• VillOxåFåBliMamma

Fick min PCO diagnos idag

Hej på er, idag fick jag min diagnos PCO och ska få komma till fertilitetsklinik och påbörja Pergotimebehandling inom några månader. Skulle vilja få mer info från er. Hur har det funkat för er? Har ni blivit gravida? Hur har ni mått under behandlingen?

• Svar på tråden Fick min PCO diagnos idag
  • MammaTillPrinsessor

jag var 26 när jag fick sådan behandling och det hände ingentign tots ökad dos...Provade sedan IVF 2002 under pågående adoptionskurs och satte in ett embryo som inte blev nåt men då var vi i tanken redan i Korea coh hämtade barn innan ett eventuellt barn skulle varit fött...Fertilitetsläkarna på carlanderska sa då att pga min "sjukdom" kunde det faktiskt vara så att jag efter en graviditet som innebär en hormonomställning lättare kunde bli gravid och att jag med åldern borde få större chans att bli gravid. brydde mig itne så mycket men när jag var 30 föddes vårt tredje barn och efter det har jag haft jättelätt att bli gravid de 2 följande gångerna det hände. känns fortfarande märkligt då det var så svårt i början.
    lycka till med behandlingen mot fler ägglossningar, men känner du att det känns fel och det inte händer nåt så sitt inte och vänta för mycekt utan ifrågasätt om det finns alternativ. Man tärs ju av väntan och det ska vara roligt att få barn. jag ångrar att jag inte var mer påstridig.
    Har en kompis som har liknande problem och hon fick ägglossning direkt med pergotime så det är ju väldigt olika...

• sazzia
    VillOxåFåBliMamma skrev 2009-08-10 23:43:02 följande:
    Hej på er, idag fick jag min diagnos PCO och ska få komma till fertilitetsklinik och påbörja Pergotimebehandling inom några månader. Skulle vilja få mer info från er. Hur har det funkat för er? Har ni blivit gravida? Hur har ni mått under behandlingen?
    hej! jag har pco jag visste inte om det då men blev gravid efter 2år och fick min son i september förra året, dock skulle vi vilja ha tätt och har funderat på om jag kan få hjälp (vi är inne på 6e försöket utan resultat) kan du berätta hur det blev bestämmt att ni fick/får pergo, tacksam
  • mullemuppan

Du har säkert redan koll på att man kan ha PCO på många olika sätt, och att behandlingssätten också varierar beroende på vilka problem man har och vilken läkare man träffar.
    Min PCO innebar att jag hade hög testosteronhalt, dålig insulinkänslighet och få ägglossningar (men trots det regelbunden mens). Blev gravid i juli, men det slutade i missfall och utebliven mens vilket fick mig att söka läkarhjälp, först då fick jag PCO-diagnosen. Fick Metformintabletter (diabetesmedicin) utskrivet i oktober i fjol och efter det har ägglossningarna funkat av sig själv. Blev gravid i februari men det slutade i ett missfall. Fick hjälp (troligtvis bara för att stötta mentalt) med Pergotime i april vilket inte ledde till graviditet. Däremot tog det sig av sig självt i maj och jag är nu i vecka 15.

Hur jag mått: Pergotimen gav mig lite muskelryckningar i ena ögat, störigt men inte så farligt ändå. Så just den delen var inte så farlig. Däremot har det varit tufft att få en diagnos på någonting som hindrat mig mentalt otroligt mycket i mitt liv hittills.

• Kiimen

Fick min PCO-S diagnos när jag var 18 är i dag 22. Fick veta av en fertilitetsläkare att min chans att bli gravid själv var minimal så startade en IVF behandling som tog sig på första försöket. har i dag en son på 2månader.

Hur jag mådde: Jag gjorde den korta behandlings metoden som innebär att man slipper "klimakterie" fasen så började med sprutor på en gång. jag mådde bra men vickten ökade.

• pco

hej hej

Jag har äter två pergo kurer nu utan något resultat..ska börja med provera snart igen för att få igång mensen sen ska jag ta en trippeldos av pergo så får vi se hur det tar sig.

Jag har inte kännt av någonting utav pergon men alla e vi ju olika

Lycka till!

• VillOxåFåBliMamma

Sazzia - Jag har gjort blodprov och ultraljud där min ordinarie överläkare på kvinnokliniken där jag behandlas för min Vestibulit direkt gav mig diagnosen. Han rådfrågade flera andra läkare som alla tyckte att jag direkt skulle få komma till fert.läkare som "tar över mitt ärende" och startar behandlingen.

• Donna B

Jag har PCO och åt nyligen min första Pergotimekur (2 tabl./dag) och jag blev gravid direkt.

Jag hade känningar från sista tablettdagen (svettattacker, svårt att sova, illamående, molande i äggstockarna m.m.), och dessa symptom har jag fortfarande! Men jag tror att symptomen först berodde på tabletterna, sen ägglossningen och nu orsakar graviditeten symptomen. Alla "faser" har ju gått in i varandra så att säga.

• VillOxåFåBliMamma

Grattis gud vad kul. Det ger hopp =)

• ivrig

Jag blev också gravid, efter 3-4 kurer. Nu är min dotter 16 månader och jag har ägglossning hyfsat regelbundet. I alla fall jämfört med före graviditeten. Så det där kan ändra sig. PCO behöver inte vara konstant tillstånd. Lycka till!

• Flicka81

Hej Hej!

Blev gravid på 4:e kuren, (2:a dubbelkuren), så när jag väl fått pergo gick det snabbt!
    (Innan dess hade vi försökt i 11 månader)

Hade svårt att sova, blev VÄLDIGT varm, men annars inga gravsyptom! Nu är jag i v.29+5, så ge absolut inte upp hoppet!

Stort lycka till!

• VillOxåFåBliMamma

Åh vad ni är snälla som svarar. Tänk att man kan längta så mycket efter en liten krabat =)

Det är så konstigt nu ska ni få höra! För ca 12 dagar sen gjorde jag på skoj ett ägglossningstest som jag hade legandes här hemma, och jag trodde inte mina ögon när det visade att jag hade en väntande ägglossning. Nu igår fick jag mens, den första efter 9 månader utan..!! Kan man få mens då och då även fast man har PCO eller har mina läkare snurrat till det? Har inte pratat med sjukvården om det än då jag har min tid hos fert.läkaren om ca 3-4 veckor. Vad tror ni??

• Kiimen

jag hade mens varje månad i princip fast utan ägglossning med det va ganska ovanligt vad jag fick höra, vanligas är (tror jag) att man har 1-2 ägglossningar per år. det är i alla fall vad läkarna sagt till mig men har även lärt mig att olika läkare säger olika saker... lycka till..

Svar på tråden Fick min PCO diagnos idag