• Förväntansfull0406

Berätta om era erfarenheter om pergo!

Som rubriken lyder. Jag vill veta allt om era erfarenheter, fick ni biverkningar? Hur fungerade det på er?? Räckte det med en gång eller fick ni öka på? fungerade det alls?
    Samt varför fick/får ni pergotime? helt utebliven äl eller tar det bara lång tid för er att bli gravida? Och blev det mer en än liten bebis?

Jag undrar eftersom jag ska börja med min första kur nästa mens, som antagligen kommer i början på sep. Vi har försökt exakt tolv månader nu. Jag har en aning oregelbunden mens, men har antagligen äl själv, om det är så att problemet hänger på mig så kan det mycket väl vara så att inget ägg mognar. Vi får se, hoppet lever.

Jag skulle bli jätte glad om någon där ute vill dela med sig av er erfarenhet/er.

(jag skrev en tråd i Läkemedels tråden, men insåg att den nog hör hemma här istället, ifall ni undrar!)
  • Svar på tråden Berätta om era erfarenheter om pergo!
  • linis

Neeeej, den här tråden får inte dö! Den var ju så bra!
    För att få igång den igen sticker jag ut näsan och berättar att min läkare skrivit ut pergo efter två försök på grund av eviga spottings (varje månad i 15 mån)och ett missfall. Hoppas verkligen den hjälper mer än den stjälper! Jag tycker inte man ska hålla på och försöka i en evighet bara för sakens skull. Om något inte stämmer så är det ju bra att man kan få hjälp snabbt.

• AllyZ
    Förväntansfull0406 skrev 2009-08-17 20:55:02 följande:
    Hej, var bor du?? Skönt för dig att du får "hjälp" redan, men jag kan tycka det är lite väl fort kanske? jag slutade med piller när vi skulle planera vårt första barn, jag hade bara p-piller mens, det var i aug sedan plussa jag i nov. Där emellan ingen mens alls. Tänk på bara att din kropp kan behöva tid att hitta sig själv efter p-piller stopp, att börja med hormoner sådär kan jag tycka e lite tveksamt, men jag är ju ingen doktor, och det är din kropp, men tänk på att pergo KAN stjälpa mer än hjälpa. För oss som försökt i ett-tre år kan det kvitta, men jag hade nog gett min kropp ett par månader till om jag var du, låt recept ligga på apoteket, inget säger ju att du inte kan ta dom sen! Förlåt, det är inte meningen att lägga mig i, och det är kanske bara jag som reagerar på din doktor. Lycka till
    Bor i England. Jag tycker det ar jattebra att man far hjalp direkt! storsta anledningen till att man far vanta mer an ett ar innan man soker hjalp ar ju for att det tar tid (och pengar) for lakarna att halla koll pa blodtryck etc medan man "behandlas". For nagon ung och frisk som jag ar det ingen katastrof att ta hormoner ett litet tag, battre det an att stressa upp sig totalt och formodligen anda vara tvungen att ta Pergo senare...

Min lakare kanner ju till min historia. har alltid haft problem med att jag antingen inte far mens eller sa far jag den och sa stannar den veckovis! Hade en gang mens i fem veckor:( katastrof for kroppen, forlorar massa jarn......sa darfor tycker de och jag det ar battre att testa Pergo nu sa jag slipper sant har problem. Vet att agglossning helt plotsligt skulle kunna komma igang men med erfarenhet av min kropp ar det nastan troligare att den inte gor det.....

Nej lat inte traden do ut, den var bra!!!
  • Aint Your Fairytale

Känner igen mig PRECIS i det du skriver om mensvärk, yrsel, illamående, m.m. Så hade jag mer eller mindre konstant i 1½-2 månader hösten 2007, men jag var inte gravid heller. Hade ingen mens på flera månader, så jag fick Gestapuran för att få igång mensen igen och sen fick jag Pergotime för att få normal äl.

Har även ända sedan hösten för snart 2 år sedan har mycket problem med just yrsel, illamående, huvudvärk, domningar, m.m. Har det nu och haft några dagar, så jag antar att mensen är på väg om ett tag. Men det är oerhört obehagligt just med yrseln och domningarna. Vet inte om det är någon slags migrän då jag får så här ibland...

Jag har även väldigt, väldigt stark mensvärk när jag har mens och numera har jag även ont runt äl. Så vissa månader kan jag ha ont flera veckor i streck.

