• Stossan

Vi som plussat i februari 2008 forts. (VI)

Vi började vår resa ihop för 1½ år sen då vi plussade efter många års längtan. En del av oss fick hjälp genom IVF och några på "annat" sätt. Nu är våra barn födda och nu stöttar vi och ger varandra råd om hur vi bäst ska ta hand om våra dyrbara juveler som nu går med stormsteg mot ettårsdagen. Tiden går så fort! 

Födda

Selenea: Flicka, 20/9
    Peki: Pojke, 28/9
    Tic1: Flicka 30/9
    lillawi: Pojke & flicka 7/10
    embla253: Flicka 13/10
    Fjällsippan: Pojke 14/10
    Cakan5: Pojke 14/10
    Stossan: Flicka 19/10
    Primrose: Pojke 22/10
    Selinda: Flicka 22/10
    Pajama: Pojke 29/10
    Carrie: Pojke 1/11
    SysterYster2: Flicka 10/11
    Lycklig 78: Pojke 15/11

Länkar till tidigare trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m32421531.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m29474744.htmlwww.familjeliv.se/Forum-7-139/m34967649.htmlwww.familjeliv.se/Forum-7-139/m38054168.html
    FD Extreme babymaker -numer mamma till Julia född 19 oktober 2008
  • Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (VI)
  • Stossan

Dags igen för ny tråd!

Tiden går undan...här kryps det o Julia försöker resa sig mot tv-bänkar o annat....Ett sjuhelsike till humör har donnan visat Sin far upp i dagen...

Har varit underbart att haft sambon hemma i fyra veckor...kul för Julia o för honom själv...känns nog lite jobbigt att gå o jobba igen

Hoppas ni alla har det bra!
    Kram

• Carrie

Tack Stossan för ny tråd!!
    Här är det likadant, Ludvig reser sig mot det mesta han kommer åt fast helst mot oss. Här börjar oxå ett rejält humör visa sig..... Så fort ngt inte passar är det ett högljutt protesterande.
    Imorgon åker vi på semester, får se hur det går.... Hoppas att vi kan vara borta några dagar iaf.

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Fjällsippan

Tack för ny tråd Stossan .

Julius reser sig också mot möbler - men han kryper inte utan går på alla fyra. Ibland ser det nästan ut som att han ska resa sig själv utan stöd när han står på händerna och fötterna och med rumpan upp i vädret. Han älskar att bada och "springer på alla fyra" i vattenbrynen. Däremot så vägrar han barnmatsburkar helt nu och vill endast ha hemlagad mat. Helst plockmat som han kan bemästra själv. Julius har också börjat visa mer vilja/humör...men också humor. När vi skrattar åt något han gör blir det repris på repris för att vi ska skratta igen (exempelvis när han blåser pruttljud mot våra halsar eller ben ). Ja, det blir mycket skratt men också en hel del protester.

Hoppas att ni alla har det bra i sommarvärmen !

• Carrie

Fjällsippan: hur gör ni med den hemlagade maten, skär i småbitar eller mixar? Jag har försökt att göra egen mat men tycker att den blir alldeles för slät. Ibland får Ludvig smaka av vår mat & det funkar bra, han gillar det mesta. Tycker dock att det är svårt att hinna laga mat till honom & mig samtidigt på dagen eftersom han knappt inte sover ngt på fm. Vill helst laga egen mat men orkar inte....

• Fjällsippan

Carrie, oftast skär jag maten i små bitar. Men om Julius är trött eller vi har bråttom så brukar jag mosa den lite grovt. Julius gillar också vår mat. Och det har blivit en hel del restaurangbesök nu under sommaren och Julius sitter med och älskar och smaka på allt, tzatsiki och fetaost älskar han men jag måste ju tyvärr hålla tillbaka på grund av saltet. Annars försöker jag fixa till något som går snabbt till Julius på lunchen. Och kalvfrikadellerna på burk tycker han fortfarande är okej, men jag skär dem i något mindre bitar. Avokado älskar han och äter det nästan varje dag. Håller med om att det är svårt att hinna med matlagningen. Julius sover oftast ute ca en halvtimme på promenaden på förmiddagen och sedan blir det till att skynda hem och laga. Eftersom han gillar plockmat kokar jag oftast potatis, broccoli, morot, ärtor i små bitar och det går hyfsat snabbt. Sedan brukar jag laga fisk (med örter, purjolök och tomat) till honom i foliepaket och det går också hyfsat snabbt. Men om han är riktigt hungrig så får han börja med exempelvis avokadon och frikadellerna och så får maten som ska koka komma på tallriken vartefter den blir klar. För min egen del har lunchen fallit lite i skymundan, äter ofta gårdagens rester. 

