• Shorona

Vart drar du gränsen för ung förälder?

Vart tycker du gränsen för ung förälder går?

Jag fick första barnet vid en ålder av 22 och har aldrig ansett mig vara en ung förälder. Däremot stötte jag på dessa tankar här på FL.

Vad tycker du?

♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vart drar du gränsen för ung förälder?
  • ko med träd

elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-08-12 01:57:13 följande:

hahahahaaha! jävlar viken lista tror pesonen menade oansvarig...
    Nej, jag menar inte "oansvarig". En "ung förälder" behöver inte vara oansvarig.
  • ko med träd
    Twinkiie skrev 2009-08-12 02:02:12 följande:
    Tror personen alltid vart avunsjuk på unga föräldrar, och därför allt detta hat, för annars borde väl listan inte vara så utstuderad och elak. Och vadå att vi ser ner på äldre föräldrar, känns som någon känner sig gammal o grå:) Kanske ville du ha barn tidigare dear? Går i mjukisbyxor på stan tog ändå priset, usch vilken dålig mamma man är om man gör det!! Vilket typiskt tecken på en ung (DVS DÅLIG) förälder.
    Jag varken hatar eller är avundsjuk på "unga föräldrar". Som jag skrev i mitt inlägg: Listan är inte komplett. Jag kom nästan bara på negativa egenskaper hos "unga föräldrar" när jag skrev listan. Du får gärna fylla på med positiva egenskaper.
  • ko med träd
    Twinkiie skrev 2009-08-12 02:12:09 följande:
    Ja men de finns ju lösningar på allt, de finns vissa dåliga exempel på äldre föräldrar också men varför ta o dra alla över en kant. Ja de gjorde den verkligen, visste inte att de va så hemsk grej. Man är alltså bättre förälder om man går i jeans. Och eftersom jag även använder förkortningar när jag stavar och jag röker så borde jag ju vara en kass mor. Tycker synd om dig med listan.. Och tror och känner sig bättre för att man är ung? Tycker du kan stryka det på listan, för vem är det egentligen som gör det? Läser man ditt inlägg är de ju tydligt! Jag är ung mamma, en STOLT mamma (inte för att jag nödvändigtvis är ung) utan jag är stolt över min fina dotter! Och jag tror absolut inte att jag är en bättre mamma för att jag är ung, det var de mest snea jag hört på länge, bara för att man som ung mamma ser sig själv och ÄR en precis lika bra förälder som vilken annan mamma i vilken åldersgrupp som helst betyder inte att man tycker att man är BÄTTRE.. Dags stiga ur sandlådan? Och du har ju faktiskt inte ens någon ursäkt att vara såhär omogen eftersom du inte ens är en ung mamma :D I mjukisbyxor ;)
    Bara för att du är ung och förälder så behover du inte nödvändigtvis vara en "ung förälder". Jag drar inte alla över en kant. Det verkar råda väldigt delade meningar om var en eventuell åldersgräns för "ung förälder" går. Slutsats: Att vara "ung förälder" innebär inte att man tillhör en åldersgrupp. "Ung förälder" är en livsstil. Varför är det såhär? Ja, flera yngre föräldrar har gjort det till en speciel livsstil att vara "ung förälder".

Den enskilt viktigaste punkten på min lista över egenskaper hos "unga föräldrar" är att "unga föräldrar" ständigt betonar att dom ÄR just "unga föräldrar" och ser sig själva som lite speciella i förhållande till "vanliga föräldrar". TV-programmet Unga Mödrar är ett exempel på detta.

Angående mjukisbyxor och stavning: Folk som går omkring i mjukisbyxor på stan och dessutom slarvar med sin stavning är ofta omogna. Omogenhet är en vanlig egenskap hos unga föräldrar. Det kan du lägga till på listan.
  • ko med träd
    Thaleya skrev 2009-08-12 03:01:11 följande:
    Men det låter ju fortfarande helt fel, så en 45-årig oansvarig mamma är en ung mamma och en 17 årig bra mamma är en gammal (?) mamma? Det där är ju bara förvirrande. Kan du inte säga oansvarig mamma istället för ung mamma som alla andra?
    "Ung mamma" betyder inte "oansvaring mamma" eller "dålig mamma". En 45-årig förälder kan vara en en "ung förälder" om h*n har tillräckligt många "ung-förälder-egenskaper", men det är ytterst få 45-åringar som är "unga föräldrar".
  • Thaleya

ko med träd skrev 2009-08-12 16:38:21 följande:

"Ung mamma" betyder inte "oansvaring mamma" eller "dålig mamma". En 45-årig förälder kan vara en en "ung förälder" om h*n har tillräckligt många "ung-förälder-egenskaper", men det är ytterst få 45-åringar som är "unga föräldrar".
    Men listan som du kom med kan sammanfattas med dålig/oansvarig/störig/patetisk/misslyckad mamma. Vilket jag inte tycker borde länkas samman med ordet ung mamma.
  • ko med träd
    Thaleya skrev 2009-08-12 17:35:26 följande:
    Men listan som du kom med kan sammanfattas med dålig/oansvarig/störig/patetisk/misslyckad mamma. Vilket jag inte tycker borde länkas samman med ordet ung mamma.
    Många av egenskaperna på listan ÄR väldigt vanliga bland "unga föräldrar".

