• Anonym (nervös)

När försvinner symptomen efter medicinsk abort?

Ska göra medicinsk abort imorgon (v.7) och är för det första rädd för smärtan. Har fött tre barn utan smärtlindring (varav det senaste för fyra månader sedan) så jag borde inte vara rädd men det är jag ändå. Läkaren sa att flerföderskor oftast har lindrigare aborter. Men det här känns läskigt ändå.

Sen undrar jag när symtomen försvinner. Just nu kan jag bara ligga i soffan hela förmiddagarna och reser jag mig så spyr jag. Min bebis vaknar halv sju och jag är inte människa förrän framåt lunch. DET ÄR HEMSKT! Orkar inte utföra nåt vettigt alls och min bebis börjar tröttna på att mest ligga på golvet /babysittern.

Nån som har erfarenheter?

• Svar på tråden När försvinner symptomen efter medicinsk abort?
  • Kinga

Symptomen försvinner lika fort som du börjar blöda!!Jag var i exakt samma sits som du, jättehemskt eftersom jag ej upplevt detta med mina två tidigare graviditeter. Redan på kvinnokliniken sa de att symptomen(illamåndet) skulle försvinna lika fort som man tog slidpillerna, alltså inte den första som avbryter graviditeten utan de andra fyra som man för upp två dagar senare som startar blödningarna.
    Jag hade inte det minsta ont,de sa att man skulle få kraftig mensvärk, men inget sådant hade jag, men blödde rejält första dagen, har nu gått 8 dgr och blöder fortfarande, som mens!
    Lycka till, håller tummarna för att det skall gå lindrigt till även för dig

• Anonym

Säger samma som kinga. Har dock inte fött barn, men hade inget ont. Tycker det är som två mens på rad liksom. Och lite rikligare i början. Ingen fara.

• Anonym

Illamåendet försvann direkt.

• Anonym (gjort abort i V7)

Hej gjorde medecinsk abort under denna vecka och har bara haft lite mer mensvärk än vanligt, skonad från det annars.

Har märkt av om jag anstränger mig förmycket så får jag lite mensvärk efteråt.

Men alla gravid symtom fösvann efter jag svalt första tabletten och efter vaginal pillren kanske 12 timmar så försvann alla symtom helt.
    Inga onda bröst, hungrig varannan timme, inge illamående, pigg igen inte konstant trött, mår utomordentligt bra under omständigheterna.

• Anonym (nervös)

Å vad skönt det låter att symptomen försvinner direkt.

Har genomfört det idag. Tog tabletterna vaginalt klockan nio i morse och halv tio satte värken igång när jag låg i sängen. Ingen extrem smärta men jobbig mensvärk och jag huttrade och frös och mådde extremt illa,  fast jag låg under ett stort täcke.

Obehagskänslan var större än smärtan, var så rädd att få  ont så jag grinade, men det blev aldrig någon riktigt hemsk smärta.

Somnade till och vaknade halv elva av att allt stannade av på sekunden. Sen fick jag en paus på en kvart och efter det kom tre längre mensvärkar mer utdrivande så att säga. Gick på toa och då kom det rejält med blod och det mesta som skulle ut. Fick gå en gång till efter en kvart och då kom resten. Stoora saker var det men som tur är slapp jag se nåt för det försvann fort ner i toastolen.

Illamåendet är borta, uppsvälldhetskänslan är borta och jag känner mig tom, normal och mycket lättad.

Hoppas jag slipper illamåenden för gott!

• Kinga

Så skönt at det har gått bra!!!
    Hoppas du mår bra och att du fortfarande känner att detta var rätt beslut för er! Jag var otroligt orolig över att jag skulle ångra mig mm. men jag känner fortfarande att vi gjorde rätt!

• Anonym (gjort abort i V7)

Lääängtar tills jag fått kolla mig om allt har gått bra, så jag inte behöver oroa mig mer.
    det är lite lång väntetid ca 4 veckor innan man ska kolla om hormonbalansen blivit normal.
    Om det inte har det så blir allt 4 veckor längre väntan...
    Men har fått redan min 1:a mens efter ca 1 vecka. 99% säker....
    Så jag hoppas att det är så. Hoppas att jag aldrig behöver göra detta igen faktiskt, men jag är nöjd och vet att det ar rätt.
    Funderar bara på dem som använder detta istället för prev.medel....
    Gå igenom det gång efter gång...
    Har lääängtan i kroppen att bli gravid nu bara det är rätt tidpunkt och så för oss...
    Kram

• Anonym

Gjorde kirurgisk abort i v 7. Symptomen satt kvar i ett par veckor.

• Alice82

Jag gjorde medicinsk abort för en vecka sedan, var då i v. 5, (min 3:e abort). Jag hade jätteont och spydde 4 ggr så fick ta morfinsprutor. Slutade blöda för några dagar sedan men mår fortfarande illa och har ont o brösten och känner mig hungrig. Är orolig att något gått fel?

• Anonym (Anonym)

Jag gjorde en medicinsk abort för 2 v. sedan men har mått illa, haft ont i brösten och spytt så var hos läkaren idag och är fostret lever! Det är flera veckors väntetid och vet inte om jag orkar gå igenom det igen. Läkaren säger att fostret inte är skadat men är ändå orolig för jag blödde ju så ngt kom ju ut :(

• Anonym (T)

Jag mår jättedåligt som gravid
    har ett barn sen tidigare och spydde hela graviditeten och hade ångest..

gjorde abort i februari i år, och timmarna innan spydde jag jättemycket och hade panikångest, sen tog jag tabletterna, kollade på tv-serier med sambon och gick runt och gungade varje kvart en stund
    började blöda efter ca. 1 timme, 3 timmar efter kom det klumpar
    och då försvann också all ångest, illamående och jag spydde inge mer efter det

kändes lite som värkarna jag hade när det höll på att sätta igång med sonen, men det blev aldrig så illa, klarade mig på bara dom första smärtstillande tabletterna och en extra alvedon senare på kvällen
    blödde bara 7 dagar sen och 3 veckor efter på kontrollen var det negativt

så för mig gick det väldigt bra
    lättad och helt rätt beslut för mig!

Svar på tråden När försvinner symptomen efter medicinsk abort?