AllyZ skrev 2009-08-17 14:47:13 följande:
    HejIngen historia att delge (an) men tackar for traden. Ska till lakaren pa fredag och fa piller sa mensen kommer igang och sen Pergo. Den kom inte tillbaka efter att jag slutat med p-piller for nastan tre manader sen. Inte sa langt tid jamfort med vissa, men efetrsom jag har konstant mensvark, yrsel och illamaende men inte gravid och ingen AL an sa ger lakarna mig anda pergo redan sa att jag ska slippa ma daligt.
  • Förväntansfull0406
    linis skrev 2009-08-20 23:01:57 följande:
    Neeeej, den här tråden får inte dö! Den var ju så bra! För att få igång den igen sticker jag ut näsan och berättar att min läkare skrivit ut pergo efter två försök på grund av eviga spottings (varje månad i 15 mån)och ett missfall. Hoppas verkligen den hjälper mer än den stjälper! Jag tycker inte man ska hålla på och försöka i en evighet bara för sakens skull. Om något inte stämmer så är det ju bra att man kan få hjälp snabbt.
    Nej då, vi håller igång tråden

Men då hade du ju försökt i 15 månader?

Jag mena bara att man ska vara försiktig, jag har även läst trådar de tjejer fått pergo där det gått på precis andra hållet än tänkt. Genomsnittet innan att bli gravid är 7 mån, ett år är lika normalt, MEN givetvis ska man ta sin kropp på allvar! jag e ju som sagt inte doktor. Det e skönt att man kan få hjälp så fort.

Jag håller tummarna för dig AllyZ, det kanske tar sig på direkten!
  • linis
    Förväntansfull0406 skrev 2009-08-21 16:57:21 följande:
    Nej då, vi håller igång tråden Men då hade du ju försökt i 15 månader?Jag mena bara att man ska vara försiktig, jag har även läst trådar de tjejer fått pergo där det gått på precis andra hållet än tänkt. Genomsnittet innan att bli gravid är 7 mån, ett år är lika normalt, MEN givetvis ska man ta sin kropp på allvar! jag e ju som sagt inte doktor. Det e skönt att man kan få hjälp så fort.Jag håller tummarna för dig AllyZ, det kanske tar sig på direkten!
    Nix, jag slutade med p-piller ett år innan min kille blev redo att skaffa barn. Blev så deppig av att titta på de där pillren som jag egentligen inte ville äta. Så jag slutade i maj förra året och så skyddade vi oss på annat sätt. blödningarna kom på en gång. Första halvåret blödde jag 2½ vecka varje månad. Trodde att allt var mens, men sen kollade jag upp det och fattade att hälften var mellanblödningar. Haft kontakt med gyn och allt såg normalt ut. När jag ringde min gyn nu och berättade om missfallet så sa han att det är lika bra för mig att börja med pergo på en gång eftersom jag troligen har för lite progesteron.

Kan inte låta bli att undra om 12 års p-piller användande har påverkat min hormonproduktion...
  • Förväntansfull0406
    linis skrev 2009-08-21 21:10:48 följande:
    Nix, jag slutade med p-piller ett år innan min kille blev redo att skaffa barn. Blev så deppig av att titta på de där pillren som jag egentligen inte ville äta. Så jag slutade i maj förra året och så skyddade vi oss på annat sätt. blödningarna kom på en gång. Första halvåret blödde jag 2½ vecka varje månad. Trodde att allt var mens, men sen kollade jag upp det och fattade att hälften var mellanblödningar. Haft kontakt med gyn och allt såg normalt ut. När jag ringde min gyn nu och berättade om missfallet så sa han att det är lika bra för mig att börja med pergo på en gång eftersom jag troligen har för lite progesteron. Kan inte låta bli att undra om 12 års p-piller användande har påverkat min hormonproduktion...
    Jaha!! nu fattar jag... Tyvärr e det ju så att har man för lite hormoner så får man svårt att behålla det foster som blir till. Tror det kommer bli bra med pergon, du vet ju att du kan bli gravid iaf!

Jag har sagt till min man att jag kommer aldrig någonsin mer stoppa i mig ett piller, kanske kanske att jag tar koppar spiral igen, men inga hormoner i min kropp, då får hellre barnen komma som de kommer (inom rimliga gränser) Och som det går nu lär jag nog inte behöva p-medel igen.
  • linis

Tack för peppningen! Så ska jag tänka!

Jag säger samma sak, aldrig mera p-piller! När det blir aktuellt att skydda sig igen funderar jag på att skaffa en sådan där monitor som visar när man har äl genom att man testar urinet. Den ställer ju tydligen in sig efter ens hormonnivåer och visar rätt även om man är en låghormonare. Men å andra sidan kanske vi inte kommer behöva skydda oss i framtiden om mina hormoner alltid ska vara så här kassa!

Min kille säger att han kan tänka sig vasektomi efter att vi fått de barn vi vill ha! Det tycker jag låter som de bästa alternativet!

• Förväntansfull0406
    Mamma till Simon skrev 2009-08-11 21:51:12 följande:
    Det låter bra, då missar du ju inte äl iaf. Ska spara tråden så jag får veta hur det går för dej.
    Hej hej. E någon kvar i tråden?? Spara du den??

