• mianyckelpiga

    Intensiva Älskade Ungar 9 **Barn som är HighNeed eller Spirited** Intensiva Älskade Ungar 8 **Barn som är HighNeed eller Spirited** En tråd för oss med intensiva, aktiva, otåliga, entusiastiska, temperamentsfulla, utmanande och mycket bestämda barn. Live

    En tråd för oss med intensiva, aktiva, otåliga, entusiastiska, temperamentsfulla, utmanande och mycket bestämda barn. Livet med dem är som en berg-och-dalbana!

    Kärt barn har många namn, och termerna som används för dessa ungar är bl.a:
    Överlevarbarn
    High-Need Children
    Spirited Children
    Fussy babies
    High Maintenance Children

    Definitionerna skiljer sig lite åt och ett barn kan mycket väl passa in på t.ex. Spirited men inte High Need, det är inte det som är det viktiga. Sättet som dessa barn behöver bemötas skiljer sig mindre åt än vad definitionerna gör.

    En liten sammanfattning/översättning finns här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m27237529-1.ht...

    -----------------------------------------

    12 features of a high need baby: www.askdrsears.com/html/5/T050400.asp
    Fussy Babies: www.askdrsears.com/html/5/T050100.asp
    Seven ways to cope: parenting.ivillage.com/baby/bcrying/0,,48kt,0...
    Olika experters definitioner: www.nurturingourfamilies.com/spirited/exptdef...
    En svensk sajt som har mycket information och där föräldrarna delar med sig av sina erfarenheter av att leva med ett barn som är "High Need", det är också en sajt om Attachment Parenting www.naraforaldrar.se

    Dessutom:
    www.extension.umn.edu/info-u/families/BE613.h...
    danielleconger.organiclearning.org/spirited.h...
    parenting.ivillage.com/gs/gsbehavior/0,,45pv,...

    ---------------------------------------

    Being an effective parent to a high-need baby starts with accepting that she really does require the extra care and attention she craves

    -----------------------------------

    Boktips:
    Raising Your Spirited Child a Guide for Parents Whose Child Is More Intense, Sensitive, Perceptive, Persistent, and Energetic by Mary Sheedy Kurcinka
    även: Raising your spirited child workbook

    The Fussy Baby Book : Parenting Your High-Need Child From Birth to Age Five by William Sears and Martha Sears

    Answering the 8 Cries of the Spirited Child: Strong Children Need Confident Parents by Dave Arp and Claudia Arp Growing a Girl: Seven Strategies for Raising a Strong, Spirited Daughter by Barbara Dr Mackoff

    Taming the Spirited Child: Strategies for Parenting Challenging Children Without Breaking Their Spirits by Michael H. Popkin

    Different Children, Different Needs: Understanding the Unique Personality of Your Child by Charles F. Boyd and Robert A. Rohm

    VÄLKOMNA!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-13 19:39
    Tråden ska heta "Intensiva Älskade Ungar 9 **Barn som är HighNeed eller Spirited**"

  • Svar på tråden Intensiva Älskade Ungar 9 **Barn som är HighNeed eller Spirited** Intensiva Älskade Ungar 8 **Barn som är HighNeed eller Spirited** En tråd för oss med intensiva, aktiva, otåliga, entusiastiska, temperamentsfulla, utmanande och mycket bestämda barn. Live
  • Brunello

    Har ni provat massage? Om barnet vet var ni masserar och vilken ordning och så så kan de kanske acceptera att få lite beröring?

  • Greta Anna

    Jag får nog igen för tiden när jag var barn, mina föräldrar fick inte pussa och krama mig heller...
    Oftast går det bra att tjuva till sig en puss genom att säga att man tar bort den igen direkt efteråt att det var ett misstag.
    Halloween går mig på nerverna, bägge barnen tycker att det är otäckt med överraskningar så barn som ringer på och tigger godis i läskiga kläder är inte riktigt deras pickninck. Men det borde väl vara sista dagen nu, väl hoppas jag.

  • Kuben

    Hej,
    Ja, just massage går bra ibland. Vi känner ju att det egentligen gör henne så gott, samtidigt som man självklart har största respekt för hennes integritet! Killa på ryggen inför sömnen funkar även det ibland.

    Trick och treat... det märkte vi inte av alls. Lustigt att det är så olika på olika ställen. Våra tjejer gillar överraskningar, men sedan är de så uppe i varv att det tar en evighet att få ned dem på jorden igen (speciellt inför läggning).

  • mianyckelpiga

    Zion älskar kroppskontakt och ska pussas och kramas ofta. Han sover som en klistermärke på mig på nätterna när han kommer in till oss. Håller vi i honom blir han dock jättearg och skriker att det gör ont, trots att vi inte håller hårt. Han tycker själv om att pillra på ojämnheter ( tex födelsemärken) på händer och armar på oss när han ska somna.

