• malinnnnn80

Ätit pergotime, har flera grav.symptom och ingen mens - trots det inte gravid

Hej alla här på familjeliv,

Behöver skriva av mig lite och hoppas på att kanske någon som är eller varit i samma situation som mig kanske har något tips eller råd.

Jag har alltid haft oregelbunden mens, inte tänkt speciellt mycket på det förrän förra hösten då jag och min man beslöt att försöka skaffa barn. Besökte min gynekolog och fick både primolut nor (för att få igång en mens) och pergotime (för att få ÄL) utskrivet. Började med en enkelkur. Inget hände, fick alltså inte ens mens. Fick mer primolut nor och pergotime utskrivet. Denna gång fick jag mens (tjoho), men blev då alltså inte gravid. I samband med detta bytte jag gynekolog p.g.a. flytt. Den nya läkarn skrev ut dubbelkur pergotime åt mig. Var även och tog blodprov för att kontrollera att jag inte har PCO. Proverna såg fina ut sade läkarn. Efter dubbelkuren fick jag åter mens.. inte gravid då heller. Läkarn tyckte då att jag inte skulle äta för många pergotime-kurer efter varandra, så månaden efter hade jag uppehåll. Detta resulterade i att jag inte fick ngn mens (hade väl då inte haft ngn ÄL). Åter igen fick jag primolut nor utskrivet och dubbeldos pergotime.

Det är nu 36 dagar sedan första dagen på förra mensen. Har fortfarande inte fått mens. Jag har varit väldigt trött, haft ömma bröst, mått lite illa till och från (inga kräkningar) och kring dag 25 hade jag mensliknande "smärtor" i magen. Tog ett graviditetstest imorse - negativt Vid förra dubbeldosen fick jag mens, varför inte denna gång? Är inte dubbeldos av Pergotime så "starkt" att det borde framkalla ÄL? Kan det fortarande vara så att jag är gravid, men att det är för "tidigt" att testa för mig?

Är det någon av er som känner igen er i detta? Det är så jobbigt att gå och längta efter att bli gravid..

Kram på er!

• Svar på tråden Ätit pergotime, har flera grav.symptom och ingen mens - trots det inte gravid
  • Florence

Hej! Jag är inne på dag 33, äter min andra kur, har inte testat ännu. En fråga: Har ni som har sen mens känt av er äl? Alltså har det gjort ont? På mig gjorde det superont, då borde jag väl haft äl? Testade inte med äl-stickor denna månaden. Men förra hade jag också ont och fullt utslag.

• Linakinn
    Florence skrev 2009-08-17 11:58:39 följande:
    Hej! Jag är inne på dag 33, äter min andra kur, har inte testat ännu. En fråga: Har ni som har sen mens känt av er äl? Alltså har det gjort ont? På mig gjorde det superont, då borde jag väl haft äl? Testade inte med äl-stickor denna månaden. Men förra hade jag också ont och fullt utslag.
    Jag känner alltid av min ägglossning, har ganska rejält ont av den. Har testat några gånger med ÄL stickor och det har stämt med min smärta...
  • Cat79

Jag hoppar in här för att lägga till mina erfarenheter av pergotime. Har ätit 3:e kuren i denna omgången (har ätit många kurer sen tidigare + Gonal F). Jag har alltid samma biverkningar oavsett gravid eller ej så jag har slutat att hoppas innan mensen kommer om jag mår dåligt. Vet ganska exakt när jag har ägglossning då jag testat med stickor och kännt av smärtor. Vi hoppas på det bästa och lycka till alla andra pergopinglor.

• Florence

Jag fick mens på dag 34 den här månaden. Jag hade följande fejk-gravsymtom :) : Jättehårda ömma bröst (trodde jag fått tumörer eller något, men min sambo sa att han inte trodde att "cancern" skulle kännas exakt likadant i båda brösten, haha. När mensen kom försvann hårdheten. Jag har även mått illa innan mens båda gångerna när jag ätit pergo. Hmmm.... ont och stickningar i nedre delen av magen också.

• malinnnnn80

Hej på er,

Samma sak för mig. Fick mens på CD 44 (!). Har inte haft så lång cykel förut när jag ätit Pergotime. Trodde jag var gravid, eller ja.. jag hoppades. Hade också "hårdare", större, ömma bröst, mådde illa ibland, hade molvärk i magen etc. Men icke - mens fick jag =/
    Idag är jag på CD 5, borde ta Pergotime men har bara en enkelkur att hämta ut från apoteket. Imorgon ska jag till gyn. Min läkare svarade aldrig på mitt mejl så jag ringde och bokade tid istället.. Tror ni det funkar att börja äta Pergotime imorgon (CD 6) eller borde jag ta två tabletter (har ätit dubbelkur de senaste 2 kurerna) och sedan "hoppas" på att läkarn skriver ut mer imorgon?`(ser alltså ingen anledning till att han inte skulle göra det?)

Vad tror ni?

• Florence

Ta två tabletter, han skriver säkert ut fler! Varför skulle han inte göra det liksom :)
    Om du ska ta en dubbelkur så gör det.

