Jag rekomenderar att ringa till försäkringskassan, det är verkligen en djungel och det verkar det vara även för dom som jbbar där.
Jag bor i Österrike jag är hemma med dottern, född i Sverige och vi flyttade när hon var ngr veckor, hennes pappa är österrikare och pluggar.
Vi ville ha föräldraförmånerna (föräldrapenning+barnbidrag) från Österrike, det skulle ge oss mer pengar än från Sverige. Inga problem, fk i Österrike behövde bara en blanket från sv. fk om att vi inte fick ersättning härifrån också. Den blanketen har vi väntat på i 5 månader. Jag hade tänkt att jag skulle vara skriven i Sverige, eftersom vi inte vet om vi kommer bo i Österrike mer än 1 år.
Det här har vi lärt oss på vägen
* Jag får inte vara inskriven i Svenska fk om vi ska få pengar från Österrike (enl. sv.fk)
* Skulle jag bo i Sverige och pappan jobba i Österike skulle vi enl svenska fk få pengar från Österrike, men Österrikiska fk betalar inte ut föräldraförmåner om man inte bor i landet.
Men det verkar mkt enklare utanför EU, då behöver länderna inte samarbeta med varandra som dom gör inom EU. Du behöver ju inte uppge för försäkringskassan nu att du ska vara borta mer än 1 år (eller är det 6 mån utanför EU), det kan du anmäla sen om det visar sig att ni är borta längre. Då får du föräldraförmånerna för den första tiden iaf. Men jag har också för mig att jag läst att det är andra regler som gäller om din man blivit utsänd av sitt företag att arbeta i ett annat land, tror du har större rättigheter då än om ni flyttat "på egen hand"