• Inki79

Illamående hela dagen?

Hejsan!

Jag är gravid i v.7 med mitt andra barn. Igår började jag må illa. Jag kräks inte men mår illa så fort jag inte ligger ner. Jag kan äta som vanligt om jag går direkt från sängen till matbordet. Detta har fortsatt hela dagen idag.

Min fråga är: har någon annan varit med om att må illa hela dagar utan att kräkas (även om det känns som att jag ska göra det) när ni varit gravida?

Börjar fundera om illamåendet beror på graviditeten för i sådana fall får jag nog ta och masa mig upp ur sängen och gilla läget helt enkelt! :)

Mamma till lilla Ebba född 5/9-08
  • Svar på tråden Illamående hela dagen?
  • LindaL

Hej hej!

Här är en till med illamående utan att kräkas. Är i vecka 5 (4+5) och illamåendet kom för ett par dagar sedan. Har inte kräkts men mår som sagt konstant illa, även på natten. På morgonen mår jag bra, men så fort jag börjar äta frukost så kommer det. Mådde illa med dottern oxå (född april-08) men minns inte att det blev värre vid måltiderna. Igår kväll kunde jag inte ens äta smågodis oh jag är en riktig godisråtta
    Hoppas det går över, förra gången minns jag det som att både trötthet och illamående försvann efter vecka 12.

• eliotte

Jag mår också illa är i v6 hur känns erat illamående bara undrar för jag kan inte svälja försöker så mycket så jag nu fått ont i halsen men jag har inte spytt än bara kväljningar hela tiden usch

• Toppen9

Var illamående hela dagarna förra veckan utan att kräkas. Ett grav.symptom för mig. tack och lov så är jag "bara" illamående på halvtid nu :-P

• eliotte

Vilken vecka är du i jag måste få lite hopp om att det kan gå över eller bli bättre innan v12

• Makane

Mitt illamående byter karaktär mest hela tiden tycker jag. Ibland är det bara som ett konstant obehag, ibland som att jag vill bosätta mig på toaletten. Men kräks gör jag då inte.

Provat såna där armband men de hjälpte inte alls. Testade postafen igår kväll men det var inte så långt innan jag somnade så jag kan inte svara på om de hjälpte eftersom när jag sover är enda gången jag inte mår illa oavsett.

Någon som har några andra tips på vad som kan hjälpa? Börjar bli desperat nu känner jag. Får väl ta en postafen idag igen, och testa på dagtid också.

Jag är i åttonde veckan och ska det hålla på såhär i flera veckor kommer man ju bli galen.

• Fröken Freken
    Inki79 skrev 2009-08-05 15:34:24 följande:
    Hejsan!Jag är gravid i v.7 med mitt andra barn. Igår började jag må illa. Jag kräks inte men mår illa så fort jag inte ligger ner. Jag kan äta som vanligt om jag går direkt från sängen till matbordet. Detta har fortsatt hela dagen idag.Min fråga är: har någon annan varit med om att må illa hela dagar utan att kräkas (även om det känns som att jag ska göra det) när ni varit gravida?Börjar fundera om illamåendet beror på graviditeten för i sådana fall får jag nog ta och masa mig upp ur sängen och gilla läget helt enkelt! :)
    Jag mådde illa från ca v. 6 t.o.m. v. 14 med min dotter. Dygnet runt, fick ha kex av någon form på nattduksbordet att knapra på så fort jag slog upp ögonen. Sen åt jag väldigt mycket apelsiner varje dag och hade riskakor på jobbet som jag kunde mumsa på var tionde minut, det mildrade det lite men inte helt.

Jag testade även åksjuktabletter som faktiskt fungerar på vissa gravida men det hjälpte inte mig ett dugg, jag fick helt enkelt gilla läget.
    Du är din egen lyckas smed
  • prinsessanTyra

Hejsan!! Här har ni en till med illamåendet.. =)

Har provat seabanden, men de hjälper knappt.
    Åksjuketabletterna gjorde mig hur trött som helst..å fukade inte heller..

Så jag lindrar m hjälp av dricka citron el grape
    mint hjälper ibland
    saltlakrits, sp läkerol salmiak!!

