• Singoalla

Ni som pendlar med vespa eller liknande, hur trivs ni med det?

Jag funderar på att skaffa en vespa eller liknande för att pendla, bor i Stockholm med mycket bilköer på köpet och kollektivtrafiken tar onödigt lång tid.

Jag undrar mest om ni tycker det är praktiskt, om det fungerar på vintern och vad man kan tänka på. Vilken sort kan man köra snabbast med? Behöver man "ta körkort"? ( jag har b-körkort sen många år tillbaka)

Jag vill helt enkelt höra vad Ni tycker om saken och få lite goda råd!

:)

• Svar på tråden Ni som pendlar med vespa eller liknande, hur trivs ni med det?
  • Dripknot

Nu har jag ingen vespa, har haft en vanlig 30-moppe innan jag fixade mitt körkort. Du får köra EU-moppe på B-kort, du behöver ej ta särskilt EU-moppekort om du redan har B-körkort.

• Danne74

Ett alternativ som starkt bör beaktas är El-cykel.

Dessa är miljövänliga (endast eldrift är tillåtet) och har mycket generösa regler.

Man behöver inte:

- ha någon åldersgräns
    - bära hjälm (även om det är smart)
    - ha en försäkring
    - skatta eller besiktiga
    - får parkera överallt, gratis
    - får köra på cykelbana

Egentligen så finns det bara följande krav:

- ska ha minst en effektiv broms
    - ska ha ringklocka
    - motorn får ge max 250 watt motorstyrka
    - toppfarten får vara max 25 km/h

Kör man när det är mörkt så krävs lampa som lyser vitt framåt, lampa som lyser rött bakåt, vit reflex framåt och röd bakåt (om de inte ingår i lampan) samt orange reflex åt varje sida. En El-cykel kostar ny från ca 5000 kr.

That´s it..

En El-cykel ger alltså ungefär samma fördelar som moped klass II eller en veteranmoped (innan klass I o II), den har dock fördelar som ovan.

Största kostnaden för mopeder är oftast försäkringen som kan vara häftig, i synnerhet för EU moped och i tätort där olycksrisken är stor.

I praktiken och i stadstrafik så är skillnaden mellan 25 km/h och 45 km/h inte så stor, fördelen att kunna ta cykelbana istället för bilväg med rödljus etc äter ofta upp hastighetsskillnaden när man åker mellan punkt A och B i en storstad.

• Singoalla

Jag har funderat på de där cyklarna jag med, är bara osäker på om det är ett bra alternativ för mig. Är ca 1.3 mil för min del, enkel resa och det är inte i stockholms innerstad.

SÅ svårt att veta, man skulle egentligen vilja prova olika lösningar innan man bestämmer sig.

Vill gärna höra fler röster!

• Danne74

Att köra 13 km med el-cykel är inga problem.

OM du bor i närheten av GBG så kan du pröva en el-cykel i affären.

• épouse

Frun körde med Vespa innan barnet kom. Så länge det är skönt väder så är det ok. Det kan även regna då man har regnställ. Men kylan är värst.
    Vintern skulle inte jag rekomendera att köra.

• Singoalla
    Danne74 skrev 2009-08-06 14:45:11 följande:
    Att köra 13 km med el-cykel är inga problem. OM du bor i närheten av GBG så kan du pröva en el-cykel i affären.
    Ungefär hur lång tid tar det?
  • Danne74

På full fart så gör en laglig el-cykel maximalt 25 km/h.

Det betyder att det tar ungefär 30 minuter att färdas 13 km.

(Eller menar du hur lång tid det tar för dej att pröva en el-cykel i butiken inne i Göteborg..??)

• The Man

Hmmmm, vad menar du med "Vespa"?

Vespa är ett varumärke nämligen, och de tillverkar allt ifrån små scooters på 50 kubik som räknas som moped upp till scooters på över 100 kubik vilka då givetvis räknas som motorcyklar och kräver MC-kort.

Själv pendlar jag ibland på MC vilket är bra då det blir halverad bensinkostnad kontra bil.

Har även provat att köra scooter, både MC-klassad Yamaha och moppeklassad variant vars fabrikat jag ej minns. Gillar INTE scooters som med sina små hjul som blir väldigt vingliga och svårbalanserade.

• Danne74

Men många scooters är inte så vingliga som man lätt kan tro, allt beror på chassiedynamiken hos fordonet.

