• JeeG

Snälla hjälp mig

En riktigt nära vän till mig vill dra hemifrån men han vet inte vart han ska ta vägen
    Han vill flytta närmare mig och han bor i skåne o jag i södertälje
    Jag undrar om någon vet hur man kan kontakta en fosterfamilj
    Så att jag skulle kunna leta efter en och han med
    Snälla jag behöver verkligen er hjälp

• Svar på tråden Snälla hjälp mig
  • Cherrybaby

Socialtjänsten har hand om förflyttning till fosterfamilj. Om han har en bra relation till sina föräldrar och dom vill att han fortfarande bor hemma kommer dom inte göra någonting alls.
    Om han hatar sina föräldrar som alla andra tonåringar gör någon gång men föräldrarna tar hand om honom så gör dom inte heller någonting.
    Alla tonåringar bråkar med sina föräldrar och så är det bara.

Om föräldrarna däremot behandlar honom riktigt dålig och misshandlar honom psykiskt eller fysiskt så kan han gå till socialen och dom kan tvångsflytta honom till en fosterfamilj efter en lång utredning på några månader (så länge inte den fysiska misshandeln är dokumenterad av sjukhus, då jourplaceras han direkt)
    Om han på något sätt får en fosterfamilj får han en i sin kommun, och det längsta han kan få en fosterfamilj är i hans län, Skåne alltså. Så länge han inte måste bo under jorden för att hans föräldrar är jättefarliga och mord hotas och kommer leta upp honom för att döda honom. Fast då kommer du ändå inte kunna få ha kontakt med honom.

Fosterfamiljer kan ta flera månader att hitta och han får knappast välja själv vart i sitt län han ska flytta eftersom att det finns så få fosterfamiljer.

Jag har själv suttit i eran situation så jag vet väldigt mycket om vad som går att genomföra och inte.
    Jag hoppas det löser sig på något sätt, skriv om det är någonting du inte har klart för dig, kramar!

Svar på tråden Snälla hjälp mig