Det gick inte alls, det tog sig inte. Fick mens igår. Ska börja min andra kur på måndag....tyvärr
  • Daz

hoppar gärna in här. Jag har ingen solskenshistoria (än) att bjuda på. Har ätit 2 enkelkurer med pergo utan resultat. Börjar med min trejde kur nu på måndag. Jag känner mig taggad!

Har ett barn sedan innan som kom till utan pergo. Efter 1,5 års försök att få syskon sökte vi hjälp och det visade sig att jag har svag ägglossning så därför åter jag pergo.

• Vill Ha Liten 83
    Förväntansfull0406 skrev 2009-08-21 16:57:21 följande:
    Nej då, vi håller igång tråden Men då hade du ju försökt i 15 månader?Jag mena bara att man ska vara försiktig, jag har även läst trådar de tjejer fått pergo där det gått på precis andra hållet än tänkt. Genomsnittet innan att bli gravid är 7 mån, ett år är lika normalt, MEN givetvis ska man ta sin kropp på allvar! jag e ju som sagt inte doktor. Det e skönt att man kan få hjälp så fort.Jag håller tummarna för dig AllyZ, det kanske tar sig på direkten!
    Hej! Jag hoppar in här, intressant tråd fast lite död : )
    Min fert. läkare säger att 9 av 10 par blir gravida på ett år. Av det 10-e paret så blir hälften spontant gravida på 2 år totalt. Och sen blir ca hälften av dem gravida med hjälp av pergo, ivf osv.

Jag har försökt att bli gravid i 2 år och 5 månader och har tagit enkelkur pergotime en gång. Nu väntar jag på BIM den 4/10 ca. Jag fick inga direkt biverkningar av tabletterna, förutom att jag hade huvudvärk i en vecka (det har jag nästan aldrig annars).

Min fert. läkare skrev ut 3 enkeldoser pergo åt mig, men jag skulle äta det varannan månad bara. Men han gjorde VUL på dag 13 som visade äggblåsor och så lämnade jag blodprov idag, dag 23, för att se att jag hade ägglossning. Har jag haft ägglossning så görs inget mer VUL på dessa omgångarna som är kvar. Men sen blir det IVF om ca 5-6 månader om inget händer innan dess.
  • Förväntansfull0406
    Vill Ha Liten 83 skrev 2009-09-26 02:34:24 följande:
    Hej! Jag hoppar in här, intressant tråd fast lite död : ) Min fert. läkare säger att 9 av 10 par blir gravida på ett år. Av det 10-e paret så blir hälften spontant gravida på 2 år totalt. Och sen blir ca hälften av dem gravida med hjälp av pergo, ivf osv. Jag har försökt att bli gravid i 2 år och 5 månader och har tagit enkelkur pergotime en gång. Nu väntar jag på BIM den 4/10 ca. Jag fick inga direkt biverkningar av tabletterna, förutom att jag hade huvudvärk i en vecka (det har jag nästan aldrig annars). Min fert. läkare skrev ut 3 enkeldoser pergo åt mig, men jag skulle äta det varannan månad bara. Men han gjorde VUL på dag 13 som visade äggblåsor och så lämnade jag blodprov idag, dag 23, för att se att jag hade ägglossning. Har jag haft ägglossning så görs inget mer VUL på dessa omgångarna som är kvar. Men sen blir det IVF om ca 5-6 månader om inget händer innan dess.
    MEn då får vi köra liv i tråden igen den är ju fortf aktuell

Det låter ju vrekligen hoppfullt det du skriver. Håller tummarna hårt för dig att de blivit en liten. Vet dom vad det är för fel på dig??
  • Vill Ha Liten 83
    Förväntansfull0406 skrev 2009-09-26 17:04:12 följande:
    MEn då får vi köra liv i tråden igen den är ju fortf aktuell Det låter ju vrekligen hoppfullt det du skriver. Håller tummarna hårt för dig att de blivit en liten. Vet dom vad det är för fel på dig??
    Våran diagnos är "oförklarlig barnlöshet". Tycker inte om det begreppet.
    Min pojkväns spermieprov var bra och det visar att jag har ägglossning.
    Dock så har jag haft struma sedans jag var 13 år, underfunkton.
    Men har ätit levaxin sen dess och det har inte krånglat på många år, äter rätt levaxindos så det borde inte påverka.

Ja, får hålla tummarna, men jag har inte för stora förhoppningar.
    Min fert. läkare sa att jag kunde vänta mig att få mensen ca 2-3 dagar senare än vanligt, för mig blir det på dag 32 då och idag fick jag lite lite rosa flytningar...
    Blir lite orolig, inte kan det väl vara mensen redan?
    Mina förhoppningar är att detta var en sk nidblödning. Jag hade ägglossning mellan lördag-söndag förra veckan. Idag är det typ en vecka sedan och har läst någonstans att om man får nidblödning så infaller den ca en vecka efter ägglossningen. Idag är det endast dag 24!

