• Nea76

Spänd prematur, vad gör man?

Hej alla!

Jag har tvillingpojkar födda i vecka 28 (de är 2½ mån. korrigerat), den ena är slapp som en säck potatis och den andra spänd som en fiolsträng. Han som har låg muskeltonus inbillar jag mig kommer bli bättre i kroppen när han blir starkare och mer rörlig. Men han som är spänd, vad gör man åt honom?! Masserar eller vad? Eller kommer det oxå växa bort.

Han har svårt att sitta i babysitter t.ex. det blir för mycket för honom, armar och ben står rakt ut! Ligga på golvet fungerar bättre, förmodligen gillar han inte gunget och därför spänner han sig. Han står gärna i knäet men det försöker vi såklart undvika för att inte spä på hans spändhet. Vidare är han duktig på att vända sig åt alla håll och kanter då han är muskulös och stark.

Prata med BVC svar undanbedes, de har föga kunskap om prematurer har jag märkt.

Någon annan som haft en spänd prematur? Vad har ni gjort? Bara låtit det vara?

• Svar på tråden Spänd prematur, vad gör man?
  • knäppisen

Har ni gjort någon undersökning av hjärnan på barnen ? Där brukar ju hjärnblödningar, cystor odyl synas.

• Nea76

Jadå, det är inget sånt. De är friska som nötkärnor! Men tydligen är det vanligt att prematurer antingen har låg eller hög muskeltonus och vi har fått en av varje! :D

• knäppisen

men då så, då är ju allt lugnt

• Katarina76

Vi fick träffa en sjukgymnast via neo eftersom vår dotter var ganska spänd i kroppen. Lite av spänningarna berodde troligen på magont, men en del var antagligen för att hon var prematur. Det viktigaste sjukgymnasten kollade var att hon inte var olika spänd i kroppshalvorna och det var hon inte.

Vi körde redan kolikmassagen, så den skulle vi fortsätta med. Vidare skulle vi undvika babysittern så mycket som möjligt och försöka ha henne liggande på mage istället (endast i vaket tillstånd förståts). Detta för att gynna den motoriska utvecklingen. Och för att hon skulle sträcka ut kroppen istället för att krypa ihop i sittern. Vi använde en dubbelvikt yogamatta som underlag och lade leksaker runt om henne.

Nu några månader senare är hon inte spänd i kroppen längre, men det känns som om det gick över av sig självt precis som magontet. Vi har slutat med babysittern eftersom den egentligen inte gör någon nytta för henne. Men jag har ju bara en bebis att hålla nöjd, så det funkar bra att vara utan.

Jag tycker du ska prata med neo eller närmaste barnmottagning om de kan ge remiss till en barnsjukgymnast om du vill ha specifika råd till din pojke.

• Nea76

Tack Katarina för ditt svar! Precis vad jag ville höra, någon med erfarenhet av detta!

Vi ska få komma till sjukgymnast men jag vet inte när var och hur. Måste ta reda på det så vi inte har fallit mellan stolarna.

Intressant det du skriver om babysittern för det är precis så jag upplever att han gör, viker sig på mitten istället för att sträcka ut sig. Han trivs dessutom bättre på golvet och jag har oxå en yogamatta, det blir till att ta fram den då! Att ligga på mage fungerar en liten stund iaf, om man blir underhållen...

Återigen, TACK för svaret.

Svar på tråden Spänd prematur, vad gör man?