• Bumms

Progesteron "proggisar" snabb fråga

Hej hej,

Knäpp fråga, men när ska man ta dem? Är det ok att ta dem efter man sexat (för tillverkning av barn såklart) eller knasar det till något?

Jag ska börja nu ikväll men undrar då om jag kan ta dom nu efter vi har "myst"

Tjing

Milos Mamma
  • Svar på tråden Progesteron "proggisar" snabb fråga
  • IVFmamma

okej så har man vanlig menscykel och "vanlig" lutealfas så hjälper de inte?
    Sorry TS att jag lånar ditt inlägg..

• Pimpinellan
    IVFmamma skrev 2009-08-12 14:10:58 följande:
    okej så har man vanlig menscykel och "vanlig" lutealfas så hjälper de inte?Sorry TS att jag lånar ditt inlägg..
    Svårt att veta. Det är oftast vi äldre som fösökt ett bra tag och haft minst ett m.f som kan få proggisar som förebyggande mot m.f.
  • Pimpinellan
    IVFmamma skrev 2009-08-12 14:15:14 följande:
    Du verkar väldigt kunnig, kan jag skicka lite frågor i din GB?
    Skriv på du så svarar jag om jag kan.
  • Bumms

Pimpinellan, jag kan ju till viss del förstå hur du känner, vi kämpade också för att få sonen, och vissa stunder trodde man aldrig att det skulle fungera, att man aldrig skulle få ett barn, men ge inte upp, våga tro och hoppas, hur jobbigt det än är! Många lyckokramar till dig/er!

Bejbi 08, låna gärna tråden Jag fick proggisar nu på min fjärde behandling med gonal-f sprutor för att mensen kom 10 dagar efter ÄL, vilket jag tycker är för lite, så jag "tjatade" till mig dem, man vill ju prova allt! Eftersom det kan ta 10 dagar för ägget att fästa i livmodern så känns det som att man inte ens ger ägget en chans när man får mens så snart..Lycka till

Milos Mamma
  • Mammiztill2

ta progestoron vaggisen i rumpan i stället.. man rekomenderar inte ens glidmedel vid bakning av bebis

• Bumms

Hej Mammiz, jag tänkte faktiskt på det men läste att mycket av läkemedlet försvann genom att det måste gå via första passage metabolism genom levern innan den ger sin verkan. Men hua nu hoppas jag att det fungerat ändå, för vi har som du inte ens använt glidmedel eftersom det förhindrar simmarna. inns inte så mycket att göra nu heller.....

Vi har vart i samma trådar förut mammiz, hur går det för dig?

Milos Mamma
  • kroppknopp

Jag hade kort lutealfas ca 10-11 dagar och fick Progesteronvaggisar utskrivvet av min gyn . Ska tas dag 2 efter utslag på ÄL- sticka. Tar man tidigare så kan Progesteronet hindra att ägget lossnar vad jag förstår. ÄL-stickan visar ju att man kommer att få ÄL inom de närmaste dygnen. Så har jag förstått det hela men jag kan ha missuppfattat. Någon som har samma info eller annan?

• Bumms

Kroppknopp, gu va förrvirrad man blir...men jag tog ju en ovitirelle ägglossningsspruta så nog borde ägget släppt? Nu blir man ju nojjig...

Min läkare sa att jag skull börja med proggisarna samma kväll jag tog ÄL sprutan, man måste ju lita på det, men va tokigt att det sägs olika!!{#lang_emotions_undecided}

Milos Mamma
  • Mammiztill2
    Bumms skrev 2009-08-12 23:04:31 följande:
    Hej Mammiz, jag tänkte faktiskt på det men läste att mycket av läkemedlet försvann genom att det måste gå via första passage metabolism genom levern innan den ger sin verkan. Men hua nu hoppas jag att det fungerat ändå, för vi har som du inte ens använt glidmedel eftersom det förhindrar simmarna. inns inte så mycket att göra nu heller.....Vi har vart i samma trådar förut mammiz, hur går det för dig?
    min läkare skrev på förpackningen att ja kunde ta vilket som. Och sen går det fort för kroppen att få de den ska ha oavsett vart du stoppar den..
    Japps vi har träffats antingen om de är i temp tråd? eller pergo?!
    Det är över för vår del av egen maskin. efter 2 mf och 2 st X, operationer och cellgifts behandling, och slutligen en hsg röntgen så blev jag opererad åter igen i juni och har inga äggledare kvar.. så efter att försökt i 3 år & 11 månader får ja beskedet. 18pergo behandlingar mm. Så får vi råd, och Orkar, vågar jag.. så blir det kanske IVF
  • Bumms

Mammiz, kan inte säga annat än, fy fan....får ni ihop pengar så tycker jag ni ska ge IVF en chans, men jag kan förstå hur du tänker, vi skulle ha börjat med IVF nu, men jag tjatade till mig fler gonal-f kurer eftersom jag inte känner mig redo riktigt än, man är ju rädd såklart för det är en stor behandling med mycket hormoner, men jag är mest rädd för misslyckande, OM det inte skulle fungera, skulle man orka det??
    Sen är jag pissförbannad på att det kostar så mycket, det enda i vården som kostar pengar, men vi sitter och betalar skattepengar som går till aborter, skönhetsoperationer etc etc, tycker det är helt makalöst idiotiskt...

Men jag ska tänka på dig och skicka massor med positiva tankar

Kram

Milos Mamma
  • Mammiztill2
    Bumms skrev 2009-08-13 00:23:37 följande:
    Mammiz, kan inte säga annat än, fy fan....får ni ihop pengar så tycker jag ni ska ge IVF en chans, men jag kan förstå hur du tänker, vi skulle ha börjat med IVF nu, men jag tjatade till mig fler gonal-f kurer eftersom jag inte känner mig redo riktigt än, man är ju rädd såklart för det är en stor behandling med mycket hormoner, men jag är mest rädd för misslyckande, OM det inte skulle fungera, skulle man orka det??Sen är jag pissförbannad på att det kostar så mycket, det enda i vården som kostar pengar, men vi sitter och betalar skattepengar som går till aborter, skönhetsoperationer etc etc, tycker det är helt makalöst idiotiskt...Men jag ska tänka på dig och skicka massor med positiva tankarKram
    Tack, och jag delar dina åsikter. jag önskar dig all lycka till. Och berätta gärna hur det går för er! kramar
  • kroppknopp

Jag tog min Progesteron i rumpan för första gången. Skönt att slippa kladdet i trosan när den rinner ut! (Ursäkta ni som är lite äckelmagade)

• Mammiztill2
    kroppknopp skrev 2009-08-13 20:06:16 följande:
    Jag tog min Progesteron i rumpan för första gången. Skönt att slippa kladdet i trosan när den rinner ut! (Ursäkta ni som är lite äckelmagade)
    de är helt naturligt om att prata om, för alla oss som är och vart i den situationen.. så skäms inte..
Svar på tråden Progesteron "proggisar" snabb fråga