• underverket 06

Hur får ni tid att träna o samtidigt ha tid för partner på kvällarna?

Måste bli av med min gravid kg nu, men vet inte hur jag ska få tid till det. Gick upp 16 kg o har 10 kg av de kvar. Var redan lite överviktig innan graviditeten. (gick ner en massa kg den första månaden efter det att min son fötts, men sedan gick jag fort upp allt igen) Hur det nu kan bli så?

Min sambo tränar Karate 2 kvällar i veckan o ska jag också gå o träna 2 kvällar i veckan, så blir det bara 1 kväll kvar i veckan tillsammans. Verkar inte bra. Skulle innebära att jag kommer hem 2 kvällar i ve vid 20.00 o han 2 kvällar samma tid.

Nu när sonen är snat 9 mån, vill jag att vi alla 3 ska äta middag tillsammans o ska vi träna sammanlagt kvällar i ve tillsammans, blir det ju inget av det.

Något annat tips på hur man kan få till det tidsmässigt? Kan man träna hemma på något vis? Funderar på om en timmes promenad per dag skulle funka. Får väl displinera mig o gå en promenad med vagnen när sonen sover middag. Eller gå när sambon kommit hem.

Andra tips? Hur gör ni andra med träning?

• Svar på tråden Hur får ni tid att träna o samtidigt ha tid för partner på kvällarna?
  • Jessa76

Men måste det vara en hel kväll tillsammans för att det ska "räknas" som tid tillsammans? Hur länge pågår era träningspass? Kan ni inte äta ihop innan? Kanske vid 5-snåret? Och sen åka o träna? Ni tränar väl inte i 3 timmar? Äta vid 5, åka o träna, sen hemma igen vid 8? Är det så lång väg till träningen att det tar mer än en halvtimme att ta sig dit eller om det måste tränas i timmar så kanske ni helt enkelt får byta träningsställe eller träningsform? Klart att ni kan äta innan och sen åka till träningen, då hinner ni ju smälta maten på vägen dit och har energi till träningen. Om det är väldigt så där att träningen ska vara avancerad och att nån av er tränas på elitnivå så kanske ni får inse att ni får sänka kraven nu under småbarnstiden?

• Strumpan08

Jag har köpt en stegräknare och är med i tappa.se och promenerar om dagarna. Bara man har självdiciplin och ork så funkar det och man går ner i vikt. Annars kan du ju köpa något träningsredskap hem också, det är många som prisar sina crosstrainers. Eller så får ni turas om, kanske att maken får gå på en träning varannan vecka och du två.

• Jessa76

Du kan väl gå med barnvagnen under dagarna också? Det räknas ju också och det är perfekt "fettbrännarträning" att gå promenader.

• guldplutt

Vi har båda insett att regelbunden träning på det viset för oss båda är inget vi vill prioritera, just för att det tar för mkt tid från oss tillsammans, helt enkelt. En kväll var i veckan på en tid som inte är fast utan går att flytta på är helt OK. I övrigt får man ge sig ut och springa, promenera och/eller träna hemma på träningscykel eller stepmaskin eller liknande. På helgen kan man ju också få in ett pass. Man vill ju kanske hinna få träffa kompisar ngn gång ibland också, och allt får inte plats helt enkelt!

• Fruochmamma

Min sambo tränar senare på kvällen då han varit med och nattat lillkillen. Tränar han under helgerna tar han ibland med sig sonen eftersom de ju har barnpassning på SATS. (Tränar själv inte)

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • mianyckelpiga

Både jag och min sambo joggar flera dagar i veckan. Vi har löst det så att vi äter middag kl 17 och sedan umgås hela familjen fram till sonens läggdags kring kl 19. En lägger sonen och den andre ger sig iväg på löprunda på ca 1-1½ timme (inkl resa) och är hemma kring 20,30. Då hinner vi vuxna umgås och prata om dagen innan det är dags att sova.

