• Nea 80

Hjälp!! Hur är det egentligen med föräldraförsäkring??

Jag och min man planerar att bilda familj. Det har i samma veva blivit aktuellt för min man att genom det svenska bolag han arbetar på få en utlandstjänst (2-års kontrakt) i ett land utanför EU.

Vi har sagt att det är jag som kommer ta ut föräldraledigheten och jag är fast anställd sedan flera år tillbaka på mitt jobb. Jag har läst flera trådar här på fl, har lusläst fk hemsida och om jag ska vara ärlig är jag inte mycket klokare än innan.

Om det är min man som arbetar, och jag är föräldraledig, har jag inte rätt till föräldraförsäkringen då? Varför spelar det roll vart man vårdar sitt barn?

Snurrigt värre, men mycket glad om nån kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Hjälp!! Hur är det egentligen med föräldraförsäkring??
  • Nea 80
    Poulain skrev 2009-08-11 10:20:16 följande:
    Min sambo sa att han också hade kollat upp detta. Och det som gäller är tydligen att man får befinna sig utomlands (så länge man är skriven kvar i Sverige) i sex månader om det är utanför EU, och i ett år om det är inom EU. Men herregud, man vet ju aldrig med Försäkringskassan, de ändrar ju sina regler hela tiden...
    Mmhm! Jag har just pratat med fk där jag fick hänvisning till ett pdfdokument som ligger på deras hemsida och som jag läst flera gånger = inte särskilt mycket klokare...
    Hur kan de veta att man är borta längre?
  • Nea 80

Fast det är lite snårigt det där med om din kille jobbar i Thailand, Poulain. Om du är föräldraledig och din partner jobbar i ett annat land ska tydligen "arbetslandet" svara för föräldrapenning, och det enligt det landets ersättningsnivåer. Så vitt jag förstått kan man då ansöka om bidrag till mellanskillnaden från det land du är skriven i (som föräldraledig alltså). Himmel så snurrigt det är!

• Poulain

Ja fast han kommer inte jobba vitt :) Det kommer vara ströjobb där man får kontanter i handen, typ hjälpa till på en dykshop... :)
    Officiellt är vi på semester i sex månader, medan jag är mammaledig och han tjänstledig eller uppsagd från sitt jobb.

Eller så är jag arbetslös/tjänstledig och HAN föräldraledig. Nåt sånt :)

• Nea 80
    Poulain skrev 2009-08-11 12:37:57 följande:
    Ja fast han kommer inte jobba vitt :) Det kommer vara ströjobb där man får kontanter i handen, typ hjälpa till på en dykshop... :) Officiellt är vi på semester i sex månader, medan jag är mammaledig och han tjänstledig eller uppsagd från sitt jobb. Eller så är jag arbetslös/tjänstledig och HAN föräldraledig. Nåt sånt :)
    Det låter verkligen som en dröm
    Har ni börjat försöka bli gravida, eller hur långt har ni kommit? (Om man får fråga )
  • Poulain

Nea 80 skrev 2009-08-11 12:54:57 följande:

Det låter verkligen som en dröm Har ni börjat försöka bli gravida, eller hur långt har ni kommit? (Om man får fråga )
    Vi har börjat försöka, ja :) Är inne på andra försöket nu. Vi vill gärna ha barn och vi vill gärna åka till Thailand, planerna krockar lite men det går nog att kombinera :) Men barn är ju viktigast. Får se om det blir någon utlandsvistelse, det kanske man inte alls vill när man väl fått barn :)
  • Poulain

Själv då? Hur långt har ni kommit? :)

• Nea 80
    Poulain skrev 2009-08-11 14:36:21 följande:
    Själv då? Hur långt har ni kommit? :)
    Denna månaden är första gången vi medvetet har försökt. Slutade med preventivmedel i slutet av maj. Och oohh, vad jag håller tummarna!!
    Och du har rätt, man vet ju faktiskt inte vad man vill när/om man blir fler i familjen! För oss skulle det dock vara att min man får ett jobb som han verkligen vill ha... Som sagt, man vet inte hur man känner sen
  • mia567

Jag rekomenderar att ringa till försäkringskassan, det är verkligen en djungel och det verkar det vara även för dom som jbbar där.

Jag bor i Österrike jag är hemma med dottern, född i Sverige och vi flyttade när hon var ngr veckor, hennes pappa är österrikare och pluggar.

Vi ville ha föräldraförmånerna (föräldrapenning+barnbidrag) från Österrike, det skulle ge oss mer pengar än från Sverige. Inga problem, fk i Österrike behövde bara en blanket från sv. fk om att vi inte fick ersättning härifrån också. Den blanketen har vi väntat på i 5 månader. Jag hade tänkt att jag skulle vara skriven i Sverige, eftersom vi inte vet om vi kommer bo i Österrike mer än 1 år.

