• Achillea

Kan man hitta gamla skolfoton?

Kom just att tänka på, finns där någon sida man kan finna gamla klassfoton online?
    Om vi bortser från stayfriends som inte visar bilder förän man betalar en massa pengar.
    Finns det ens möjlighet att hitta gamla klassfoton, skulle vara kul då massor har försvunnit genom åren.

♥Why does my heart, feel so bad? (Moby)♥
  • Svar på tråden Kan man hitta gamla skolfoton?
  • qzectb
    Sanna här skrev 2009-08-26 13:28:05 följande:
    Man kan se klassfoton på stayfriends utan att betala, men jättemånga foton finns det ju inte.
    Dags att väcka den här gamla tråden. Jag har inskannade klassfoton från grundskolan och gymnasiet, och det vore ju trevligt att dela med sig av om de andra inte bevarat dem.

Men det är lite knepigt att ladda upp dem till StayFriends. Dels är det upphovsrätten, som säger att jag måste ha upphovsrättsinnehavarens uttryckliga tillstånd, och dessutom samtliga klasskamraters! Det är ju mer än knepigt, det är tamejtusan omöjligt! Inte konstigt att det är lite ont om klassfoton då.

Dessutom fungerar deras uppladdningsfunktion rätt illa, det gör det inte lättare.

Man kan förstår göra som halva världen, strunta i upphovsrätten så länge ingen klagar. Hur ser ni andra på det?
  • EFI
    qzectb skrev 2011-05-12 13:16:22 följande:
    Dags att väcka den här gamla tråden. Jag har inskannade klassfoton från grundskolan och gymnasiet, och det vore ju trevligt att dela med sig av om de andra inte bevarat dem.

Men det är lite knepigt att ladda upp dem till StayFriends. Dels är det upphovsrätten, som säger att jag måste ha upphovsrättsinnehavarens uttryckliga tillstånd, och dessutom samtliga klasskamraters! Det är ju mer än knepigt, det är tamejtusan omöjligt! Inte konstigt att det är lite ont om klassfoton då.

Dessutom fungerar deras uppladdningsfunktion rätt illa, det gör det inte lättare.

Man kan förstår göra som halva världen, strunta i upphovsrätten så länge ingen klagar. Hur ser ni andra på det?
    Om det inte finns en text under bilden du scannar, som uttryckligen talar om vem som är vem på bilden, så är det ingen fara att lägga upp den. Fotografen som en gång tog bilden äger förmodligen upphovet, men du har köpt nyttjanderätten till bilden, så egentligen måste du fråga fotografen om du skall publicera den igen någonstans. Att det sen skulle hända något för att du lägger upp ett klassfoto på stayfriends, facebook eller annat ser jag som mycket osannolikt...
    Apple user since 1987
  • qzectb

Ja, det är ju egentligen upphovsrätt. I de fall man inte ens vet vem som tog bilden så kanske man kan bortse från det, och så är ju en del klassfoton så gamla att det är tveksamt om fotografen ens lever längre.

Men att lägga upp utan text, det låter fel, StayFriends uppmuntrar ju oss att lägga in namnen, även i efterhand.

• EFI
    qzectb skrev 2011-05-12 23:52:33 följande:
    Ja, det är ju egentligen upphovsrätt. I de fall man inte ens vet vem som tog bilden så kanske man kan bortse från det, och så är ju en del klassfoton så gamla att det är tveksamt om fotografen ens lever längre.

Men att lägga upp utan text, det låter fel, StayFriends uppmuntrar ju oss att lägga in namnen, även i efterhand.
    Namnger man personerna utan deras samtycke så kan man få problem med PUL.
    Apple user since 1987
  • Annika 78
    qzectb skrev 2011-05-12 23:52:33 följande:

Upphovsrätten gäller även 70 år efter fotografens död. :)
  • qzectb

Det känns som att slutsatsen är att StayFriends är en omöjlighet. Det funkar inte. Det vore nog bättre att organisera "klassfotoutbyten" där man förmedlar vem som har kvar klassfoton och så skickar man privat.

• EFI
    qzectb skrev 2011-05-13 09:32:56 följande:
    Det känns som att slutsatsen är att StayFriends är en omöjlighet. Det funkar inte. Det vore nog bättre att organisera "klassfotoutbyten" där man förmedlar vem som har kvar klassfoton och så skickar man privat.
    Inte nödvändigtvis, det är ju ändå bara guldmedlemar som kan se foton, så någon okontrollerad spridning skulle det ändå inte bli tal om.
    Apple user since 1987
  • Dex

varför göda en sån skitsajt som stayfriends med bilder?? lägg upp dom på fejjan istället

• EFI
    Dex skrev 2011-05-13 22:53:23 följande:
    varför göda en sån skitsajt som stayfriends med bilder?? lägg upp dom på fejjan istället
    Det var även min spontana tanke. Glad
    Apple user since 1987
  • qzectb
    EFI skrev 2011-05-13 13:52:04 följande:
    Inte nödvändigtvis, det är ju ändå bara guldmedlemar som kan se foton, så någon okontrollerad spridning skulle det ändå inte bli tal om.
    Nej, man kan se andra klassfoton även när man är gratismedlem. Jag kan få upp parallellklasser med hyfsad upplösning och alla namn.
  • EFI
    qzectb skrev 2011-05-14 21:09:14 följande:
    Nej, man kan se andra klassfoton även när man är gratismedlem. Jag kan få upp parallellklasser med hyfsad upplösning och alla namn.
    Där ser man, då har de väl i desperation ändrat lite igen. Hör inte till vanligheterna att jag loggar in. Ganska trist sida och när FB och annat finns som alternativ så tappar SF...
    Apple user since 1987
  • qzectb
    EFI skrev 2011-05-14 23:24:54 följande:
    Där ser man, då har de väl i desperation ändrat lite igen. Hör inte till vanligheterna att jag loggar in. Ganska trist sida och när FB och annat finns som alternativ så tappar SF...
    Med de villkoren och den strategin för att tvinga folk att betala till varje pris så håller det inte. Egentligen är det inte alls fel att folk skall betala för en service, vi är bortskämda med gratisservice, men när de dessutom inte kan leverera mycket heller, eftersom det är uttalat olagligt att lägga upp bilderna som känns som en av huvudpoängerna med sidan... Nej, den kommer att gå under.
  • K Kalle
    EFI skrev 2011-05-13 02:23:46 följande:
    Namnger man personerna utan deras samtycke så kan man få problem med PUL.
    Man får väl problem med PUL även utan namn... Nästa år kommer en hårdare personuppgiftslag dessutom.
Svar på tråden Kan man hitta gamla skolfoton?