• Gravid2008

Deg till hand och fotavtryck

Ni som har gjort gipsavtryck, vad har ni använt för deg till att göra avtrycket i? Dvs jag vill ha handen formad och inte bara ett avtryck i gips.

• Svar på tråden Deg till hand och fotavtryck
  • Näckrosen

Vanlig PlayDo eller trolldeg funkar jättebra.
    På jobbet gör vi ofta en PlayDo och när barnen har lekt med den ett tag och den är dags att slängas återanvänder vi den att göra tryck i. Funkar kanonbra.

Tänk på att inte göra gipset för tunt.

• Gravid2008
    cicci2 skrev 2009-08-04 21:41:55 följande:
    Vanlig PlayDo eller trolldeg funkar jättebra.På jobbet gör vi ofta en PlayDo och när barnen har lekt med den ett tag och den är dags att slängas återanvänder vi den att göra tryck i. Funkar kanonbra.Tänk på att inte göra gipset för tunt.
    TACK
  • maximum

Provade först med trolldeg. det blev sådär. sen provade jag med play doh och det blev mycket bättre

• Miililoo

art köper man alla dom tillbehörerna så man kan göra sånt?

• maximum
    Miililoo skrev 2009-08-05 10:15:23 följande:
    art köper man alla dom tillbehörerna så man kan göra sånt?
    trolldeg? det är bara salt, vatten & mjöl.
    play doh lera köpte jag i leksaks affären. de hade några burkar på extra pris.
    gips köper man i hobby affären
  • Näckrosen
    maximum skrev 2009-08-05 10:14:15 följande:
    Provade först med trolldeg. det blev sådär. sen provade jag med play doh och det blev mycket bättre
    Degen kan fastna på gipset.
    Men när gipset härdat och torkat, kan man ta en ganska blöt svamp och tvätta bort degen.
  • Gravid2008

Testade playdoug men några frågor/problem...
    - hur tar man bort degen från gipset på bästa sätt.
    - degen färgade gipset ...
    - hur lyckas ni göra handavtryck? går ju inte att räta handen och få henne att inte dra loss deg...

• maximum
    Gravid2008 skrev 2009-08-12 19:51:09 följande:
    Testade playdoug men några frågor/problem...- hur tar man bort degen från gipset på bästa sätt. - degen färgade gipset ...- hur lyckas ni göra handavtryck? går ju inte att räta handen och få henne att inte dra loss deg...
    jag har heller inte lyckats med handen. men vet att endel gör det när dom sover.
    lerfägen fastande för mig med. funkerar på att spraymåla gipset
  • Gravid2008
    maximum skrev 2009-08-12 19:54:03 följande:
    jag har heller inte lyckats med handen. men vet att endel gör det när dom sover.lerfägen fastande för mig med. funkerar på att spraymåla gipset
    ah smart, köper hobbyfärg på panduro typ?
    tvättade bort det med svanp och slipade nog ned avtrycket lite...

hmm tänkte på det när de sover, men man måste ju tryca till rejält för att få något avtryck...
  • maximum
    Gravid2008 skrev 2009-08-12 22:29:58 följande:
    ah smart, köper hobbyfärg på panduro typ? tvättade bort det med svanp och slipade nog ned avtrycket lite... hmm tänkte på det när de sover, men man måste ju tryca till rejält för att få något avtryck...
    ja panduro eller järnaffären.
    ingen aningen hur dom har gjort med handen när dom söver. svårväckta bebisar kanske?
Svar på tråden Deg till hand och fotavtryck