• baby beluga

är det inte lite överdrivet det här med järn

jag läser lite överallt är på forumet folk som säger att de aldrig skulle göra egen gröt/välling till sina barn, och vissa ger till och med burkmat pågrund av det dåliga järnvärdet i hemlagat!?

några saker gör mig lite chockad med detta -

- att det gått så långt att folk litar mer till storföretag än sin egen förmåga att nära sina barn.

- att folk finner det så svårt att ge sina barn järn? jag gör eget grötpulver av pumpafrö, solrosfrö, sesamfrö (uteslutit allergi), boveteflingor och havregryn - kör allt till ett pulver i matberedare. skulle detta ge för lite järn? massor av järn ju! dessutom kan man ge med tex frysta blåbär eller till större barn jordubbar. ännu mer järn. på med banan - järn!

annars kan man väl kompensera med järnrikare kost i övrigt. jag slänger ALLTID ner lite frön, torkade ekologiska aprikoser, fikon osv i matberedaren när jag gör mat till min son. tar quinoa istället för ris etc.

det finns ju järn i en jäkla massa mer saker än välling/gröt pulver. vill man verkligen hellre ge sina barn skummmjölkspulver, vasslepulver och allt vad det är än att slänga i lite järnrika grejer här och där i maten?

tycker bara det är skrämmande att det låter son ett mantra folk blivit matade av företag som vill sälja en massa skit - "för lite järn, för lite järn" - är det verkligen så, eller har hela folket blivit hjärntvättade?

• Svar på tråden är det inte lite överdrivet det här med järn
  • NäraMammaiNorge

Väldigt intressant tråd!
    Det jag undrar är; om barnet får järnbrist, vad sker egentligen? De blir trötta och hängiga? Sker det något mer, är det farligt egentligen? Det går ju fint att få upp värdena igen om de skulle bli låga. Alltså, jag bara undrar om vi skräms upp onödigt mycket? Kanske det är lika stor grund att vara orolig över tillsatser i industrivälling som risken för järnbrist?
    (menar inte att vara kritisk, undrar verkligen hur det är)

• Motljus

Har också funderat över detta. Min son är bara 2 månader så han vet jag ju vad han äter i några månader till.
    Men jag köpte mig en burk katrinplommonpure för barn från 4 månader, behövde äta katrinplommon själv och tyckte det var en smart lösning.
    Jag är glad att jag gjorde det! Det smakade bara stärkelse, eftersom det genuina och fördömliga semper hade berikat puren med 60 % risstärkelse! Det var vidrigt att äta! Vill man verkligen ge sådant till sitt barn, och tror folk verkligen att deras egna matlagningskunskaper är så dåliga att burkmaten skulle vara bättre?

• baby beluga

motljus - 60%? herregud, det var värre än jag anat! man kan ju ge vanlig katrinplommonjuice från apoteket eller hälsokosten annars. som ett tips!

ja det är verkligen en intressant debatt, och jag är genuint intresserad. visar det sig att det här med järn verkligen är ett problem så är jag öppen för det. men att barn får järnbrist trots hemlagat är ju inte konstigt. just det att de kanske inte äter så mkt, eller att maten helt enkelt är järnfattig - trots att den är hemlagad! som sagt - man får hålla ett öga på ordentligt järnrika livsmedel - hirs, quinoa, sesamfrö och liknande, och berika det mesta man lagar - inte bara gröten. så gör i alla fall jag. lite frön går ner i det mesta, och jag äter aldrig pasta eller ris utan enbart qunioa, hirs och annat mindre raffinerat och mer mineralrikt.

men det skulle absolut vara intressant att kolla blodvärderna. undrar om man får göra det bara för att man ger lite annorlunda kost än vad som rekomenderas, eller om de inte tillåter det. är ju skitsvårt att få ta prover nuförtiden. nån som vet?

• baby beluga

och en sak till - det här med mejeriprodukter! det överdrivs nåt å det grövsta på bvc osv. även det känns lite som en bluff. det sänker ju som sagt järnupptaget rejält. dessutom är mejeriprodukter absolut inte den bästa källan till kalcium. ser man på listor över de kalciumrikaste livsmedlen kommer mjölk osv långt ner på listan. detta känns som en rekomendation baserat på att folk inte har kunskapen eller orken att tänka ett steg till, utan de "säkrar sig" med att rekomendera mejeriprodukter då det är lätt att få ner i all mat. folk är vana vid det helt enkelt. men varför inte informera om alternativen??

i övrigt så ger jag min son päronpuré på burk varje dag. han äter även färska ekologiska päron dagligen. men han har en tendens att bli förstoppad utan purén - kanske pågrund av en järnrik kost? skulle gärna hitta nåt alternativ, eller göra egen päronpuré - men helt enkelt inte tagit mig för det ännu. några tips?

