• Minnie69

Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA? Del 4

Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA? Del 4

Ny tråd - del 4!
    Såg att del 3 av vår tråd är på väg att gå ut.
    Klistrar in lite från tidigare TS:

Kalimero startade den 7 nov 2008 upp tråden "Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA?" med följande inledning:

"Läste om möjligheten att öka mängden av ägg + kvalitet med hjälp av Arginin och DHEA och blev nyfiken. Någon annan som hört talas om detta?"

Då tråden var mycket intressant och iaf jag gärna vill fortsätta att följa hur det går så kände jag mig tvungen att starta upp en uppföljare då den dessvärre obemärkt hann att falla för tremånadersgränsen. Välkomna att diskutera L´Arginin osv med oss ursprungliga testpiloter

Lite länkar inom ämnet:

L-arginine:
    http://humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/full/21/11/2845

Arginin, vid ivf:
    http://humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/14/7/1690

Arginin mm, manlig infertilitet:
    http://www.urologkanalen.com/manliginfertilitet/alternativbehandling.shtml

En tråd om just detta vid ivf:
    http://www.fertilethoughts.com/forums/showthread.php?t=576561

DHEA
    http://humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/full/21/11/2845

Därutöver vill jag lägga en länk till ursprunstråden, kan ju vara kul att kunna titta in i den för den som så önskar :

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38072940-1.html

Och trådarna som följde:

Del 2: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m41224143-19.html

Del 3: www.familjeliv.se/Forum-7-34/m43870511.html

Jag har nu gjort mitt bästa för att uppdatera och hoppas att alla länkar kommer att fungera, för det fallet att någon annan startar nästa uppföljare (hoppas ju vara lyckligt sönderstressad och sömnbestulen småbarnsförälder då ) så påpekar jag att det inte fungerar att bara kopiera hela TS, då fungerar inte länkarna utan man måste gå igenom de fungerande länkarna i den gamla tråden, slå upp dem och åter kopiera in originaladressen.

Till min stora lycka kom jag den här gången ihåg att ända inlesning till inledning, ääääntligen kan jag pusta ut {#lang_emotions_laughing}
  • Svar på tråden Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA? Del 4
  • Lisen

Förresten, fragminsprutor vad är det? Ska det också hjälpa mot missfall?

• Strix

cantika - om man har varit med om att inte ett enda blivit befruktat kan man få info dagen efter ÄP. Du får bättre resultat och då kanske du inte behöver vara orolig för det.

Fragmin är blodförtunnande och ska vara mer effektivt än trombyl. Vanligt att ge personer med upprepade missfall, men ingen läkare har velat ge det till oss ännu. JAg får analysresultat på utökade koaguleringstester nästa vecka. Om de inte ger något svar så får jag det nog inte heller om vi blir med barn denna gång. Varje steg är en kamp.

• Lisen

feia, det är nog sant att dom vill undvika det om det inte behövs. Jag har inte varit med om att det inte blivit ET någon gång så det kan bero på det. Bra att du hinner få svaret så att fragmin-behandlingen kan sättas in och den behövs då i alla fall!

• Strix

Något fragmin blir det nog inte. Blankt nej till pregnyl också. Känns så tröstlöst att själv behöva argumentera och hitta studier för att de överhuvudtaget ska lyssna. som lekman har man ju inte ens tillgång till mer än en bråkdel av vad de har.

Vet inte om det är justerade sköldkörtelvärden, menopur eller faktiskt trådens arginin som har hjälpt. Vi får aldrig mer än två användbara embryon. Denna gång var de av kvalitet 11 av 12. Vet inte vad som är toppembryon, men för mig är det här topp. förra gången hade de 8 resp 9 av 12 poäng. Första ET var på en annan klinik men enligt nuvarande läkaren var de förra gången bättre än de första. Alltså är det här bästa omgången hittills. Hoppas innerligt att det ska vara tillräckligt med levaxin, trombyl och dessa små.

