är det inte lite överdrivet det här med järn
jag läser lite överallt är på forumet folk som säger att de aldrig skulle göra egen gröt/välling till sina barn, och vissa ger till och med burkmat pågrund av det dåliga järnvärdet i hemlagat!?
några saker gör mig lite chockad med detta -
- att det gått så långt att folk litar mer till storföretag än sin egen förmåga att nära sina barn.
- att folk finner det så svårt att ge sina barn järn? jag gör eget grötpulver av pumpafrö, solrosfrö, sesamfrö (uteslutit allergi), boveteflingor och havregryn - kör allt till ett pulver i matberedare. skulle detta ge för lite järn? massor av järn ju! dessutom kan man ge med tex frysta blåbär eller till större barn jordubbar. ännu mer järn. på med banan - järn!
annars kan man väl kompensera med järnrikare kost i övrigt. jag slänger ALLTID ner lite frön, torkade ekologiska aprikoser, fikon osv i matberedaren när jag gör mat till min son. tar quinoa istället för ris etc.
det finns ju järn i en jäkla massa mer saker än välling/gröt pulver. vill man verkligen hellre ge sina barn skummmjölkspulver, vasslepulver och allt vad det är än att slänga i lite järnrika grejer här och där i maten?
tycker bara det är skrämmande att det låter son ett mantra folk blivit matade av företag som vill sälja en massa skit - "för lite järn, för lite järn" - är det verkligen så, eller har hela folket blivit hjärntvättade?