• lennartsdotter
    NäraMammaiNorge skrev 2009-08-13 10:34:22 följande:
    Väldigt intressant tråd! Det jag undrar är; om barnet får järnbrist, vad sker egentligen? De blir trötta och hängiga? Sker det något mer, är det farligt egentligen? Det går ju fint att få upp värdena igen om de skulle bli låga. Alltså, jag bara undrar om vi skräms upp onödigt mycket? Kanske det är lika stor grund att vara orolig över tillsatser i industrivälling som risken för järnbrist? (menar inte att vara kritisk, undrar verkligen hur det är)
    Samma sak händer väl med barn som med vuxna dvs. att de blir trötta, bleka och hängiga om det pågår tillräckligt länge. Eftersom syretransporten hämmas antar jag att tillväxten påverkas negativt också, på lång sikt.

Sedan får man ju komma ihåg att Hb-värdet inte ger exakt svar på hur mycket järn som faktiskt finns i kroppen. Det är bara en indikation. Hb-värdet kan vara lågt men kroppen kan fortfarande ha tillräckligt med järn (och därför uppvisas inga symptom på brist, bristen har ju inte hunnit uppstå). Däremot är det en indikation på att järndepåerna håller på att tömmas och att man därför behöver tillsätta mer.

Järnbrist är i princip den enda näringsbrist som förekommer hos svenska barn, men vad som görs fel är ju att dra slutsatsen att vi därför måste förlita oss på industrigröt och industrivälling. BVC skulle lika gärna kunna informera oss om vilka livsmedel som är järnrika, vikten av att inte ge mejeriprodukter i samband med järnintag och att man bör ge C-vitamin i samband med järnintag. Ett lätt sätt att se till att järnet lättare tas upp pga. C-vitamin är att tex. ge frukt i direkt anslutning (eller inkorporerad) i måltiderna.

Men istället väljer man att inte våga lita på svenska föräldrars förmåga att när de fått kunskap ge sina barn bra mat. Det är lättare att säga "köp välling och gröt".

Enligt Iron requirements of term, breast-fed infants: A study in Sweden and Honduras. löper svenska spädbarn upp till 9 månaders ålder mindre än 3% risk att utveckla järnbrist så det är inte ett enormt problem. Enligt samma studie visade det sig att barn som fått järntillskott växte sämre än barn som inte fått det och det är värt att tänka på när vi jämför oss med länder (som tex. Danmark) där man rutinmässigt rekommenderar järntillskott till friska barn.
  • chokladkaffe

Jag har börjat fundera mer och mer på bvc´s roll i vårt samhälle. Det känns som att många, inkl jag själv blir lite irriterade över deras enahanda råd. Samtidigt så är det sorgligt många som lever på makaroner och korv, sockrade flingor till frulle och en kaka till mellis. I dessa familjer kanske det är bättre att barnet äter industrigröt, välling och burkmat. Vi som diskuterar på den här tråden är betydligt mer insatta i kost och hur den påverkar våra kroppar. Det är också något som är viktigt för oss. Bvc kan inte vara experter på allt utan håller en good enough nivå som gör att barn får en lägsta nivå som får anses räcka.

Därför tycker jag fl är toppen, det går alltid att hitta likasinnade som är intresserade av samma som en själv. Här söker jag den information och bekräftelse jag vill ha i de frågor jag tycker är viktiga. För mig är bvc mest ett ställe som väger och mäter mitt barn, ger läkarundersökning då och då för att försäkra mig om att mitt barn är good enough. Jag vill inte vara utan dem men jag har heller inga förväntingar direkt.

Däremot tror jag att många föräldrar som i osäkerhet köper industriprodukter till barnen lika lätt kunde gjort egen mat hemma om de fått rätt information. Det känns lite tråkigt.