Små hjul är automatiskt inte vingliga bara för att de är små, se bara på en Honda Dax som förvisso inte är en scooter men har väldigt små hjul fast med bra stabilitet.

Däremot så är många klassiska Vespa väldigt baktunga och sidvindskänsliga, i synnerhet om man sätter på en ruta.

Bäst vägegenskaper har annars step-throu typ Honda Cub/Innova vilka dock är sällsynta i Sverige men ofattbart populära i fjärran östern.

• Singoalla

Hmmm..... jag funderar nog mest på en EU-moppe börjar jag förstå, eftersom jag inte har något mc-kort! Men vad ska man tänka på? vad råder ni mig till som vill ha ett billig, pålitligt fordon som inte sackar för mycket i uppförsbackar? Något märke och modell som är bättre än andra?

En fråga till är om någon provat Baotian retro? Den modellen tycker jag är så himla söt! :)

• Danne74

EU-moped kräver körkort (bilkörkort går bra) men en viss körvana ifrån annan tvåhjuling är inte dumt då EU-mopeder går fort.

EU-mopeder sackar sällan i backar, ens om de bara gör original 45 km/h - många EU-mopeder gör lätt 45-50 km/h även uppför backar.

Överlag så är det ingen slump att de har dyra försäkringar och att det sker många olyckor med dem samt att de kommer att kräva riktiga körkort ifrån oktober - det är en hel del motorcykelkänsla över dessa fordon jämfört med de mopeder som vi själva körde som unga på 1960/1970-talet.

Titta på en moped av ett känt fabrikat som kan erbjuda bra andrahandsvärde, reservdelar och service överallt i landet, exempelvis Piaggo ("vespa"), Honda, Yamaha osv...

Kinatillverkade plastiga modeller i prisklassen under 15.000 kr som köps på stormarknader och liknande har sällan support och kan ha mycket långa leveranstider på reservdelar om dessa överhuvudtaget går att få fram...

• Singoalla

Hm, jag har ju bilkörkort redan så det är inget hinder. Har haft moppe i unga dagar. En hederlig Yamaha fs1 ... :)

Hur som helst är väl olyckorna det som jag känner mig mest tveksam för. Har du koll på vilken typ av olyckor som sker med eu-mopeder?
    Vet du om det är många äldre som kör eu-moppe eller om det är mest 15-åringar?

Hörde någon som sa att en tvåtaktsmotor är bättre än en 4takts. Personligen tycker jag nog att de låter lite illa de som jag tror är tvåtakts-motorer så jag skulle ju hellre, ur den synvinkeln ha en fyrtaktare... något råd där?

Vet du något om märket "baotian"? Det verkar vara billigare att försäkra dem än andra eu-moppar, men är de bra ?

Super tack för dina tidigare svar! jag har så dålig koll på sådant med motor..... :)

• DanielAnderlsson

Hej,

Vespa är det givna alternativet! Jag har själv åkt med Vespa i Stockholm de senaste 5 åren och jag tycker en helt ny stad har uppenbarat sig. Dels är det väldigt enkelt att pendla till jobbet (enkelt att hitta vägar som inte har köer eller lite enkelt åka på sidan av bilarna på vägar med köer). Den andra stora fördelen är att man blir mer spontan i övrigt då det bara är att ta sin Vespa i Stockholm för att göra ett ärende (istället för att krångla med bil, åka kollektivt eller behöva trampa och bli svettig på cykeln). Gällande bensin så drar en vespa nästan ingenting, jag gör nog av med runt 50 kr/vecka och då kör jag varje dag.

Jag har själva en Piaggo Vespa LX50 som är en EU-moped. Då behöver du bara ha vanligt bilkörkort. Det finns en del andra "vespa-liknande" märken såsom Baotian som kostar halva priset. Dessa har dock betydligt sämre kvalitet och är inte heller lika klassiska som Piaggo Vespa. Jag skulle rekommendera att köpa en begangnad Piaggo Vespa som gått runt 400-800 mil då får du den till samma pris som en ny Baotian men en betydligt bättre kvalitet.

Du kan även testa att hyra en vespa en dag på VespaStockholm. Dom har Vespauthyrning med riktiga Piaggo-vespor.

Lycka till!

Svar på tråden Ni som pendlar med vespa eller liknande, hur trivs ni med det?