• Fossa

Grattis till ET Feia! Hur många blev det? Mina tvillingar hade 11 av 12

• Strix

Tack för pepping Fossa! Oavsett mina antal ägg har det alltid bara funnits två ok embryon att sätta in när det var dags. Satte in båda. Det ena hade något sämre med kärnan i en cell, men verkar ändå ha varit 11 poäng så nu hoppas jag innerligt att det blir barn, yttersta drömmen är tvillingar. Är ännu inne i den lugna fasen. Ruvarångesten lär komma snart men ännu håller den sig väck.

• Fru Orange

Grattis feia!!! 11 av 12 är ju ett kanonresultat!!! Hårt hållna tummar nu

(¯`°?.¸♥Tänk om vi verkligen får en liten♥¸.?°´¯)
  • Missne

feia: grattis till ruvningen av twinsen Angående fragmin så är det inte blodförtunande som jag förstått utan det gör bara att blodet inte koagulerar så lätt medan trombyl är blodförtunnande. Jag fick ju både fragmin och trombyl förra försöket för att de har olika funktion, och ska även ta bägge nästa försök.

• callimero

Grattar här med feia!

Har funderat mycket på detta med fragmin och trombyl. Hur vet man att problem med koagulering finns? Jag har väldigt lätt för att få blåmärken och blöder länge och mycket om jag blir stucken eller gör mig illa men det kanske inte alls har med saken att göra?

• Missne

Kalimero: Då behöver du nog inte fragmin. Det ger man om blodet koagulerar för lätt. Jag får det för att jag är APC-resistent, vilket innebär att jag kan ha lättare att få blodproppar. Jag blöder i princip aldrig om jag blir stucken och gör jag mig illa så slutar blödningen nästan direkt. Får nästan aldrig blåmärken heller.

• Fossa

Underbart med tvillingruvning Feia! Håller tummarna stenhårt för dig nu.

• Majbjörn70

Nu känner jag mig lite "bakom flötet" här...

cantika - Att du får östrogen inför FET har alltså inget med stimulerat att göra? Utan det är för att bygga upp en fin slemhinna, har jag fattat rätt då? Hoppas att kombinationen av allt ska vara tillräckligt för att ni ska få till det denna gång.

feia - Grattis till så bra äggkvalitet! Det låter ju jättebra att de bara blir bättre och bättre dina ägg. Hoppas att dessa är "the ones" nu. Håller tummarna. Intressant om fragmin och trombyl, det hade jag ingen aning om heller. Men vad är pregnyl?

Nu när jag läste feias och Missnes förklaring om fragmin och trombyl så kom jag plötsligt att tänka på en sak. När jag var 17 år så var jag faktiskt gravid. Jag var väldigt naiv och förstod inte att så var fallet (hade börjat med p-piller efter att jag blivit gravid och skyllde alla signaler på det). Det hela slutade med en sen abort, som jag kan lova att jag grämt mig över många gånger, särskillt nu när jag inte verkar kunna bli gravid...

Men, det som jag kom att tänka på nu var att jag fick grymma migränanfall för första gången i livet då. Och efteråt så fick jag det regelbundet ända tills jag slutade med p-piller. Började med pillrena igen efter några år och migränen kom tillbaka som ett brev på posten.

Jag har för mig att medicinen jag tog för migrän hade med blodet att göra. Sen om det var förtunnande eller förhindrade koagulation, minns jag faktiskt inte. Hmm, kan detta hänga ihop månntro? Jag ska ta och öka min larginindos jag tar ju bara två per dag (topformulas).

Förlåt mitt långa egoinlägg. Kände bara att jag var tvungen att sätta ord på mina (okunniga) tankar.

Håller tummarna för feia och cantika närmast.

Tre dar kvar på tråden.

Svar på tråden Svårstimulerad - någon som hört talas om Arginin + DHEA? Del 4