• chokladkaffe

När det gäller järnbrist kanske ett tips kunde varit att amma lite längre. Barn som ammas tar upp det lilla järn som finns i bröstmjölken betydligt bättre än det som finns i järnberikade spannmålsprodukter. Så länge jag i huvudsak ammar mitt barn är jag inte det minsta orolig för att han skulle få järnbrist. Men istället för att upplysa om varför det är bra att amma och att göra det länge säger man bara att amning är bäst och så bra med det. Sån info ger ingen möjlighet till att tänka så mycket själv utifrån den information man fått utan gör mer att de som väljer bort nåt känner skuld och de som ammar känner sig duktiga men utan att veta varför.

När man testar hb-värdet snabbt på sticka kan det tydligen variera med plus minus 10. Det ger mest en fingervisning.

• lennartsdotter
    chokladkaffe skrev 2009-08-13 12:17:21 följande:
    Jag har börjat fundera mer och mer på bvc´s roll i vårt samhälle. Det känns som att många, inkl jag själv blir lite irriterade över deras enahanda råd. Samtidigt så är det sorgligt många som lever på makaroner och korv, sockrade flingor till frulle och en kaka till mellis. I dessa familjer kanske det är bättre att barnet äter industrigröt, välling och burkmat. Vi som diskuterar på den här tråden är betydligt mer insatta i kost och hur den påverkar våra kroppar. Det är också något som är viktigt för oss. Bvc kan inte vara experter på allt utan håller en good enough nivå som gör att barn får en lägsta nivå som får anses räcka. Därför tycker jag fl är toppen, det går alltid att hitta likasinnade som är intresserade av samma som en själv. Här söker jag den information och bekräftelse jag vill ha i de frågor jag tycker är viktiga. För mig är bvc mest ett ställe som väger och mäter mitt barn, ger läkarundersökning då och då för att försäkra mig om att mitt barn är good enough. Jag vill inte vara utan dem men jag har heller inga förväntingar direkt. Däremot tror jag att många föräldrar som i osäkerhet köper industriprodukter till barnen lika lätt kunde gjort egen mat hemma om de fått rätt information. Det känns lite tråkigt.
    BVCs roll kan man sannerligen fundera mycket över. Jag ska inte klaga på min för de kommer inte pekpinnar, de har inte ens nämnt välling eller gröt utan de kör en väldigt "fri" stil som jag gillar.

Det bästa vore ju om alla familjer pejlas av och får individuell rådgivning. En familj som vill göra så mycket som möjligt själv bör få det stöd de behöver för det. De som främst eller bra kommer ge industriell mat behöver få stöd i det.
  • baby beluga

för att hålla liv i tråden lite så kan jag skriva ner vad jag gav min son till middag idag -

ett mos av:

ångkokt broccoli, ärtor, morötter, potatis, purjolök, majs och zucchini
    färsk vitkål, tomat, persilja, basilika
    sesamfrö, solrosfrö, pumpafrö,mandlar, torkade aprikoser
    röd quinoa
    peppar

så kan det gå när man bara slänger ihop det man har hemma. räcker några dagar också...

han äter mycket mos just nu eftersom han vill äta själv med sked, och det behöver vara en viss konsistens på maten för att den ska fastna och inte trilla av :) annars äter han bitar av frukt och grönsaker under dagen.

• Hummelbumsan

baby beluga skrev 2009-08-07 22:30:03 följande:

jag läser lite överallt är på forumet folk som säger att de aldrig skulle göra egen gröt/välling till sina barn, och vissa ger till och med burkmat pågrund av det dåliga järnvärdet i hemlagat!?några saker gör mig lite chockad med detta - - att det gått så långt att folk litar mer till storföretag än sin egen förmåga att nära sina barn.- att folk finner det så svårt att ge sina barn järn? jag gör eget grötpulver av pumpafrö, solrosfrö, sesamfrö (uteslutit allergi), boveteflingor och havregryn - kör allt till ett pulver i matberedare. skulle detta ge för lite järn? massor av järn ju! dessutom kan man ge med tex frysta blåbär eller till större barn jordubbar. ännu mer järn. på med banan - järn!annars kan man väl kompensera med järnrikare kost i övrigt. jag slänger ALLTID ner lite frön, torkade ekologiska aprikoser, fikon osv i matberedaren när jag gör mat till min son. tar quinoa istället för ris etc.det finns ju järn i en jäkla massa mer saker än välling/gröt pulver. vill man verkligen hellre ge sina barn skummmjölkspulver, vasslepulver och allt vad det är än att slänga i lite järnrika grejer här och där i maten?tycker bara det är skrämmande att det låter son ett mantra folk blivit matade av företag som vill sälja en massa skit - "för lite järn, för lite järn" - är det verkligen så, eller har hela folket blivit hjärntvättade?
    Många kloka ord.Håller med dig helt &fullt!!=)..å tänk förr när alla halvfabrikat inte fanns hur katten kunde alla överlva då?? så som sagt man borde absolut lita mer på sig själv en stora pengatörstiga företag!
  • baby beluga