Det här har vi lärt oss på vägen
    * Jag får inte vara inskriven i Svenska fk om vi ska få pengar från Österrike (enl. sv.fk)
    * Skulle jag bo i Sverige och pappan jobba i Österike skulle vi enl svenska fk få pengar från Österrike, men Österrikiska fk betalar inte ut föräldraförmåner om man inte bor i landet.

Men det verkar mkt enklare utanför EU, då behöver länderna inte samarbeta med varandra som dom gör inom EU. Du behöver ju inte uppge för försäkringskassan nu att du ska vara borta mer än 1 år (eller är det 6 mån utanför EU), det kan du anmäla sen om det visar sig att ni är borta längre. Då får du föräldraförmånerna för den första tiden iaf. Men jag har också för mig att jag läst att det är andra regler som gäller om din man blivit utsänd av sitt företag att arbeta i ett annat land, tror du har större rättigheter då än om ni flyttat "på egen hand"

• SrbUmö4M3

Det är väl i mångt och mycket en moralisk fråga. Har bott i Asien några år och vet familjer som valt att inte skriva ut sig från Sverige och erhållit barnbidrag under sina år här. Dock är man skyldig att meddela fk om man vet att ens kontrakt tid utomlands överstiger 1 år, man har en sk prövotid under 6 månader men sedan ska man alltså meddela sig.
    Vi skrev ut oss eftersom vi visste att vi skulle vara borta mer än 1 år, och jag är glad för det, för vill det sig illa så kan man bli återbetalningsskyldig till fk om de kollar upp en. Har hört familjer här som råkat ut för det och det är ju inte roliga tusenlappar man får betala tillbaka, som man dessutom säkert redan förbrukat.
    Det är ju inte bara föräldrapenningen man får utan även barnbidrag, man kan ju inte skriva ut sig för det ena och inte det andra.
    Men som någon skrev så får man sina dagar när man återvänder till Sverige, dock måste man arbeta upp en sk SGI först.
    En annan sak är ju att maken ofta har sk utlandstillägg och detta är ju till för att täcka upp makans inkomstbortfall.
    Lycka till med er utlandstjänst!!!

• annajo

Hej jag fick detta svar av försäkringskassan på samma fråga som du har:

Hej

För att du fortfarande ska tillhöra den svenska socialförsäkringen, får din utlandsvistelse inte överskrida 1 år.

Om ditt barn föds utomlands, räknas barnet som bosatt i Sverige, om du räknas som bosatt i Sverige. Du har rätt till föräldrapenning (fp) på samma sätt som om du befann dig i Sverige.

Om vistelsen däremot kommer att vara längre än 1 år, blir du utskriven från den svenska socialförsäkringen fr.o.m. dagen efter du rest. Du har då inte någon rätt till fp under utlandsvistelsen.

När det gäller barnbidrag så är gränsen för utlandsvistelse 6 månader. Kommer du vara borta mer än 6 månader har du inte rätt till barnbidrag förrän ni återkommer till Sverige igen.

För att få svar på hur det blir anmält att ett barn föds utomlands, måste du vända dig till Skatteverket.
    Med vänlig hälsning
    Försäkringskassan

Det jag tycker är konstigast - som FK inte kan svar på varför - är om man, som jag, är anställd av ett svenskt företag och skattar i Sverige ändå inte har rätt till föräldrapeng om man är borta längre än ett år eller varför det är olika tid för barnbidrag och förädrapeng.

Jag har talat med andra i liknande sits och alla säger att de har ett rent helvete med FK - de får olika besked hela tiden, handläggarna kan inte reglerna mm mm. Många berättar att de till slut helt enkelt inte berättar att de inte bor i Sverige för att slippa problem.

Det är ju en sak om man faktiskt skattar i Sverige precis som alla andra som bor här och en annan om man fifflar och bara vill åt föräldrapenningen utan att betala skatt. Tyvärr ser inte FK på det så utan regler är regler.... även om ingen på FK kan reglerna.

• Nea 80
    annajo skrev 2009-08-14 14:47:22 följande:
    Många berättar att de till slut helt enkelt inte berättar att de inte bor i Sverige för att slippa problem.Det är ju en sak om man faktiskt skattar i Sverige precis som alla andra som bor här och en annan om man fifflar och bara vill åt föräldrapenningen utan att betala skatt. Tyvärr ser inte FK på det så utan regler är regler.... även om ingen på FK kan reglerna.
    Kan inte låta bli att fnissa åt ditt inlägg
    Jag har i princip fått samma svar som du, och jag kan verkligen inte förstå hur de tänker med att man förlorar rätten till ersättning när man åker bort. Som du skriver så skattar man ju i Sverige, och de allra flesta har väl intentionen att fortsätta att göra det efter föräldraledigheten???!
Svar på tråden Hjälp!! Hur är det egentligen med föräldraförsäkring??