Vad lagar ni andra för mat till era små?  

Igår var vi på 10-månaderskontroll. Läkaren var 1 timme försenad och Julius var väääldigt trött när det väl blev vår tur. Allt gick bra, förutom att Julius inte går ut med möbler ännu så därför vill läkaren kolla hans motorik igen vid 12 månader. Julius vill klättra på möbler, men går inte utmed. Det verkar som om han inte förstått vitsen med det ännu.

• Stossan

Vad du är duktig med maten Fjällsippan! Här är det mest burkmat som gäller. Gjorde en laddning med pasta/ris + korvgryta...föll väl sådär väl ut. Är lite si o så med maten...har nu lärt sig att spotta ut. Plocka mat själv funkar sådär...det mesta hamnar på golvet

Ojdå "kräver" de att man ska gå ut med möbler vid 10 månader....det va värst. Det gör vi inte här heller. Hon har varit uppe o stått nån gång....men annars är det krypning som gäller...det går ju betydligt fortare.

Annars är allt fint här. Är väl fortfarande i 9-10månaderskrisen. Vaknar o är ledsen o svår att söva, ledsen ibland om jag försvinner ur synfältet. Lite mer växlande humör. Sovrytmen på dagarna är sådär...svårt att veta lite hur dagen ser ut.
     På dagarna har vi det gott här hemma...är duktig på att sysselsätta sig själv. Nu de sista dagarna har vi varit ute o cyklat...vi köpte en cykel på Harald Nyborg som hon älskar! Så det blir lite småturer..ner till affären o handlar nåt som kan läggar i korgen på cykeln Hon är så glad o vinkar till allt o alla när vi åker förbi.

Lägger in lite nya bilder...

Ha det gott!

• Carrie

Håller med Stossan, vad duktig du är med maten Fjällsippan!!! Här blir det mest burkmat & lite smakande från våra tallrikar. Hade gärna skrivit mer men Ludvig vill att jag ska roa honom.

• Tic1

Kikar in lite snabbt för att se hur ni andra har det!Här är det full fart.Har en lite egen krypstil, eller rättare sagt ålar sej runt i snabb takt.Reser sej på knä mot olika saker, tex leksaksback osv.Men har inte ställt sej mot nåt ännu.Blir lite förvånad över att Fjällsippan skriver att de ska kunna det vid 10mån!Vi har oxå varit på koll men där var det inte tal om nåt sånt, de frågade bara om hon tog sej fram och om hon hade provat och rest sej, nää sa jag och då sa sköterskan bara att nä,det kan nog vara lite tidigt för det!Däremot så är hon väldigt försikommen när det gäller att förstå saker, har kunnat tex klappa händer sen hon var sex månader,jätte duktig med finmotoriken och kan sitta och pilla med massa saker.Hur är era små när det gäller förståelser och sånt??

Stossan: Kikade in bland dina bilder, vilken fin cykel!!!Jätte häftig, har aldrig sett sån innan som man kan ha till så pass små barn.Blir sugen på en sån, fast nu är väl sommaren nästan slut, men man kanske kan ta bort det på sidorna och använda den nästa år oxå?Vad kostade den och var köpte du den??

• Stossan

Cykeln är inköpt på Harald Nyborg o den kostade 300kr. Superkul! Bara att hoppas att den inte är slut...vi köpte sista exet i vår affär..