  • LitetFrö

    Hej! Är den här gruppen fortfarande igång? :) Jag har en kille på ett år som är väldigt aktiv, intensiv, otålig, envis, snabblärd och tidig i utvecklingen. Stark som en oxe. Han är verkligen ALDRIG stilla! :D han har svårt att varva ner och att sova på dagtid. Nätterna går bättre. Han vill ibland vara i famnen (om man står och går) men är inte kramig och pussig. Han är däremot inte särskilt klängig, rädd eller har svårt att bli passad av andra. Så det är främst hans oerhörda energi och beslutsamhet som gör honom krävande. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med andra i liknande situation! Bara för att ha någon att snacka lite med som vet hur dessa barn är. Har hittills inte träffat någon vars barn är i närheten av min sons intensitet... Så, är det nåt liv i tråden? :)

  • Kuben

    Hej!


    Ja, NU är det liv i tråden - bara någon skriver så Välkommen hit!


    Vår tjejja har hunnit bli 8 år - jisses! Hon utreds nu för gluten och mjölkptotein... vem vet, det kanske har varit bidragande till hennes ilska, irritation, att hon inte gillat beröring osv osv? Hon har haft mycket ont i kroppen och varit trött emellan åt så att skolan har blivit lidande.  Däremellan är hon fortfarande mycket aktiv men gladare nu!


    Vi kan väl helt enkelt skaka liv i tråden igen?

  • LitetFrö

    Tack för svar Kuben!
    Vad bra om ni hittar lösningen för er dotter! Förstår om hon har svårt med koncentration och beröring om hon har ont.
    Våran kille är oftast en glad liten krabat! Det är hans otroliga energi som är en utmaning (och utmattning!!) för oss föräldrar. Han är A. L. D. R. I. G. still! Jag är helt slut på kvällarna, har varit på benen hela dagen, försökt se till så att han inte klättrar ramlar och slår ihjäl sig. Han är sååå charmig, rolig och fin också såklart...men jag känner att jag behöver snacka av mig.
    Hur gör man för att orka hålla jämna steg med sådana här intensiva barn? Hur gör ni? Goda tips och råd?

  • Kuben

    Jaa, du. Hur gör man?


    Man blir oerhört påhittig, och lösningsorienterad. Jag trodde aldrig jag skulle hitta på så mycket för att få struktur och ordning på vår tillvaro. Läkare och psykologer jag talat med kan intyga
    Hur orkar man? Det gör man inte! Inte alltid i alla fall. Ibland bryter man ihop, ligger i fosterställning och gråter. Har ont i hela kroppen och bara önskar att få vara i fred några ynka sekunder. Sedan kommer man igen konstigt nog. Vi älskar ju våra intensiva krabater, hur utmanande det än är. Och det finns ju inga alternativ.

    Det låter ju som om ni har världens goaste krabat, men som tar musten ur er. Skönt att du kan se glädjen trots utmattningen.!!

  • LitetFrö

    Javisst blir man uppfinningsrik!
    Jag tycker jag hanterar hans energi helt ok med undantag för när det gäller att sitta vid matbordet. Han är ju aldrig stilla och detta gäller även i matstolen...vi kan aldrig äta tillsammans som en familj, vi får äta i skift. Vad gäller lillkillen är jag nöjd om jag hinner få i hobom litegrann innan han bryter sig ut ur matstolen. Jag har aldrig kunnat sitta ner och fika på föräldragruppen eller med någon kompis. Rekordet är väl i så fall 2-3 minuter. Jag är faktiskt riktigt ledsen över detta. Det gör ju att vi inte kan hitta på vissa saker. Hur är det för er andra, har ni det likadant med detta? Vad göra?
    I övrigt som sagt så hanterar jag hans energi bra, och tycker även att det är kul! Vi är ute mycket och har får springa av sig så mycket det bara går! Jag låter honom testa nya saker och "hjälpa till" hemma :)

  • Kuben
    LitetFrö skrev 2014-06-01 21:40:46 följande:
    Javisst blir man uppfinningsrik!
    Jag tycker jag hanterar hans energi helt ok med undantag för när det gäller att sitta vid matbordet. Han är ju aldrig stilla och detta gäller även i matstolen...vi kan aldrig äta tillsammans som en familj, vi får äta i skift. Vad gäller lillkillen är jag nöjd om jag hinner få i hobom litegrann innan han bryter sig ut ur matstolen. Jag har aldrig kunnat sitta ner och fika på föräldragruppen eller med någon kompis. Rekordet är väl i så fall 2-3 minuter. Jag är faktiskt riktigt ledsen över detta. Det gör ju att vi inte kan hitta på vissa saker. Hur är det för er andra, har ni det likadant med detta? Vad göra?
    I övrigt som sagt så hanterar jag hans energi bra, och tycker även att det är kul! Vi är ute mycket och har får springa av sig så mycket det bara går! Jag låter honom testa nya saker och "hjälpa till" hemma :)
    Nä, sitta still och fika med övriga var helt uteslutet. Jag kunde tycka det var lite pinsamt i början när det blev liv i luckan efter 20 sekunder. Men så lärde jag mig att äta med henne på höften... Gick ned i vikt gjorde jag i alla fall minns att jag fick sitta ned på en fika en gång när hon hade upptäckt majskrokar ... det var den gången det! :-S

