Jag var aldrig själv direkt rädd eller orolig, men nu efter att ha förr två barn är jag mer ödmjuk inför förlossningar än jag var innan barnen föddes. En förlossning är så mycket känslor, känslor och enligt mig rätt brutal. Brutal för att det gör ont, man kan inte styra särskilt mycket, man är utsatt med benen i vädret och det är så stora krafter som krävs.
Men det behöver inte göra särskilt ont om det är det som oroar dig. Mitt tips är att åka in till förlossningen i ganska god tid när det väl börjar. Många säger att de vill vara hemma så länge som möjligt, men det är inte så roligt att behöva åka i bilen när värkarna tar i så man knappt kan kontrollera sig själv, inte för en själv och definitivt inte för din karl. Då kan man bli väldigt stressad och rädd, och man kanske inte ens hinner få en EDA om man nu vill ha det, eller ens klarar att förmedla hur man vill ha det.
Åk in innan värkarna blivit allt för starka, säg som det är när du ringer, att du är rädd och vill ta det lugnt. Då hinner du börja med lustgasen och känna dig bekväm med den innan smärtan blir för stark, eller i god tid överväga och även förbereda för EDA. EDA fungerade väldigt bra för mig första gången, andra gången födde jag utan, men nu inför tredje vill jag ha EDA igen som det känns nu. Den var underbar.
Det kommer gå fint för dig, lycka till!