• M Pax

1. Fler som plussat efter IVF i feb09? Del 3

Här fortsätter vi vår resa!

Nu är det snart dags för våra små underverk att komma till världen!!

"Nu har jag plussat två dagar i rad, och även om jag fortfarande inte förstår eller riktigt vågar förstå att det är sant, så verkar det ju onekligen vara så att jag faktiskt är gravid.
    Jag var helt inställd på att vårt första IVF skulle sluta i minus, men som tur var hade jag fel!

Finns det fler där ute som vill hänga på här?
    Kanske kan vi förstå detta underbara under tillsammans!"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-19 11:47
    Här är länken till listan på oss som plussat!
    www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-139/m...

Del 2
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m44003846.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-22 13:50
    Bebislista!
    www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47489963.html

• Svar på tråden 1. Fler som plussat efter IVF i feb09? Del 3
  • Theorese

Doriskis, vår lilla kille har också problem med gaser i magen och det är verkligen inget kul att se honom kämpa för att få ut de. Vi har börjat ge honom minifom och det har verkligen hjälpt. Dessutom så sover han bättre, tre timmar minst i stötten på nätterna.

• Mineko

Grattis Doriskis. Vilken dramatik. Skönt att det gick bra. Även ett stort grattis till lotuskotte.

Lukas sover bra om han får sova bredvid oss i sängen. Han vill ha mycket närhet och sover inte så bra själv. Men får han bara ligga hos oss sover han gott 3-4 timmar mellan amningstillfällena. Helt ok.

I morgon börjar mannen jobba igen. Det blir tråkigt och ganska jobbigt tror jag då man inte längre får någon avlastning. Jag hade en dag och natt där jag var ensam nu i veckan och jag hann knappt få i mig någon mat då lilleman vägrade vara någon annanstans än i min famn och helst skulle han amma hela tiden.

Men han är ju helt underbar och ljuvlig att betrakta. Det kan jag sysselsätta mig med hela dagarna.

• M Pax

Nu har jag tagit mig tid att sätta mig vid datorn också. Vår lilla Dina kom till världen den 3/11 kl. 19.07 efter att jag blev igångsatt på förmiddagen. Allt gick toppen. Jag var öppen 1 1/2 cm när vi kom in, de satte in en ballong som trillade ut efter en timme och öppnade mig till 4cm. Lite molvärk då men inga värkar. Vid 14 tog de hål på hinnorna och värkarna satte igång vid 16.15. Sen gick det undan. Vid 17.30 var jag öppen 8-9 cm och en timme senare fullt öppen, då satte krystvärkarna in och ut kom hon 20 minuter senare! 50cm lång och runt 3100g (de vet inte riktigt, de insåg dagen efter att vågen visat fel, födelsevikten är i papprena 3800 men hon vägde dagen efter 3000 och hon kunde omöjligt ha gått ner så mycket på ett dygn).

Vi åkte hem i torsdags och sen dess har vi bara gått runt och lett, myst och snusat i hennes nacke. Tänk att man kan vara så här lycklig!

• Sylten

Härligt MPax!! Stort grattis!!

Ja visst är det otroligt att man kan vara såhär lycklig!!!!

• cartman

Stort grattis till alla nya bebbar!!

Låter som en bra "igångsättning" Mpax!

Och vilken dramatik för er Doriskis. Skönt att det gick bra ändå!

Jag går oxå omkring och myser härhemma. Han är ju sååå fin vår kille
    Än så länge gör han inte så mycket väsen av sig, sover mest hela tiden. Fast just nu har han sin vakna timme på dygnet och ligger och tittar på mig med sina ekorrögon. Är otroligt mysigt med bebis igen!

I morgon är det första besöket på BVC, ska bli intressant att se vad han väger och så.

• TuWi

Grattis till alla nya bebisar , är det någon som har koll om alla småkrypen är här nu?

Mineko - Kan tipsa om bärsele, du får två händer över att bre ett par mackor med och lillkillen får all närhet han behöver.

Min tjej sover oftast fyra timmar men kan ibland inte ha någon lust alls att sova och vill då helst ligga på bröstet, sugandes på nappen (tack för den underbara uppfinningen, har räddat mina bröstvårtor) och tittar på en med sina stora ögon.