och vad gäller bvc - jo men de eftersträvar verkligen bara good enough. men det kan man ju förstå - de måste ju få ALLA barn att ha det någorlunda ok. men man får ju inse det själv och inte bara gå enligt deras rekomendationer. jag går dit när jag kallas, annars behövs det faktiskt inte enligt mig. jag ser ju att min son mår bra och utvecklas etc. numera med internet kan man ju få svar på allt, och jämföra enligt sina egna FL "kurvor" om ens barn utvecklas i takt :)

• Aquavit

Kul tråd, jag har läst med intresse, och testat göra egen gröt idag som sonen fullkomligt slukade! Den innehöll ungefär det listat i trådstarten. Men en fråga - hur väl fungerar deras magar vid 6 månader? Blir det för mycket fiber/för hårdsmält eller nåt liknande?
    Vad tror ni om krossade linfrön/psylliumfrön? Är det för kraftigt?

• Aquavit

Vad hände med den här bra tråden? Ingen som kan svara på mina frågor?
    En annan fråga - varför ska inte bebisar ha fullkorn innan 8 månaders ålder?
    Hur gamla är era bebisar?

• Bliglin

Det är väl för att deras mage och tarmar inte är mogna för så pass hårdsmält mat som fullkorn ändå är innan 8 mån. Och av samma skäl tror jag inte att det är bra med krossade frön i gröten till små under ca 8 mån. Jag tycker att det är bättre med andra järnkällor som leverpastej (outstanding om du frågar mig) och puré på torkade aprikoser (som fått dra i kokt vatten i 12 timmar och sedan mixats) till exempel.
    Vi kör ff mannagrynsgröt här hemma t ex och sonen har bra snurr på magen och bajsar varje dag.

Mycket fibrer kräver ju också mycket vätska, som ibland kan vara svårt att få i de små...

Om man känner att det blir för lite järn så finns ju järndroppar på Apoteket. Fast personligen tror jag att om man håller åtminstone 2 mål mat kalciumfria under en dag och "bombaerderar" på med järnrik kost och c-vitamirik frukt/grönsaker så klarar man täcka deras järnbehov med kosten.

Aquavit skrev 2009-08-27 08:48:41 följande:
    Vad hände med den här bra tråden? Ingen som kan svara på mina frågor? En annan fråga - varför ska inte bebisar ha fullkorn innan 8 månaders ålder? Hur gamla är era bebisar?
  • Bliglin

Glömde, min är nu 14 mån (korr)

• mani79

Har läst att vissa fröer, tex linfröer ansamlar kadmium vilket är farligt i stora doser. Därför rekommenderas inte att man använder dessa fröer i tex gröt. Gäller visst också solroskärnor...
    Men tipsar igen om www.alternativbarnmat.se. Bra recept på både gröt och välling. Jag smular i tunnpaltbröd i dotterns gröt...

• lennartsdotter
    Aquavit skrev 2009-08-27 08:48:41 följande:
    Vad hände med den här bra tråden? Ingen som kan svara på mina frågor? En annan fråga - varför ska inte bebisar ha fullkorn innan 8 månaders ålder? Hur gamla är era bebisar?
    Tarmarna kan vara för omogna för att hantera fibrerna, men varje barn är ju individuellt så man får prova sig fram. Min brorsdotter fick vid 8 månaders ålder diarré av 8-månadersvällingen och 8-månadersgröten så för henne var 8 månader för tidigt för fullkorn.

Däremot klarade min son av en del fullkorn i kosten tidigare än så. Man får introducera lite i taget och hålla koll på avföringen helt enkelt. Blir barnet dåligt i m agen backar man på fullkornet.
  • mkvp

Jag har ett tips!! Min flicka får en paltbrödmacka om dagen, jättegott och mycket järn...

• Meddelande borttaget
Svar på tråden är det inte lite överdrivet det här med järn