• dirpower

    Slangad bil. Har ni några tips?

    Jag lägger detta i pappagruppen eftersom att kvinnor samma tänk som en man då man blir utsatt för brott.

    Just nu gäller det min parkering på Enkelstuguvägen i Västerås där det slangas hejvilt.

    För ett tag sedan blev min bil med centrallås på tankluckan slangad på ca 25 liter bensin och luckans lås var förstört. Sedan dess har jag alltid parkerat så att tanklocket syns tydligt från gården där det är mera liv och rörelse och ingen mer bensin har blivit stulen.

    Varje vecka har jag sett andra bilar stå med uppbrutna tanklock på vår parkering och fortfarande härjar bensintjuvarna fritt!

    Igår fick vi problem med frugans bil och vid tillfället gick det inte att starta den så vi lät den stå på en parkeringsruta där tanklocket inte syntes så bra. Förra veckan köpte jag ett bensinlock med lås från Biltema. Ett sådant lock som bara roterar när man försöker skruva loss det utan nyckel. Jag tänkte "Men en natt måste väl bilen klara sig, den har ju ett låst tanklock!".

    I morse när jag kollade om något hade hänt så var det låsta tanklocket borta och ca 25 liter bensin saknades i frugans bil.

    Jag åkte till Biltema och de sa att det inte finns någon garanti på locket och att det räcker med en skruvmejsel för att få upp locket! Här går man och köper ett lock med lås som är helt värdelöst enligt dem själva! Varför står det inte på förpackningen!? Ibland är Biltema verkligen sämst i världen.

    Jag blir fruktansvärt arg av detta. Frugan är på jobbet just nu och sover där eftersom att hon jobbar på ett behandlingshem. Barnen ligger och sover här hemma och jag sitter hjälplös här hemma. Säkert slangas det just nu.

    Jag kan inte gå ut och försöka konfrontera tjuvarna eftersom att en förälder inte ska lämna sina barn och blir man nerslagen och liggandes så är man inte en bra förälder då barnen fortfarande behöver någon hemma. Lyckas man ändå få tag på en tjuv så vet jag inte om han ens kan gå på sina egna ben efter mötet för jag skulle tappa all behärskning och då åker man väl själv dit på det.

    Polisen lär ju knappast bry sig om att patrullera hela nätterna och skulle man hålla fast en tjuv och invänta polisen så hamnar han väl knappas i fängelse utan går fri nästa dag. De prioriterar knappast vår säkerhet att göra utan går endast på larm.

    Så vad ska jag göra!!?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-03 23:35
    I början av inlägget skulle det stå "Jag lägger detta i pappagruppen eftersom att kvinnor inte har samma tänk som en man då man blir utsatt för brott".

  • Svar på tråden Slangad bil. Har ni några tips?
  • tinnituz
    dirpower skrev 2009-08-26 17:52:02 följande:
    Lite ny kreativitet vore roligare än upprepningar.
    Ursäkta så übermycket att jag i min iver att hjälpa till missade det inlägget!
  • tinnituz
    trollkarl skrev 2009-08-26 19:34:33 följande:
    återigen, lätt att ta sig förbi...
    jaha, så du brukar slanga bilar du!? Är det du som slangar hos dirpower också?!
  • Lillspöket

    Det där med att förbereda sig med tillhyggen är inte jättesmart. Dels ska man vara beredd att verkligen nita någon.( Själv har jag skadat en människa ordentligt en gång i ett slagsmål. Det vill jag aldrig uppleva igen. Två slag utan tillhygge, killen blev sju tänder fattigare). Dels riskerar man att åka in för misshandel. Sedan finns ju risken att de har kniv. Eller något ännu värre.

    Däremot har man rätt att skydda sin egendom, utan att skada. Kan du färga in människan som slangar blir det ju en smal sak för snuten att hämta in honom sedan. Färg och någon form av högtrycksspruta, alltså. En slang full med färg, ett lock i ena änden och en brandsläckare i den andra, kanske? Så får du väl lägga dig på lur sedan. Akta bilen bara.