• Sylten

Idag har vi haft hembesök av BVC som pratade lite och vägde prinsen vår. Tyvärr har han minskat ytterligare i vikt, får nog inte i sig tillräckligt med mat trots att vi tillmatar vilket känns väldigt jobbigt.
    Amningen har inte funkat riktigt så jag ringde amningsrådgivningen och fick en tid där i eftermiddags. Fick bra råd och när vi kom hem så funkade den amningen mycket bättre så jag har hopp om det hela. Pumpar också ut en del så att han har så att vi kan ge honom extra när han inte blir nöjd.

Ny BVC tid på måndag så då hoppas vi att kurvan har vänt..

Nån mer som amningen inte riktigt har funkat för? Känner mig som världens sämsta mamma ibland även om jag vet att det är ganska vanligt att det strular. Speciellt eftersom vi missade det där viktiga precis efter förlossningen då han inte fick komma upp på mitt bröst direkt..

• jennyz

Doriskis: Jag har också haft problem med amningen, den fungerar fortfarande inte riktigt som den ska, ger ersättning också, men nu håller jag på att prova att bara ge det ibland när jag tycker att hon ätit lite av mig... I början gick hon ner rätt mycket och hade lågt blodtryck så jag fick rådet att ge ersättning som komplettering vid varje mål och har gjort det, samt väckt henne om hon inte vaknat var tredje timme ör att ge henne mat... Det har varit en jobbig tid, men nu vaknar hon själv ung var 3-4:e timme så det är bra, och nu kan hon äta från bröstet ca 20-30 min per mål, så nu hoppas jag att hon får i sig det hon behöver, men v¨gar inte riktigt lita på det så hon får ersättning vid vissa mål ändå, ska väga henne varje vecka ett tag för att se att det går som det ska.
    Håller med dig om att man känner sig som en dålig mamma, men det ska man ju inte göra egentligen!!! För vissa fungerar det helt enkelt inte, och för många kan det ta tid innan man fått igång det helt, men med alla hormoner i kroppen så har jag gråtit en hel del tårar över detta, och alla har ju så mycket råd att ge, som om alla tycker att det är så enkelt, men ju mer jag läser om det så inser jag att det inte alls är så, och många av mina kompisar har nu berättat att även de hade problem i början, det har de aldrig sagt tidigare...
    Det är bara att kämpa vidare, jag hade en vändning efter jag varit på BVC förra veckan, dvs när hon var ca 10 dagar, det var en fantastisk dag när hon åt typ 3 ggr mer än vanligt från mig... Hoppas att det går bättre för sig snart, tänk bara på att låta det ta sin tid och göra sitt bästa, mer än så kan man inte göra, och bebisen mår ju bättre om h*n har en glad mamma...

Vår älskade dotter föddes 26/10 2009
  • Sylten

jennyz: tack! skönt med pepp från nån som vet hur det är. Skönt att det går bättre för dig!
    Det går lite bättre här också. Var som sagt på amningsrådgivning här igår och om ni har möjlighet till det och har problem så kan jag varm rekommendera det. Här i Gbg var det i alla fall kanon!
    Nu har han ätit bra av mig men nu tycker jag att det är som att mjölkproduktionen inte riktigt har hunnit med. Men jag kan tänka mig att det tar ett tag innan brösten hinner vänja sig vid den ökade efterfrågan. =)
    Så då får han få ersättning ett tag också om det inte räcker..

• Mineko

TuWi: Jag har faktiskt tagit fram selen nu när han växt i den och det är underbart att kunna ha båda händerna fria.

Jag var på BVC i onsdags och vägde Lukas. Han hade tyvärr gått ner i vikt trots att han inte gör något annat än äter hela tiden. Jag tycker att amningen har fungerat så bra så jag blev lite förvånad. Nu kompletterar jag med ersättning tre gånger per dag och hoppas att det ska vända. Han har i alla fall växt på längden som han ska.

Det verkar ju vara otroligt vanligt att amningen inte fungerar fullt ut så inte ska ni tycka att ni är dåliga mammor.

• jennyz

Jag som tycker att vår tjej ätit bra på sistone, var o gjorde extra vägning idag och hon hade bara gått upp 10 gram på tre dagar... Så nu får jag återgå till att ge mer ersättning igen, hade minskat på det eftersom amningen fungerar bättre...
    Ja amning verkar inte alls vara så enjelt som man trott!!! 

Vår älskade dotter föddes 26/10 2009
Svar på tråden 1. Fler som plussat efter IVF i feb09? Del 3