Listan är inte komplett. Det är fritt fram att fylla på med positiva egenskaper.
  • Isnogood

ko med träd skrev 2009-08-12 00:32:50 följande:

Det finns inget som exakt definierar en "ung förälder" men en "ung förälder" är ofta en förälder som......röker...slarvar med stavningen, t ex skriver "e" istället för "är"...med stolthet säger att h*n är en ung förälder...går omkring i mjukisbyxor på stan...är gravid men låter bli att informera pappan om graviditeten...skriver en "mammablogg"...skaffar barn trots svåra ekonomiska bekymmer men tror att soc alltid löser det ekonomiska...befinner sig i en vårdnadstvist på grund av att h*n inte kan kommunicera med exet...köper en extra dyr barnvagn för att imponera på andra...har flera barn i flera olika förhållanden...tror att ett glatt humör löser alla problem...känner sig åldersdiskriminerad...hela tiden försöker vara lite bättre än andra föräldrar...tror att h*n är lite bättre än andra föräldrar...är WT...av olika anledningar hoppade av gymnasiet...ser ner på äldre föräldrarDetta är ingen komplett lista över egenskaper hos "unga föräldrar". För att vara "ung förälder" behöver man naturligtvis inte ha alla dessa egenskaper och detta är bara ett litet urval av alla egenskaper som ofta är gemensamma hos "unga föräldrar". Därför är "ung förälder" en åldersoberoende livsstil.
    Hur många "rätt" måste man ha på listan för att då vara en "ung förälder"

För det fanns flera som stämde in på mig....
  • Isnogood
    Jag är en UNG FÖRÄLDER

För jag kan ha mjukisbyxor på mig när jag går på stan
    Jag röker
    Har barn med 2 olika pappor
    Stavar dåligt
    Beslöt att föda mitt barn trots ekonomiska problem

33 år gammal ung förälder
  • elakaste barnet i sandlådan
    ko med träd skrev 2009-08-12 16:32:35 följande:
    elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-08-12 01:57:13 följande: Nej, jag menar inte "oansvarig". En "ung förälder" behöver inte vara oansvarig.
    hahaha nehe men dom måste ha mjukisbyxor?
  • ko med träd

elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-08-12 18:39:07 följande:

hahaha nehe men dom måste ha mjukisbyxor?
    Nej, dom måste inte ha mjukisbyxor. Man måste inte ha alla egenskaperna på listan för att vara "ung förälder".
  • With a devilish smile

ko med träd skrev 2009-08-12 18:46:25 följande:

elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-08-12 18:39:07 följande:
    Nej, dom måste inte ha mjukisbyxor. Man måste inte ha alla egenskaperna på listan för att vara "ung förälder".
    Inte så men sedan när har KLÄDER med hur man är som förälder ?
    Ser 30 - 40 års morsor på stan i mjukisbyxor precis som jag själv som är 20 år.
    Kan det handla om att folk inte är rädda för vad folk ska tycka & tänka om en ?
    Att man vågar gå ut utan att vara uppsminkad & tillgjord ?

Tycker däemot att föräldrar som dömer andra & skriver en lista på vilka "fel" en yngre förälder kan ha har större problem isåfall .

Jag skulle aldrig få för mig & kalla mig själv ung mamma ,
    jag är mamma oavsett hur gammal jag är & ingen annan ska kalla mig det heller.
    Jag kallar ju inte en 40 åring för gammal mamma direkt ?
  • ko med träd

With a devilish smile skrev 2009-08-12 19:06:43 följande:

Inte så men sedan när har KLÄDER med hur man är som förälder ? Ser 30 - 40 års morsor på stan i mjukisbyxor precis som jag själv som är 20 år. Kan det handla om att folk inte är rädda för vad folk ska tycka & tänka om en ? Att man vågar gå ut utan att vara uppsminkad & tillgjord ? Tycker däemot att föräldrar som dömer andra & skriver en lista på vilka "fel" en yngre förälder kan ha har större problem isåfall .
    Det ÄR vanligt att "unga föräldrar" går omkring i mjukisbyxor på stan. Det behöver inte vara "fel" eller negativt.

Jag skulle aldrig få för mig & kalla mig själv ung mamma , jag är mamma oavsett hur gammal jag är & ingen annan ska kalla mig det heller. Jag kallar ju inte en 40 åring för gammal mamma direkt ?
    Det är exakt så jag menar! Alla 20-åriga föräldrar är inte "unga föräldrar".
  • Isnogood

ko med träd skrev 2009-08-12 18:26:17 följande:

Många av egenskaperna på listan ÄR väldigt vanliga bland "unga föräldrar". Listan är inte komplett. Det är fritt fram att fylla på med positiva egenskaper.
    Och typ alla andra....
  • With a devilish smile

ko med träd skrev 2009-08-12 19:30:44 följande:

Det är exakt så jag menar! Alla 20-åriga föräldrar är inte "unga föräldrar".
    Tycker de nog det är lika många unga som äldre ,
    nästan att de yngre är mer måna om hur de ser ut inför andra :P
Svar på tråden Vart drar du gränsen för ung förälder?