• Viffy

Kan man få igångsättning pga att man mår så dåligt att det förstör ens vardag?

Är gravid med tredje barnet med bf 28/9.
    Har 2 flickor födda -05 och -06.
    Jag mår hur som helst inget vidare. Är orolig för både det ena och det andra och har vissa dagar ångest som jag kämpar som en tok för att trycka undan.

Undrar nu om man kan få beviljat igångsättning pga av detta kanske en vecka innan bf?

• Svar på tråden Kan man få igångsättning pga att man mår så dåligt att det förstör ens vardag?
  • Viffy

Hon vet hur jag mår och jag pratar med en kurator på mvc, men jag har inte pratat med min bm lr kuratorn om att jag mår så här dåligt nu, för dom har haft semester och det är nu de sista veckorna som det blivit värre och som jag känner att jag bara vill krypa in nånstans och gömma mej.

Jag som annars brukar vara så glad

• Tessan89

Är dom inte tillbaka snart då? När har du bf?
    Ta upp med dom och fråga rakt ut om igångsättning. Jag fick be om det rakt ut för att hon skulle kontaka spec. MVC åt mig. Hoppas det går bra =)

• Viffy

Jag ska träffa min bm på måndag. Jag har bf 28/9. Är så nervös över att jag ska behöva kämpa som en tok för detta, har liksom inte kraft och ork till det.

• Tessan89

Nej det är sjukt att man ska behvöva det. Men säg rakt ut att du vill ha igångsättning. Eller fråga om du kan få träffa en läkare på spec. mvc för att prata om hur du mår m.m.

• Viffy

Ja men ska nog prata med kuratorn också och be henne hjälpa mej men vi ska inte ses förrän den 19:e. Men jag ska prata med min bm på måndag också och se hur det går.

• Nafrung

Å jag hoppas du får din igångsättning som du önskar.

Jag har en lite liknande situation, väntar andra barnet 22 sept, och mår så skitdåligt att jag bara vill sova. Är orolig för en massa både rationella och irrationella saker och håller på att driva min man till vansinne. Sitter ibland bara och grinar för ingenting, bara att det känns outhärdligt.

Har fått kontakt med psykolog och hoppas det kan hjälpa, för jag vet inte hur jag (eller min omgivning) ska orka med en månad till...

Skriv gärna och berätta hur det går med igångsättning!

• LitenBlomma

Jag är oxå orolig för massa saker och fick träffa en läkare i tisdags ang. detta. Hon var inte lättövertalad kan jag säga men jag fick tillslut en hinnsvepning hos förlossningen inbokad den 28:e augusti, mitt BF. Vi skulle börja där och hoppas att det hjälper! Stå på dig!

Ludwig -02, Meja -08 & Ida BF 28:e Augusti -09
  • Viffy

Ja jag hoppas också att det går vägen. Skönt att höra att ni är fler som mår lika dåligt som jag av anledningar som man knappt kan förklara

Ja jag tänker inte ge mej. Det handlar ju om min hälsa och den psykiska hälsan är minst lika viktig som den fysiska.

• LitenBlomma
    Viffy skrev 2009-08-08 13:40:15 följande:
    Ja jag hoppas också att det går vägen. Skönt att höra att ni är fler som mår lika dåligt som jag av anledningar som man knappt kan förklara Ja jag tänker inte ge mej. Det handlar ju om min hälsa och den psykiska hälsan är minst lika viktig som den fysiska.
    Det var precis vad den läkaren sa till mig. -Jag vill inte att du går och oroar dig i 3 veckor nu så jag hoppas att det känns lite bättre med den inbokade hinnsvepningen?
    Ludwig -02, Meja -08 & Ida BF 28:e Augusti -09
  • Salernes

Varför skulle du må bättre av en igångsättning? Risken för akutsnitt är 25-30% och risken är att förlossningen blir mycket mer smärtsam. Detta drabbade mig när jag sattes igång pga överburenhet och varken innan jag hade den erfarenheten eller nu efter förstår jag de gravida som längtar efter att sättas igång. Igångsättning är rätt jobbigt i sig självt och riskerna att förlossningen blir komplicerad ökar. Det är mycket bättre när kroppen får sköta sig själv.

• Viffy

Jag har fått det beviljat och kommer att få komma in 2 veckor innan bf. Är kroppen inte mogen då så väntar vi ytterligare en vecka osv.

Tycker du ska gå nån annanstans med din negativa inställning då du inte har den blekaste om hur jag mår. Det finns risker med allt men det innebär inte att alla drabbas.

• Froggis76
    Salernes skrev 2009-08-13 15:50:06 följande:
    Varför skulle du må bättre av en igångsättning? Risken för akutsnitt är 25-30% och risken är att förlossningen blir mycket mer smärtsam. Detta drabbade mig när jag sattes igång pga överburenhet och varken innan jag hade den erfarenheten eller nu efter förstår jag de gravida som längtar efter att sättas igång. Igångsättning är rätt jobbigt i sig självt och riskerna att förlossningen blir komplicerad ökar. Det är mycket bättre när kroppen får sköta sig själv.
    Har blivit igångsatt 3 ggr av olika anledningar, den sista pga av att jag mådde skit! Hade ont i hela kroppen och orkade helt enkelt inte.
    Mina igångsättningar har funkat alldeles utmärkt!
    2:an sattes igång kl 13.00 och han är född utan smärtlindring eller värkstimulerande dropp kl 18.43. Smidigt!
    3:an sattes igång kl 18.00 och han är född utan värkstimulerande dropp kl 21.45, jättesmidigt!

Bara för att du hade det jobbigt med din igångsättning så behöver inte alla ha det.

Ts: lycka till och hoppas det går bra för dig!
  • lindixen

En tråd för mig !! Wow är i precis samma sits som du Viffy! Ska föda mitt tredje barn och är beräknad till den 30/9 är som du livrädd för allt och inget. Mår skit att jag t.om får andnöd som en kväll när jag hade massor med sammandragningar och en tryck neråt då blev jag skit rädd och fick svårt att andas så jag fick gå upp ur sängen och lugna ner mig.(trodde det va på g) men så vart det inte tack och lov.

Skönt att höra att du fått det beviljat ska prata med min läkare på Spec MVC den 25 augusti och hoppas på att han ska bevilja antingen ett kejsarsnitt eller igångsättning.

Det måste kännas så mycket bättre för dig nu när du vet när allt ska hända:)
    Jag förstår dig till 100% !!!!

KRAM

Svar på tråden Kan man få igångsättning pga att man mår så dåligt att det förstör ens vardag?