• Nhalie

    Magnetröntgen och gravid!

    Som rubriken nämner, finns det någon som gjort magnetröntgen och varit gravid? Jag gjorde nämligen en och fick nu i veckan reda på att jag är gravid! Total lycka byttes snabbt mot kaos! Jag hade ingen aning om att jag var gravid vid tillfället, och enligt snabb räkning borde jag varit någonstans mellan 2-4 veckors gravid vid tillfället.
    Någon som har någon info om detta? Varit med om det själv?
    Ska ringa barnmorskan i morgon men tänkte kanske någon mer som varit med om detta.

  • Svar på tråden Magnetröntgen och gravid!
  • Piggo

    Jag gjorde en magnetröntgen när jag ovetandes var i vecka 7-8 någonting. Jag var också jätteorolig för att det skulle ha skadat barnet på något sätt, och tog upp det med BM på inskrivningssamtalet. Hon sökte då på internet, hittade ingenting, ringde till sjukhuset där jag gjort magnetröntgen samt pratade med läkaren på mödravården. Alla sa samma sak, inga faror för barnet vad dom trodde. Men att man inte kunde garantera något, då dom aldrig kan lova sådant. Sedan tyckte dom inte att jag behövde oroa mig eftersom jag gjort hjärnröntgen och man då inte får mycket strålning på magen, så det kan ju vara lite olika beroende på vart du blev röntgad?

    Ska även tilläggas att jag födde en son helt fri från men av den röntgen!


    07.26
  • LillaFlamman

    Röntgade foten innan jag fick reda på att jag var gravid, berättade för BM men hon sa att det inte borde vara några problem eftersom det var ganska långt bort från magen. svanken är ju grymt nära så kan tyvärr inte säga något om det men man kan ju tycka att var det så tidigt och det hände något borde du ha fått missfall redan.
    Håller dock tummarna för det bästa så får du ringa i morgon, vill du ha svar idag så ring sjukvårdsupplysningen på 1177, men har märkt att man får olika svar från SU och BM så vet inte vem av dem man ska lita på

  • Nhalie

    Piggo: Vad härligt att höra att du fick ett friskt barn!
    Det är just det att jag har röntgat svanken/ländrygg som gör mig så orolig, det är ju just det området som stålats..

  • Mia Mama

    Fick MR gjord på ryggen i v8. Visste att jag var gravid, men läkaren tyckte röntgen var nödvändig och att riskerna var obefintliga. Lilla pyret är 3 år nu och har inte tagit någon skada. Allt går säkert lika bra för dig, riskerna är som sagt minimala.
    Kram Mia

  • Lm71

    Gjorde MRT när jag var gravid i v 19, i syfte att titta efter ev ytterligare missbildningar på sonen i magen! Visserligen var ju detta senare i graviditeten, men riskerna ska vara minimala. Vanlig rtg-strålning är värre.
    Lycka till m liten

  • PaLo

    Jag har också precis gjort MR och känner mig lite orolig. Plussade tre dagar efter undersökningen..Läste dock på 1177 att man inte kunnat bevisa att det på något sätt skulle vara skadligt med en MR men man har inte heller kunnat visa att det inte är det..


    Finns det fler som har erfarenhet av MR under första trimestern?

  • BjörkW

    Jag skulle göra en helkropps MR men eftersom det inte var en akut undersökning valde läkaren att skjuta undersökningen till efter graviditeten med moteverigen att vissa läkare anser att det finns risk för fostrets hörsel då ljudet kan bli väldigt högt och intensivt. Själva strålningen i sig är tydligen inget att oroa sig över.

  • Ck2

    Puffar Glad ni som genomgick MR i tidig graviditet, de första veckorna har allting gått bra för er? Sitter själv och oroar mig nu för jag fick reda på att jag var gravid i vecka 2-3 (6 dagar efter befruktning) när jag röntgade ryggen! 

    Tacksam för svar {#emotions_dlg.flower}

  • QAnon

    MR är varken röntgen eller joniserande strålning. Du kan alltså inte få strålskador av det oavsett. Det är inte bevisat att MR ger fosterskador men eftersom det är relativt nytt och vi fortsätter lära oss mer varje dag är man extra försiktig med gravida kvinnor fortfarande. Så  nej jag skulle inte säga att man bör vara orolig om man upptäckt graviditet efter undersökningen men vet man om det innan bör man säga det till läkaren så hen kan ta med det i bedömningen. 

Svar på tråden Magnetröntgen och gravid!