• malinnnnn80

Jo, jag tror jag kör på det =)

• klara1

Hej malinnnnn80!
    Innan vi fick våran underbara dotter så hade vi försökt i ca 1 1/2 år, tvingade mig att kontakta gyn för utredning, inget var fel men hade sååååå oregelbunden mens så vet inte hur mycket jag lagt ut på ÄL stickor, men prickade aldrig rätt. Började äta pergo i samband med att jag parallellt blev undersökt av min gynläkare så han kunde se hur många ägg det fanns o när på ett ungefär jag skulle ha ÄL, på andra kuren blev jag gravid!!!!
    Du skrev nåt att du inte blir undersökt, som du skrev hur ska han/hon då veta hur det ser ut??? Ta o kräv det eller byt läkare!!

Jag önskar dig massor lycka till, jag vet precis hur det känns för dig!!!!
    Kramar

• malinnnnn80

Hej Klara1,

Åh vad kul att höra att du blev gravid trots oregelbunden mens. Jag längtar så efter den dagen då jag också blir gravid
    Jag ringde gyn idag, fick tid redan imorgon - känns bra. Ska nu be att få komma tillbaka för att bättre ha koll på när jag har ägglossning. Hoppas hoppas att denna månad är blir "vår månad"

Tack för lyckönskningarna!
    Stor kram

• malinnnnn80

Hej på er igen,

Var till gyn idag. Han sade att jag högst sannolikt inte haft ÄL eftersom min s.k. mens blev så sen. Fick mer pergotime utskrivet OCH jag ska även tillbaka dit på tisdag om en vecka. Då ska jag på VUL och om de hittar en äggblåsa så ska jag få en spruta som ska göra så att ägget lossnar (minns ej vad sprutan hette) --> då kommer jag få ÄL inom 24 timmar.
    Vet inte varför, men jag är så glaaad. Känns så skönt att få möjligheten att "kontrollera" min ÄL mer än denna "gissningslek" som det varit hittills =/ Iofs, finns inga garantier ändå.. jag kanske inte ens får ngn äggblåsa som kan släppa med hjälp av sprutan? och även om jag får ÄL så finns det ju ändå inga garantier... men det känns iaf som om att vi går ett steg i rätt riktning

• Florence

Vad bra det låter! Jag ska till gyn på måndag. Jag har inte heller blivit kollad så jag tog det i egna händer och bokade en tid på cd 12 och hoppas att gyn ska göra vul på mig då. Är ju inne på 3:e kuren nu och fick mens på dag 35 vilket känns väldigt sent! Jag är så himla töntig när jag är hos läkare, ställer inga krav. Men nu ska jag ha med en lista på ALLT jag undrar och tjata och vara jobbig :D

• klara1

Jag tror det ofta är så, att man inte ställer krav, men man är i en sån utsatt situation, o i början vet man ju inte alla turer om hur allt fungerar, man vet inte riktigt vad man har rätt till. Då tycker man ju att de proffsen som jobbar med detta ska informera mer grundligt!!!!

Men det är säkert jätte olika från stad till stad o om det är privat eller inte....

När jag åt pergo så fick jag dom undersökningarna o provtagningarna som jag skulle men jag kände mig inte alltid så bra bemött, inte otrevligt, men allt skulle gå så fort, det var bara in i undersökningsrummet o så fort klä av sig nertill o sedan klättra upp i den där jäkla stolen(har alltid verkligen HATAT att gå till gyn)snabbt ta ultraljud, o så samtidigt som jag snabbt skulle ta på mig kläderna igen så skulle jag lyssna på vad han sa om äggblåsor o dyligt, när jag var klar o skulle sätta mig i hans besökstol var det dags att gå=( Det bara snurrade i huvudet när jag gick därifrån, men men ska inte klaga alltför mycket, blev ju gravid=)

Lycka till alla!

• malinnnnn80

Florece: Vad bra att du bokat tid. Ta mod till dig och säg att du gärna vill att din gyn ska göra ett VUL på dig. Jag håller tummarna

Klara1: Exakt så som du skriver känner jag också. Innan jag gick till läkaren hade jag tänkt ut en massa frågor som jag undrade över. Tror du jag mindes de när jag väl satt där? Ne =/ Sen får jag också känslan av att det är så bråttom, som om att nästa patient står och hänger på dörren utanför. Jag ska ju få en ägglossningsstimulerande spruta.. men jag glömde helt bort att fråga vad det är för ämne, vad det heter alltså. Glömde många andra frågor jag hade tänkt fråga också.. Precis som du skrev så är min gyn inte otrevlig, men jag känner mig obekväm när jag är där. De träffar ju många patienter varje dag och läkarna är så rutinerande, men det känns lite som om att de glömmer att, i mitt fall, jag inte är van - att allt detta är helt nytt för mig.
    Blev iaf glad att jag ska på återbesök, något som jag inte varit på innan (alltså kring ÄL). Från och med nu ska jag också försöka ta min tid när jag är där, se till att få svar på alla min frågor och känna mig bekväm (kanske lättare sagt än gjort.. )

• klara1

malinnnnn80: Skönt att du får lite bättre uppföljning=)
    Kram på dig!

• malinnnnn80

Klara1: Tack, jag hoppas verkligen att det går vägen denna gång
    Kram!

Svar på tråden Ätit pergotime, har flera grav.symptom och ingen mens - trots det inte gravid