• Två små med ögon blå

SPANIEN? (och ni som flyttat utomlands bara för att testa på något nytt, alltså inga rötter till landet eller via jobb)

Vi (eller mest jag) har alltid haft en dröm att prova på att bo utomlands. Att få lära sig ett nytt språk, en ny kultur och bara komma bort från lagom Sverige.

Min man har även han börjat visa ett intresse och jag känner att det vore en bra tid i livet att testa på något nytt. Vi har inga lån, inget hus, ingen dyr bil, barnen går inte i skola än osv.

Funderingarna är just nu på Spanien. Är det någon som bott/bor där. Varför flyttade ni dit? Vad tycker ni om stället? Vad förde er dit? ´

Tycker ni det är "galet" att bara dra iväg (vi kommer givetvis fundera en och två gånger innan vi tar ett beslut) Vi har alltså inte blivit erbjuden jobb via något företag, och ingen av oss kommer därifrån.

Utan helt enkelt för att få testa på något nytt...

• Svar på tråden SPANIEN? (och ni som flyttat utomlands bara för att testa på något nytt, alltså inga rötter till landet eller via jobb)
  • malinkat

Bara man tänkt igenom lite vad som kommer att vara viktigt för barnen (förskola? öppnis-verksamhet?språk?vänner etc) samt att det funkar ekonomiskt, så säger jag åk! Med ungar i bilden ska man vara beredd på att lägga störst fokus vid dem till att börja med ialla fall, ge dem en chans att vänja sig och falla till ro.

Vi befinner oss nu i Hamburg, maken fick jobberbjudande. Vi satt och valde mellan att flytta hit eller till Tromsö i Norge - två helt olika världar men det var inte ett lätt val kan jag säga! Vi kommer att vara här 1½ - 3 år, lite beroende på olika faktorer som jobb till mig tex (är mammaledig nu). Men det är helt klart värt äventyret och man ska passa på innan barnen börjar skolan.

När jag var ung och fri som fågeln bodde jag i Barcelona ett tag - en fantastisk stad om ni funderar på Spanien. En större stad är ju bra med tanke på att man ju ska försöka få jobb, här kan ju även internationella förskolor finnas (här finns en skandinavisk) om man vill det. Och Barcelona har både berg, strand och en rätt öppen och mysig storstad.

Lycka till!

• kardemummakrydda

Är i liknande sits.

Svar på tråden SPANIEN? (och ni som flyttat utomlands bara för att testa på något nytt, alltså inga rötter till landet eller via jobb)