• Fjällsippan

Intressant att våra små förväntas kunna olika mycket beroende på var man bor i landet. Men jag tar kontrollen "med en nypa salt" - tycker till och med att det är bra att vi får gå på en extra läkarkontroll vid 12 månader.

Tic: Julius gillar också att öva finmotoriken och pillar och trycker på knappar. Och han plockar upp pyttesmå saker från golvet, typ en brödsmula...som genast hamnar i munnen (eller utanför ). De senaste dagarna har jag förvånats över hur mycket J faktiskt förstår. När jag sa " åh, det regnar" igår så pekade J mot fönstret. Och han vet vad favoritboken heter och hämtar den om jag ber honom. Klappar händerna gör han till musik, men han börja vinka typ 5 minuter efter vi sagt hejdå .

Det kanske låter som jag är jätteambitiös när det gäller maten. Det är jag inte. Hade J gillat burkmat hade jag inte lagat så mycket som jag gör. Jag försöker fortfarande truga med burkar ibland. Och igår funkade det hyfsat med grönsakslasagne, men med keso till.

Stossan: cykeln är verkligen cool !

• Peki

Kul med ny tråd, det har jag missat. Jag har inte hunnit sitta vid datorn så mycket senaste tiden.

Ang mat så får C nästan bara hemlagad mat. Han gillar inte burkmat så det är inte så mycket att välja på. Jag tror han tycker det smakar för lite. Man får krydda upp den med peppar och andra kryddor om han ska äta något. Han är rätt kinkig med mat öht.

Dessutom sparar man en väldig massa pengar har jag insett

Jag är nog sådär äckligt strukturerad när det gäller att fixa hans mat .

Vi har olika saker i portionsbitar i frysen och plockar ihop. Det är potatis, ris, några olika såser, mosade grönsaker som ärtor, majs och broccoli i istärningsbitar, tärnat lösfryst kött som t ex kycklingfilé och stek, grillad lax, fintärnade grytor med sås som jag tar undan från vår mat, eller kanske grillad lax eller grönsaker när det går att göra utan salt.

När det är dags att äta tar vi t ex två klumpar potatis, en tärning citronsås, lite kycklingfile och en tärning ärtor. Stoppar in i micron, sätter till lite vätska och så har han en färdig portion mat.

Det är alltså inte jobbigt att fixa måltiderna men det är lite mickel att se till att det alltid finns något. Men jag gillar att laga mat och lägger rätt mycket ansträngning på min och mannens mat så det känns rättvist att göra det åt Putte också.

Annars är det bra bortsett från att jag just blivit arbetslös (arbetsgivaren gick i konkurs). Putte tycker det är toppen. Både mamma och pappa hemma hela dagarna (mannen är föräldraledig). Vi delar dagarna så vi tar honom 100% antingen fm eller em så han får en massa egentid med oss båda.

Semestern tillbringade vi på segelbåten. Det funkade faktiskt bättre än hemma för han kunde klättra mer själv utan att vi behövde passa varje minut. Han är en apa som inte fattar vad som är farligt och inte och har alltid huvudet fullt av bulor trots att vi försöker vara med honom hela tiden.

Det är en avvägning mellan att skydda honom och lära honom vad man inte gör. Numera har han fattat att man kryper ner från saker med fötterna först t ex, annars gör det ont

• SysterYster2

Vilka härliga barn vi har. Häftigt nu när de upptäcker världen. De blir lite nöjdare så... Hanna kryper runt överallt och reser sig upp mot allt. Vill gärna att vi ska gå med henne och hålla henne i händerna hela tiden. Har börjat kunna stå lite själv några sekunder de senaste dagarna... Hoppas ändå att det dröjer lite innan hon går.

Vad gäller maten så blir det mest burkmat. Det är det som går hem bäst. Ger henne lite egen mat emellanåt med varierat resultat. Ibland äter hon inte mkt alls och ibland slukar hon det...

