• mittenavapril

Hur får jag fram ett obduktionsprotokoll?

Kontig fråga kanske.....
    Min farmor avled tidigare och en obduktion genomfördes för att fastställa dödsorsak.
    Dödsattest och släktutreding skickades till släkten, men nu när jag undrar vad farmor dog av så säger personen som har dödsattest att dödsorsak ej står där.
    Så; hur gör jag för att ta reda på dödsorsken?

• Svar på tråden Hur får jag fram ett obduktionsprotokoll?
  • Sara62
    ming skrev 2009-08-08 12:32:07 följande:
    Är det en offentlig handling?
    Journaler är inte offentliga handlingar.
  • livet leker

såklart att inte vem som helst kan beställa det!!!! Endast näriga anhöriga gällande obduktionsrapport, dock inte journaler!

• Sara62

Jodå, även journalen till nära anhöriga.

Det är dock bäst om man går igenom det med patientens läkare för att undvika missförstånd.

• Lillfjompa

Lånar denna tråd TS, hopas du inte misstycker.

Tror ni det finns möjlighet att få tag dom handlingarna även fast det gått 9 år ?

• Mrs Winter
    Sara62 skrev 2009-08-08 12:11:12 följande:
    Varför är det viktigt för dig att veta det?
    Jag visste inte heller vad min papap dog av,läkarna var inte hundra% heller.Sjukdomsförloppet var så hastigt.Hittades medvetslös hemma.Direkt in till sjukhus,dog inom ett par tim bara.Klart som sjutton man undrar vad det var.
  • Mrs Winter
    Lillfjompa skrev 2009-08-08 13:41:04 följande:
    Lånar denna tråd TS, hopas du inte misstycker.Tror ni det finns möjlighet att få tag dom handlingarna även fast det gått 9 år ?
    Handlingarna arkiveras ju ett x antal år om jag inte missminner mig.
  • Sara62

Mrs Winter skrev 2009-08-08 13:45:34 följande:

Jag visste inte heller vad min papap dog av,läkarna var inte hundra% heller.Sjukdomsförloppet var så hastigt.Hittades medvetslös hemma.Direkt in till sjukhus,dog inom ett par tim bara.Klart som sjutton man undrar vad det var.
    Det är inte säkert att en obduktion ger dödsorsaken, men oftast får man reda på det.
  • Mrs Winter
    Sara62 skrev 2009-08-08 14:59:39 följande:
    Det är inte säkert att en obduktion ger dödsorsaken, men oftast får man reda på det.
    Nehej men i det här fallet gjorde det det.
  • Mrs Winter
    Sara62 skrev 2009-08-08 14:59:39 följande:
    Jag berättade om mitt fall sas.
  • Fontana

Kanske är det egentligen inte obduktionsrapporten du är intresserad av utan bara dödsorsaken? (Jag kan tänka mig att en obduktionsrapport är lång och svår att tyda - har aldrig sett någon.)

När jag jobbade på pastorsexpeditionen för många år sedan ( när Kyrkan hade hand om folkbokföringen) fanns det förutom det vanliga Dödsfallsintyget ett Dödsfallsintyg med dödsorsak. Inbland vill t.ex. försäkringsbolag veta dödsorsaken.

Jag tycker du ska börja med att ringa till Skatteverket och fråga om de kan skicka ett dödsfallsintyg med dödsorsak. Om inte annat så kan du få ett vanligt dödsfallsintyg och dödsfallsintyg med släktutredning.

Svar på tråden Hur får jag fram ett obduktionsprotokoll?