• EvilQueen

Jag mådde precis likadant i början på denna graviditeten. Mådde illa från det att jag gick upp tills det att jag gick o la mig. Otroligt jobbigt men det försvann som tur var i vecka 12. Ngt som hjälpte mig en aning var att dricka riktigt surt citronvatten, du kan ju prova och se om det hjälper dig med. Tyvärr så får du nog bara gilla läget dock. Lycka till med allt!!!

• Kevlarsjäl

Mådde illa från vecka 6 till vecka 20. Spydde inte varje dag men flera gånger i veckan. Det som var värst var illamåendet som satt i hela dagarna. Testade allt - postafen, seaband, ingefära, ingefärste, avkok på persilja, potatisvatten (alla möjliga huskurer som jag fick höra) men inget hjälpte. Tycker dock att mineralvatten hjälpte så det började jag dricka mycket.

• Nininis

Hej,

Vecka 7 och mår illa helt konstant... Det har varat en vecka nu och ska det vara så här ända till v12 kommer jag inte stå ut! Detta är barn nr 2 och jag mår mycket mer illa nu än vad jag gjorde förra gången. (Eller har jag förträngt att det var så här?)

Håll ut allihop!

• Alfonsina

Jag mår också illa hela dagarna. Dock mår jag jätteilla av mineralvatten, så det fungerar absolut inte på mig. Men jag satte på mig Sea band i förrgår och tycker nog att det har tagit udden av det värsta illamåendet iaf. Har dem på mig dygnet runt (ja, förutom i duschen). Har semester nu så det går ju bra, men vill inte ha dem på jobbet sen för när jag kommer tillbaka är jag bara i v 10...

• LindaMamman

Jag minns hur det var, och panik-känslan över att 'är det så här det ska vara i 9 månader'?!
    Jag mådde illa i 2 veckor ca, och då inget morgon-illamående utan hela dagarna. Jag kräktes aldrig men det kändes ganska nära... bäst var om jag låg stilla och drack vatten..

Efter ca 2 veckor gjorde illamåendet uppehåll då och då under dagarna och vips var det bara borta. Sen dess har jag inte mått illa alls! *peppar peppar*

Lycka till, och grattis till bäbisen :)

• Kevlarsjäl

Ja oj vad olika det är. För mig funkade absolut INTE seaband. Gjorde bara ont och det påverkade inte illamåendet alls. Men just för att det är så olika är det väl bra att testa allt. Rätt som det är hittar man något som funkar (mineralvatten för mig exempelvis). Jag fasar dock för att bli gravid igen eftersom jag mådde illa från vecka 6-20. URK!

• lillbebben

Hej
    Jag är precis som du i Vecka 7 och är illamående hela dagarna, lite bättre på kvällstid. Dagtid lever jag på frukt ocj kex och har ständigt något ätbart i munnen. Jag mådde likadant när jag var gravid förra gpngen så bra för mig att gilla läget, men det är skitjobbigt!

• smultron74

Hej!
    Är i vecka 9 och har nu mått illa i 3 veckor och det är hela dagarna långa..... Var likadant med min dotter (föddes våren -07), då slutade det i v. 14. Så är det nu likadant så har jag ett par veckor kvar, urk!

Tar med mig kex överallt och äter massor med frukt. Jag jobbar nattetid så att ställa om dygnet hela tiden underlättar ju inte direkt, var lika tufft förra gången!

Hoppas att alla mår bättre snart!

• Thuss

Åååh vad skönt att höra att det här fruktansvärda illamåendet går över för de flesta efter vecka 14! Skönt också att höra att det är fler som är ständigt illamående, och ständigt ätande på något. :)

• Tinka

Hej! Är beräknad till 19/12 Är det helt kört att komma med i Facebookgruppen? Den verkar blivit hemlig nu.

//Tinka

• GrönaDruvan

Japp, mellan vecka 7-11, i fem hela veckor, mådde jag illa från det att jag slog upp ögonen på morgonen tills jag la mig och sov. Helt fruktansvärt. Spydde 2 ggr, men mådde som sagt bara hemskt illa. Förstår inte ens hur man överlevde. Illamåendet försvann nästan helt runt vecka 17...

Svar på tråden Illamående hela dagen?