Såg att du skulle börja med pergo på måndag igen: Hoppas att det tar sig!
  • Förväntansfull0406
    Vill Ha Liten 83 skrev 2009-09-26 20:59:54 följande:
    Våran diagnos är "oförklarlig barnlöshet". Tycker inte om det begreppet. Min pojkväns spermieprov var bra och det visar att jag har ägglossning. Dock så har jag haft struma sedans jag var 13 år, underfunkton. Men har ätit levaxin sen dess och det har inte krånglat på många år, äter rätt levaxindos så det borde inte påverka. Ja, får hålla tummarna, men jag har inte för stora förhoppningar. Min fert. läkare sa att jag kunde vänta mig att få mensen ca 2-3 dagar senare än vanligt, för mig blir det på dag 32 då och idag fick jag lite lite rosa flytningar... Blir lite orolig, inte kan det väl vara mensen redan? Mina förhoppningar är att detta var en sk nidblödning. Jag hade ägglossning mellan lördag-söndag förra veckan. Idag är det typ en vecka sedan och har läst någonstans att om man får nidblödning så infaller den ca en vecka efter ägglossningen. Idag är det endast dag 24! Såg att du skulle börja med pergo på måndag igen: Hoppas att det tar sig!
    Ja, tyvärr ska jag göra det. Jag gillade dom inte precis...men vad gör man inte för en liten...

Tur i oturen att de inte hittat några fel. Men då vet man inte vad man ska "behandla heller"
  • Sereena

Hoppar in här för att också hålla igång tråden lite.

Jag och min man har försökt få barn i ca 2 år... vi gjorde utredning i våras, alla prover var bra förutom att jag inte verkade ha ägglossning (iaf inte den månaden jag testade då).
    Så jag fick Pergotime utskrivet - har precis ätit tredje enkelkuren. Har fått ÄL, men tyvärr inte blivit gravid ännu.

Jag var väldigt orolig innan jag började äta tabletterna att jag skulle må dåligt, men det har ("peppar peppar") gått väldigt bra, och det enda som jag har drabbats av är värmevallningar.

Jag har fått mycket mer regelbunden mens nu (32-33 dagar) - innan pendlade det mellan 30 - 45 dagar.

• Pirripirri

Efter avslutat p-piller använade förra sommarfen (2008) fick jag aldrig tillbaks mensen. Trots försök med provera och pårimolut nor så har den aldrig kommit igång reglbundet, utan jag har endast fått den blödningen man får efter avslutad kur. Jag bör också tillägga att innan p-pilleranvändandet var min mens och ÄL som en klocka. Och nu har jag varken mens eller ÄL

Har varit gravid en gång förr, men den graviditeten avbröts. Så jag vet ju att jag var fullt fertil förr.

Har ätit enkel dos pergotime i september, men den fick jag ingen ÄL av. Och inte heller nån mens. Nu äter jag primolut nor för att få blödning och ska sen starta på dubbel dos pergo på tredje blödningsdagen.

• Vill Ha Liten 83
    Förväntansfull0406 skrev 2010-12-21 21:14:39 följande:
    Tänkte uppdatera tråden, det kom en liten pergobebis i aug i år, så nu är lilla Olivia fyra månader.

Har någon av er som skrev tråden kvar, hur gick det i så fall?
    Grattis!
    Roligt att det funkar för en del

Själv så provade jag pergo 3 ggr och det funkade inte alls.
    Nu har vi genomgått 3 st IVF och jag är nu gravid i v.9+1!
    Men det tog sin tid... Totalt 3,5 år tills vi plussade...

Vad roligt att du skrev här i tråden så man får reda på lite resultat och grattis igen till lilla Olivia!  
  • Förväntansfull0406
    Vill Ha Liten 83 skrev 2010-12-21 22:32:21 följande:
    Grattis!
    Roligt att det funkar för en del

Själv så provade jag pergo 3 ggr och det funkade inte alls.
    Nu har vi genomgått 3 st IVF och jag är nu gravid i v.9+1!
    Men det tog sin tid... Totalt 3,5 år tills vi plussade...

Vad roligt att du skrev här i tråden så man får reda på lite resultat och grattis igen till lilla Olivia!  
    Nämen vad kul! Grattis till den lill* i magen. Då blir det sommar bebis?

Ja, vi fick vår lilla Olivia, pergo funkade verklugen på mig, efter endra kuren så valde jag att avsluta, jag mådde apa rent ut sagt, och den månaden vi pausa blev jag gravid.

Undrar hur det gick för andra i tråden??
Svar på tråden Berätta om era erfarenheter om pergo!