• Anonym (Framtidsplaner?)

Vara föräldraledig från ett jobb och arbeta någon annanstans?

Detta med föräldraledighet.....

Om jag har mitt ordinarie arbete där jag är planerad att vara föräldraledig i 15 månader, kan jag "jobba extra" på ett annat jobb om tillfälle ges?

Jag har möjlighet att arbeta hemifrån ett par timmar i veckan med lite sånt som jag vill gå vidare till att arbeta helt med, istället för det låsta-tråkiga jobbet jag har idag (som jag är föräldraledig från)

Någon som vet om det enligt anställningslagar är ok att vara föräldraledig någonstans i från och arbeta på "annat håll", om än bara extra. Eller måste jag "anmäla det till ordinarie jobbet"? Jag vill ju bygga upp en möjlighet att kunna ta mig DÄRIFRÅN i en förlängning....

(SJÄLKLART lyfter jag inte föräldrapenning under tiden jag arbetar, utan endast för de dagar jag inte arbetar, gällande info till FK.)

• Svar på tråden Vara föräldraledig från ett jobb och arbeta någon annanstans?
  • Anonym

Du är ju inte föräldraledig utan tjänstledig så det borde funka. Kolla med ditt fack innan så behöver ju inte arbetsgivaren få veta.

SMART! Tänkte jag inte ens på.... ska ringa facket imorgon.

• Jaramla

min arbetsgivare (statlig) har rätt att veta om jag jobbar någon annanstans under min tjänstledighet/föräldraledighet (har varit båda) Dock kunde de inte erbjuda mig en tjänst som fungerade under sommaren (jag kan ej jobba kvällar o helger då sambon gör det o ej heltid) o eftersom de inte kunde göra det så fick jag lov att arbeta extra på en annan arbetsplats. när jag varit tjänstledig för studier har jag också arbetat extra på ett annat ställe men jag hade ingenting schemalagt där o det var också ok då jag ju var tillgänlig (i teorin iaf) för extraarbete även på mitt ordinarie jobb. Men kolla med facket är nog en bra idé oavsett.

• Anonym

Du är skyldig att anmäla det till arbetsgivare, som är den som ska ha chans att erbjuda dig arbete i första hand.

Missade att ringa facket, hade skrikigt barn på armen större delen av dagen
    Men egentligen, om vi säger att jag arbetar ordinarie som..... pedagog på förskola och vill "gå vidare" och testa att arbeta på kontor på kvällar och helger - är man skyldig att anmäla detta? På "ordinarie arbetsplats" kan de ju inte erbjuda liknande tjänst?

Eller om jag vill arbeta extra i kassan på ICA - fast jag arbetar med bokföring? Arbeterna är ju inte i närheten av varandra?

Att arbeta som säljare mellan kl 9-17 hjälper ju inte om tillfället att arbeta extra är tex mellan kl 21 - 24....... Ok om det är "konkurerande verksamhet".

Nu blev jag ju ännu nyfiknare ju! Ska försöka få tillfälle att ringa imorgon!

Nu har jag talat med facket. Man måste enligt lag meddela sin arbetsgivare om man arbetar någon annan stans utöver sitt arbete. Oavsett vad.
    Om jag jobbar extra i butik på lördagar måste jag meddela det. "Så min arbetsgivare har insyn i om jag orkar jobba"

Hm.... då måste man alltså meddela alla sina hobbyverksamheter, tänk om man simmar på måndagar, dansar tisdagar, tränar gym på onsdagar, löpträning på torsdagar, festar på fredag-lördag och vilar söndag. Borde jag inte tala om det för mitt jobb då? Eftersom då borde jag ju vara jäääääääättetrött och kanske rent av gäspa på jobbet på arbetstid....... suck. Ironi var det.

Dessutom sa facket så snällt när det gäller löneförhöjning under föräldralediget: finns det inget kollektivavtal tecknat så ha man som f-ledig INTE AUTOMATISKT RÄTT att ta del av löneförhöjningar på jobbet.
    Samtidigt så får företaget INTE DISKRIMINERA någon som är f-ledig, och höja alla andras löner utom min när jag är ledig...... men då måste jag kunna "bevisa" det.....

Och det betalar jag 400 kr i månaden för? Att få den fina hjälpen av facket att svara på frågor? Dessutom efter 10 min telefonkö......

• Anonym

Du fick ju hjälp av facket! Dem svarade ju på dina frågor som du ställde till dem.Men dem gav dig väl fel svar enligt dig så nästa gång du pratar med facket så säg till dem att dem ska säga det du vill höra alltså att du har rätt i allt.

Anonym skrev 2009-08-13 08:28:28 följande:
    Du fick ju hjälp av facket! Dem svarade ju på dina frågor som du ställde till dem.Men dem gav dig väl fel svar enligt dig så nästa gång du pratar med facket så säg till dem att dem ska säga det du vill höra alltså att du har rätt i allt.
    Jag behöver absolut inte "ha rätt i allt", men jag tyckte det var väldigt intressant med att man som föräldraledig inte "har rätt till samma som de andra" som arbetar kvar, tex med den årliga löneförhöjningen. Men samtidigt så får man inte bli diskriminerad.

Att jobba extra tänkte jag även på de som inte är föräldralediga, utan "vanliga". Om man måste anmäla alla extrajobb man har, kanske man enligt lag måste meddela om man tex går kvällskurser (pluggar).

Ja, facket svarade på mina två frågor jag hade. Har frågat dem tre saker sedan jag blev medlem 2004.
  • Hemvärnet

Lyfter tråden...

Om jag är föräldraledig från jobbet och hoppar på en utbildning via Hemvärnet under min fl.

Från jobbet är jag väl typ tjänstledig så ger jag bara tusan i att anmäla att jag vill fp då så är väl allt grönt?

Till chefen får veta något antar jag.

Svar på tråden Vara föräldraledig från ett jobb och arbeta någon annanstans?