    Det jag minns att jag sörjde mest var att jag inte kunde delta på barnvagnspromenaderna som de andra - min lilla VÄGRADE åka vagn. Ofta löste jag det med att ha sele, men ibland funkade inte det heller, då fick vi helt enkelt avvika.
    Kul att han vill hjälpa till! Det är ju toppen!!
  • LitetFrö

    Haha "liv i luckan" - så är det på pricken! :)
    Ja det där med att undra vad andra tänker och att tycka vissa (många) situtioner är pinsamma...det har jag försökt lärt mig att skita i, annars hade hela siuationen varit helt ohanterbar. Nä, min son är som han är och andras barn är wsom dom är :) Jag kan inbland komma på mig själv med att tycka att de flesta andra barn är rätt tråkiga....förstår du hur jag menar?
    Har du/har du haft problem med sömnen med din dotter?

  • Myrizz

    Vår duracell var som ditt barn litet frö. Blev också helt slut. Kunde inte ens vända bort huvudet typ och borsta tänderna.. För oss hände nåt närmre 2 års ålder. Far inte runt lika mkt och klättrar exakt överallt som innan. Faktiskt svårt nästan komma ihåg nu hur intensivt de första åren var. Dock fortsatt mycket energi, påhitt å en fantastisk vilja. Gäller för oss att välja strider och ge tydliga riktlinjer vad som är upp till oss föräldrar att fatta beslut om

  • Myrizz

    Känner så väl igen det du också skriver kuben.. Man blir väldigt uppfinningsrik! Vi har också"ätit i skift".. Har också valt aktiviteter utefter vad som passar oss..

  • LitetFrö

    Tack Myrizz för att du delar med dig av er erfarenhet!
    Jag hoppas att även min kille kan tagga ner lite om ett tag. INte så att jag vill att han ska vara "nån annan" men liksom att bara ta bort topparna så att säga haha! Jag tror det ärsom intensivast nu innan han kan kommunicera och så. men ibland kommer den där gnagande tanken om det är nåt fel, överaktivitet eller så...:/

  • Kuben
    LitetFrö skrev 2014-06-11 20:37:25 följande:
    Haha "liv i luckan" - så är det på pricken! :)
    Ja det där med att undra vad andra tänker och att tycka vissa (många) situtioner är pinsamma...det har jag försökt lärt mig att skita i, annars hade hela siuationen varit helt ohanterbar. Nä, min son är som han är och andras barn är wsom dom är :) Jag kan inbland komma på mig själv med att tycka att de flesta andra barn är rätt tråkiga....förstår du hur jag menar?
    Har du/har du haft problem med sömnen med din dotter?
    Jo, vi hade stora problem med sömnen, upp till ca 2,5 års ålder. Hon hade inte ro att sova, och det var som om något störde henne. Just nu har vi uteslutit gluten och hon är faktiskt mycket lugnare. Mjölkprotein har hon inte fått någonsin. Det visade sig när jag ammade att det tålde hon inte.
  • Kuben

    Har ni andra provat ny kost och att lägga till omega 3? Mjölk och gluten kan ställa till det, samt för lite goda fetter. Bara ett tips

  • MySecret

    Hej!

    Är inte så insatt i kategorierna ovan men tyckte min son verkar passa in på en del av dom.

    Han är 3år och är en vilde med extremt hett temperament (helt underbar ändå förstås). Det har han haft sedan han var bebis (började slänga sig bakåt i marken vid 8månader när han inte fick som han ville) men nu i kombination med trotsen vill jag ibland gräva ner mig. Han är väldigt framåt och snabblärd men ger upp snabbt o får ett utbrott om allt inte går som han vill.

    Vi har dock fått ett mkt gladare barn sedan vi uteslöt mjölkprotein :) mkt energi har han dock fortfarande, en granne har till och med frågat om vår son alltid springer :p i stort sett ja ;)

Svar på tråden Intensiva Älskade Ungar 9 **Barn som är HighNeed eller Spirited** Intensiva Älskade Ungar 8 **Barn som är HighNeed eller Spirited** En tråd för oss med intensiva, aktiva, otåliga, entusiastiska, temperamentsfulla, utmanande och mycket bestämda barn. Live