Hanna har nu fått flytta till eget rum... Äntligen fick vi tillbaka vårt sovrum. Känns skönt och det har fungerat perfekt... Hon verkar nöjd bara hon har sina nallar och filt med sig så kan hon sova i vilken säng som helst... Det har åtminstone gått bra i spjälsängen och resesängen vilket är skönt... Sover fortsatt bra på nätterna. Somnar vid 19-20-tiden oftast och sover till 7 ungefär. Synd att klaga även om jag tycker det är lite tidigt på morgonen. Får ju dock kvällen och det är guld värt.

Ska börja jobba i slutet av denna månaden... Sambon ska vara hemma i 4 månader. Sedan ska jag vara hemma i 3.5 månad till. Skönt att få lite mjukstart.

• Stossan

Här är det stiltje i tråden...Hoppas allt är bra mer er o era barn!

Här är full rulle med en tjej med mycket humör! Måste brås på pappa *stackars mamma* Njuter av att vara hemma denna hösten oxå...sen blir det till att börja jobba igen.

Har uppdaterat galleriet o skrivit lite i bloggen..

Ta hand om er!

• Carrie

Är inte inne så mkt, jobbar ju heltid nu. Kaotiskt på jobbet så när jag är hemma ägnar jag tiden åt att vara med Ludvig och sambo. Jag ska vara hemma i januari igen för inskolningen och sen kommer jag att jobba 90 %.
    Vi väntar bara på att Ludvig ska inse att han nog kan gå. Han står mkt stadigt utan att hålla i sig men vågar inte ta ngt steg än, det är dock inte långt borta tror jag. Hoppas att det är bra med alla!

• Stossan

En liten puffning bara....tjejer...glöm inte kolla era bröst!

Tänkte jag skulle ta tag i det nu när jag helt slutat amma...o det är ju med skräck man gör det. Men jag hittade en knöl, har varit på vårdcentralen o ska till bröstmottagningen på tisdag för röntgen. Behöver ju inte va nåt..o vanligast är ju att det inget är.... Jag sökte runt på nätet o hamnade på en sida där man kunde maila till en cancerläkare som höll på med just bröstcancer. Frågade honom om det fanns något samband mellan bröstcancer o IVF...med tanke på alla hormoner vi stoppat i oss. Fick som svar:  "Detta är ett svårt område där mycket lite forskning finns. Oftast rör det sig om fallbeskrivningar. Men min egenerfarenhet är att man inte kan utesluta ett samband mellan IVF och bröstcancer. Har här i Malmö haft flera fall."

Ville bara dela med mig....

*kram*

• Stossan

I min knöl fanns mjölk Trodde inte att det skulle va nån fara men ändå vacklar man emellanåt. Läkaren jag träffade igår visste inte nåt om något samband med IVF utan att det vill till en hormonstimulering under mycket längre tid. Men men...två olika svar...man får väl va på sin vakt...

• Stossan

Grattis till de som kommit över på 1-årssidan o de som står på tur här näst!
    Om en vecka är det min trollabolla som fyller 1 år! Underbara älskling!

• SysterYster2

Så skönt stossan att det "bara" var mjölk i bröstet... Visst blir man orolig när man känner nåt som man inte brukar känna.

Här rullar livet på. Är på gång att lära sig gå. Har tagit några steg själv men det är mest "olycksfall i arbetet" när hon inte tänker på vad hon gör. Räcker med att bara hålla i ena handen nu så småspringer hon nästan. Hon älskar att gå. Helst göra det hela tiden... Suck!!! Stackars våra ryggar!!!! Tur det finns läragåvagn. Hon kan dock inte svänga själv utan det fårman gå med och göra.

Sambon är nu hemma och är pappaledig. Funkar bra. Fick en liten häftig start bara då jag blev inlagd på sjukhus i 1,5 vecka och blev opererad. Mår nu bättre men är sjukskriven månaden ut. Skönt att vara hemma bägge två. Försöker att låta bli och lägga mig i hur sambon gör med Hanna då det är han som ska sköta det nu men det är svårt... Sköt om er allihopa!

• Carrie

Skickar grattis till alla små godingar som har fyllt 1 och även till dem som ska fylla framöver. Tänk att det redan gått ett helt år, kan knappt fatta det!

• Stossan

**uppdaterat bildgalleri**

Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (VI)