoptera

Folk slänger ur sig den meningen som om adoption vore typ en universallösning vilket det långt ifrån är. Att påpeka detta är inget påhopp men svaren som kom efter påpekandet från folk här på FL var verkligen allt annat än ödmjuka och inkännande.

Att länka till en artikel som handlar om hur jobbigt det är att vara barnlös och se vännerna få barn och sen skriva om ämnet som om det enbart handlade om att man tappar kontakten för att andra får barn tyder verkligen på att man inte förstått problematiken eller ens artikeln.

När vi sen påpekar att det faktiskt är jobbigt (eller favoritordet för dan: kränkande) så möts vi av påhopp och attityden att vi skulle vara bittra och missunsamma

Sånt får mig att se rött

• Ninjalill

Precis som FruNaftra skriver så har hon tagit bort många av kommentarerna som hin själv hade skrivit. Där stod det iallafall att man hade väl fått "acceptera situationen eller adoptera." Sen när man skriver till henne att det är otroligt elakt och kallt att skriva så så möts man av ingen förståelse alls. Ingen ödmjukhet utan bara "men jaaag hade aldrig reagerat så och jag hade bara accepterat det och jag förstår inte för allt i världen varför man skulle känna så."

Förstår inte varför man inte kan be om ursäkt och inse att det kanske var j-vligt dumt skrivet?

• lyckospeja

Artikeln stämmer tycker jag, då jag själv tyckt det varit jobbigt med vänner kring mig som fått barn medans jag och min man kämpat i flera år. Inte det att man inte är glad åt dem och önskar sina vänner all lycka, men när man själv mår dåligt över att det tar sån tid att själv skaffa barn, kan det kännas jobbigt att umgås med de som lyckats. Och ja, då är väl vänskapen lite hotad?
    Och som nån annan skrev, klart man blir extra ledsen när man själv kämpar, och ett annat par blir gravida "av misstag". Men man går inte runt och hatar folk för det. Man blir bara deppig...

tiii: Jag vet precis, har haft samma känslor. Hoppas det blir er tur snart.

• Pimpinellan

Orkar inte läsa allt,men håller inte med bloggaren. HUUUUUR kan man ö.h.t stå ut med gravida när man själv är ofrivilligt barnlös? Jag får panikångest av dem! Jag umgås inte med gravida. Punkt. Får ångest av bebisar också. Socialt liv-vad är det?

• Skehamn09

Man kan ju välja bort främlingar men man vill ju inte välja bort vänner, syskon, släktingar osv bara för att dom får barn. Utan man måste bara bita ihop och hantera det. Man kan ju inte ta avstånd av sina nära och kära. Däremot kan man ju välja bort främmande gravida och bebisar. Som tex förra julen när min kusin visade upp sin lilla tös på släktträffen. Det var bara att bita ihop och se glad ut. Men fyyyyyy f*n vad svårt det var. Men hade jag på något sätt visat vad jag egentligen kände hade jag ju sabbat hela släkträffen och det är ju onödigt.

Eller så tycker jag iallafall. Det är ju knappast den gravidas fel att den blir gravid. En del är lyckligt lottade helt enkelt MEN det är inte enkelt och det VET jag för jag har varit med om det. Det är svårt att visa genuin glädje när någon får det man själv vill ha mest av allt på hela jorden.

Personen i Ts verkar ganska oförstående kring just detta. Det är säkert jättetråkigt att man glider ifrån sina vänner för att dom får barn men det går inte att jämföra med barnlöshet där man vill få barn men inte kan av olika anledningar. Det är ett omänskligt lidande som man inte önskar sin värsta fiende ens. Jag skulle utan att blinka tveka en sekund säga att det är något av det mest helvetiska man kan gå igenom.
  • Rockelina

Skönt att läsa denna tråd och se att det finns andra som känner ungefär som jag . Jag mår för närvarande otroligt dåligt av att min fd bästa väninna drar i en nära familj som blev gravid nära mig (alltså utanför mig lite ragga kompis) så var kan jag få luft...

• uwkiwi1
    Zinzie skrev 2009-07-31 15:23:03 följande:
    I genomsnitt mår ofrivilligt barnlösa lika bra som folk med cancer under tiden de behandlas enligt de studier som gjorts. Så antingen är ofrivilligt barnlösa puckon överlag (vilket ditt och liknande uttalanden antyder), eller så är det en form av livskris som skär så djupt och gör så ont att det är rimligt att förvänta sig att stora delar av livet runt omkring påverkas och att personen isolerar sig en hel del och undviker saker som förvärrar smärtan under tiden som krisen är som svårast.
    Uhh säger jag ännu en gång, och jag skulle gärna också vilja se den länken. Det finns många som lever ett fullt lycklig liv utan barn, de handlar bara om hur man tacklar det.
  • helenen

Nej, uwkiwi, det handlar inte alls "bara om hur man tacklar det". Det handlar om så oändligt mycket mer än enbart individens inställning och attityd.
    Jag hade gärna lugnt och sansat försökt förklara för dig, men tror tyvärr inte att det är lönt. Diskussionen har blivit så het att du ger intryck av att till varje pris försvara och skydda det du tycker är rätt, och då är man sällan särskilt mottaglig för argument.
    Men tro inte att det är så enkelt som att bara tackla det på rätt sätt.

• FruNaftra

Det står inte att ALLA mår som cancerpatienter. Det står i genomsnitt. Det finns även en rad uppsatser och artiklar vi har hänvisat till om du orkar sätta dig in i ämnet.

uwkiwi1 skrev 2009-08-04 15:02:20 följande:
    Uhh säger jag ännu en gång, och jag skulle gärna också vilja se den länken. Det finns många som lever ett fullt lycklig liv utan barn, de handlar bara om hur man tacklar det.
    uwkiwi1 skrev 2009-08-04 15:02:20 följande:
Svar på tråden Ofrivilligt barnlös? Deal with it.