    Annars kan du ju ta en digitalkamera och ett redigt teleobjektiv och fota skurken. Fjärrutlöst blixt, kamera och teleobjektiv går säkert att hyra. Rigga blixten nära bilen, placera dig själv med kamera en bit bort. Sedan lämnar du bilderna till snuten. Med lite tur känner de igen slangmannen och kan hämta honom. Då har de ju bevis också.

  • Parenthood

    Om Biltema informerar dig om att det går att öppna med skruvmejsel så hade jag reklamerat och krävt pengarna tillbaka, å vägrar dom så ä då ju på vippen att de ska anmälas för bedrägeri. Då har de ju sålt en produkt som de inte bara vet inte fungerar, de berättar det också öppet, så att alla får veta hur man ska göra. Inte så smart. Gå dit igen och be att få tala med butikschefen så får du nog igen dina pengar.

    Sätt in ett lite bättre låsbart tanklock och en stroboskoplampa innanför luckan, då blir dom bländade och det är jävligt störigt att försöka göra något med en stroboskoplampa rätt i nyllet. Bara å stänga å gå till nästa bil :)

  • dirpower
    Parenthood skrev 2009-09-13 01:12:49 följande:
    Om Biltema informerar dig om att det går att öppna med skruvmejsel så hade jag reklamerat och krävt pengarna tillbaka, å vägrar dom så ä då ju på vippen att de ska anmälas för bedrägeri. Då har de ju sålt en produkt som de inte bara vet inte fungerar, de berättar det också öppet, så att alla får veta hur man ska göra. Inte så smart. Gå dit igen och be att få tala med butikschefen så får du nog igen dina pengar. Sätt in ett lite bättre låsbart tanklock och en stroboskoplampa innanför luckan, då blir dom bländade och det är jävligt störigt att försöka göra något med en stroboskoplampa rätt i nyllet. Bara å stänga å gå till nästa bil :)
    Jag klantade mig och frågade dem på biltema "Då har jag väl ingen nytta av kvittot då?" och de sa att jag inte hade det. Då lät jag dem slänga kvittot så nu har jag inte något bevis på att jag köpt tanklocket där.

    Stroboskop och annan dyr utrustning vill man ju inte att de ska förstöra. Än så länge parkerar jag på relativt säkra platser så jag har sluppit springa ut. Det kan ju ta flera veckor innan något händer för jag vill verkligen slippa springa ut och konfrontera dem. Vet ju inte riktigt hur man ska göra när man kommer på dem. Det är bara precis när man blivit slangad man är tillräckligt motiverad att ligga på lur.

    Att måla dem har jag också tänkt på men då måste man ju få fast dem först.
  • nissebro1
    tinnituz skrev 2009-08-26 13:50:57 följande:
    Tankspiral från Biltema! Artikelnummer: 33-590
    En konformad spiralfjäder som skruvas ner i påfyllningsröret och går inte att skruva ur!
    Har en bekant som blev av med bensinen trots spiral i tanken.
  • dirpower
    nissebro1 skrev 2013-08-26 07:51:43 följande:
    Har en bekant som blev av med bensinen trots spiral i tanken.
    Tankspiralen har hjälpt mig när det var krisigt men nu, flera år senare, tror jag tjuvarna har växt upp för det förekommer mer sällan sådant på parkeringen.
  • Reboot81

    Märk tanklocket eller bilen så den ser ut som en diesel eller tvärtom. Glöm inte att informera sambon övertydligt om denna plan.

  • Nalliwer
    Gnagarn skrev 2009-08-30 10:34:42 följande:
    Män är från Mars och kvinnor från Venus.....
    Män må vara från Mars men kvinnor är tusan i mig från ett annat planetsystem.......(föutom exet då, hon måste vara från ett paralellt universum)
  • tantamantan

    Nu kankse någon redan svarat detta men har ni inte någon i bekantskapskretsensom har en gammal bil fäördig att skortas, men som ändå ser rätt hyfsad ut, iaf så att den ser ut att gå att köra. Isf kan ni väll fylla den med bensin som är preparerad, så att alla som sen kör på den bensinen pajjar sin motor.

Svar på tråden Slangad bil. Har ni några tips?