• Lillmama

Hej
    Vi har två små barn så vi måste oxå pussla med t5räningen. På SATS har det barnpassning så på dagarna när jag var mammaledig lämnade jag mina barn där så jag kunde träna. Nu när vi båda jobba 8 h om dagen tränar vi morgonen (den som inte lämnar på dagis) och den andra kan köra på kvällen. Sen åker vi tillsammans på helgerna och tränar - det blir som en familjeaktivitet. Ungarna älskar minisats och jag och sambon får träna...

• Tant Green

Jag brukar gå på F&S en kväll i veckan (efter att dottern har somnat så vi äter middag tillsammans) också är jag ute och springer på söndagmorgnar. Sen försöker jag gå eller cykla till jobbet så ofta som möjligt (det får väl motsvaras av barnvagnspromenader om man är föräldraledig).

Min man har möjlighet att träna på jobbet och kommer då hem ca 0,5-1 timma senare från jobbet 2 gånger i veckan, då är det inte alltid vi äter middag tillsammans, men vi hinner ju umgås ändå efteråt.

• Eeska

Hade samma problem ett tag men har nu det löst med träningsredskap hemma o träningskort tillsammans på samma gym. Kunde ordna barnvakt o träna tillsammans tidigare men nu klarar pojkarna av att vara själva hemma stunden för träning.

• Tygtiiger

Ni får inte till det om båda ska vara borta två kvällar i veckan, så enkelt är det. Jag tycker ni ska dra ner på det - båda får en kväll borta, resten av veckan får ni tillbringa tillsammans.

Nu är min son större, fyra år, men jag försöker så långt det är möjligt att sticka iväg och träna när han har somnat (han går och lägger sig ungefär halvåtta). Så hinner vi äta middag alla ihop.

• Mums

Se till att det inte blir så att HAN får precis som han vill, och sedan får du anpassa dig. Ni måste båda kompromissa. Annars har ni en stor risk för att bli osams om detta om fem år när han fått göra som han vill hela tiden, och du fått prioritera ner ditt.

Det där med gemensam middag är ju jättetrevligt i teorin, men det är jätteviktigt att du får en bra egentid också. Annars orkar man inte i längden.

Själv tränar jag på morgnar, delvis på arbetstid, för jag vet att jag inte kan varken jobba eller vara en bra mamma om jag inte tränar, och jag kommer inte iväg lika lätt om det är på kvällen och jag har hunnit komma hem emellan.

Lycka till

• bellaaan

Jag powewalkar innan frukosten på morgonen jag lägger i vår dotter i joggingvagnen och traskar sen har jag två dvder jag tränar efter mellan 2-5ggr i veckan när hon sover eller liknande..
    Funkar kanon:)
    Lycka till!

• jenny99

Jag köpte en träningscykel att ha hemma.
    Jag gick upp halv 5,cykla en timme,sen duschade jag,väckte mitt barn...åt frukost.
    Vi var iväg innan 7,dagis och arbete låg bara 5 minuter gångavstånd.

Funkade perfekt,och jag förlorade ingen tid heller,alltså mitt barns tid med mig.
    Och sen var det en bra start för dagen.Jag var pigg hela dagen,hämtade mitt barn kring 13.

Det var först vid 16 tiden man kände sig lite tröttare,men det var skönt.Hade jag inte tränat hade jag aldrig blivit så pigg,trött hade jag blivit efter bara 3 timmar he he.

• BigMama08

Vi har hittat en modell som vi tycker passar ganska bra. Man kan träna en kväll i veckan var och en gång på helgen. Däremellan kanske det räcker med att gå ut och gå eller springa. På så sätt får man både tid för varandra och sina vänner.

• Barbabok

Hos oss är det bara jag som vill träna, så det går bra. Men, jag tycker inte det tar så lång tid heller, middag och kvällstid har vi även de kvällarna

• underverket 06

TS här: Nu har jag hittat en lösning på träningsproblemet. Har börjat på gympa i en skola 5 minuters härifrån 2 ggr i veckan. Perfekt att det fanns gympa där. De har bara 2 pass i veckan, men det räcker för mig. Jag behöver inte vara hemifrån mer än 1,5 timme så det är jättebra.

• Kävlingetjej

ingen ide att ni tränar samma dagar o skaffar barnvakt...?

Svar på tråden Hur får ni tid att träna o samtidigt ha tid för partner på kvällarna?