• tru

    vet ej om det detta är rätt ställe

    Vet inte om mobbning av en treåring är rätt ställe här. vet inte ens om man kan kalla det mobbning men det är fasiken vad det är. Min dotter och hennes "kompis " som båda fyller 4 snart, verkar ha lite problem. de vill inte annat än leka med varandra. Men varje dag kommer min dotter hem och berättar att hon blivit slagen, mobbad för sina kläder att hennes hello kitty kläder är fula. de tog 3 månader innan min dotter tog på sig en hello kitty tröja igen. Nu efter semestrarna kommer de fram att den här flickan har sagt att min dotter; som har asiatiskt ursprung förutom svenskt, har bajsfärg och är smutsig. Min dotter är jätte ledsen över detta och verkar tro på henne och grinar och säger att hon vill vara ljus i hyn. hon säger oxå jag vill inte ha denna bajsfärg. och hon säger att de är flickan som säger detta till henne. senaste idag har hon enligt min dotter retad henne och sagt att hon ska ta hem hennes nya skor till sig. Min dotter var jätteledsen när vi kom hem och sa hon har tagit mina skor. så jag ringde till dagiset och frågade om hennes skor var där. vilket de var men de låg på dennas flickas hylla. vilket lugnade ner min flicka.

    Dagiset lyssnar inte och vill inte prata med barnets föräldrar för att man kan inte hoppa på en tre åring på det sättet. det var så här tidigare oxå men blev bättre efter att jag pratat med cheferna på kommunen. Men nu är det samma sak igen det enda svar jag får när jag berättar vad min dotter ha sagt är " vi har inte märkt något" eller " vi kan inte gå på en tre åring" eller "barn är så här". ska min dotter bli behandlad på detta sätt på dagis är det rätt, bara för att barn är så här?

    Jag har mött barnets föräldrar och de verkar minst sagt udda och bryr sig inte mycket om barnen. hennes mormor träffade jag på badet och såg flickorna leka och jag känner nej jag vill inte att min dotter ska leka med henne. de var ju för helvete konflikter varannan minut och de var alltid min dotter som fick en smäll eller fick ge upp. allt detta skedde utan att mormorn lyfte sin rumpa för att säga åt ungen. Enda gången hon sa nåt var när ungen ställde sig och kissade men även de var ett lamt nej.

    som ni förstått så menar jag att man ska ringa både polis och socialtjänst vad gäller mobbning mot både föräldrar och skola. om de inte gör något åt problemet vill säga. Men nu är det inte lätt, jag kan ju inte gärna ringa polisen till en 3 åring . Men ett telefonsamtal till soc är inte långt borta. och ett telefonsamtal till cheferna på kommunen kommer att ske på måndag. För jag tycker att jag minst sagt blir bemött som skit av förskolepersonalen.

    Några tips på vad jag ska göra? snart byter jag förskola.

  • Svar på tråden vet ej om det detta är rätt ställe
  • Elisabeth83

    Det där är ju verkligen inte OK! Någon borde sätta sig ner och prata allvar med flickan.. (eller att de på förskolan kunde ha en "vänner" dag.. eller "alla är lika värda".. något så hon kanske inser och förstår..)

    Att personalen inte tar din oro på allvar är ju helt bedrövligt!!! Att prata allvar med cheferna är nog en bra början.. visa att du menar allvar!

    Hoppas verkligen det löser sig för er.

  • viseversa

    Absolut INTE okej. jag hadde ringt dom högsta cheferna och klagat igen. var är det för personal på den förskolan igentligen? Dom låter ju inte speciellt kunniga på sitt jobb enligt mig! Stackars din lilla tjej. Ring själv till den här flickans föräldrar och tala om vad som händer. kanske hr dom ingen aning om det och kan själva ta sig ett snack med sitt barn.

  • vinylblomma

    Jag hade faktiskt bytt förskola.
    Inte att tveka på det en sekund, även om personalen får en tillsägelse av sin chef så hade jag inte velat ha min dotter på en förskola med personal som tar så lätt på sådana saker.

  • vinylblomma

    Jag hade faktiskt bytt förskola.
    Inte att tveka på det en sekund, även om personalen får en tillsägelse av sin chef så hade jag inte velat ha min dotter på en förskola med personal som tar så lätt på sådana saker.

  • Lillot

    Jag tycker att det här låter riktigt illa! Har du pratat med föreståndaren på förskolan? Får du samma reaktion där så tycker jag definitivt att du ska gå högre upp i ledningen, för så här får det inte vara. Förskolan ska vara en trygg plats för alla barn, och i det här fallet verkar det ju vara allt annat än tryggt för din dotter. Uppenbarligen har den andra flickan någon typ av problem och det måste ju snabbt stävjas, annars kommer hon att kunna fortsätta så här under hela sin skoltid och det blir inte roligt varken för henne eller hennes omgivning. Även om du tycker att föräldrarna verkar underliga så tycker jag nog också att du bör ringa dem ett samtal och berätta för dem vad som händer, kanske få till ett möte med dem - om de nu verkar ta till sig det du säger förstås.

    Stå på dig - och om förskolan fortsätter att ignorera problemet trots påstötningar - då tycker jag att du kan kräva plats på en annan förskola.

  • Mental

    jag hade kontaktat socialtjänsten eller polisen och gjort en anmällan utan tvekan!...de säger "att det är bara en tre åring" jo visst, men föräldrarna och de andra vuxna omkring har ansvar för denna mobbande 3 åringen!
    de kan inte sätta en ålder på när det är "ok" att mobba, verkar ju helt sinnessjukt!
    med tanke på att du tagit upp detta med både personal och föräldern så är dom med i att kränka barnet!
    stå på dig! den mobbande flickan verkar inte ha fått någon fostran i vad som är rätt eller fel.
    alla barn kommer någon gång slå, bita eller verbalt "misshandla" ett annat om man inte säger till dom att det inte är ok!

    jag har själv varit mobbad för att jag bar ett tyst och blygt barn, och det jag fick höra var att de som gick på mig var ju "bara barn" själva.
    skitsnack.

    jag minns än idag då jag gick fram gråtandes till min dagisfröken över att två barn slog mig och hon ville inte trösta mig utan tyckte att jag grät för ofta...
    well no shit, vem hade inte om de blev slagna konstant?
    detta pågick in till grundskolan då även där så brydde sig inte lärarna eller föräldrarna.
    mina föräldrar uppfostrade mig att behandla andra som du själv vill vara behandlad...detta är tydligen något de flesta föräldrar inte lär ut sina barn.

    som sagt, stå på dig! låt inte ditt barn lida över något som går att fixa!
    för det de gör är olagligt och kan ge dom en prick i registret!
    tar de inte problemet på allvar så får de helt enkelt ta konsekvenserna!

  • tru

    Nu är jag måtligt arg alltså. Den förbannade unge har retat min dotter för att hon luktar illa och är äcklig. Alltså grejen var den att för ett halvår sedan pratade förskolelärarna om att min dotter luktade kiss. jag hade inte känt någon lukt och inte heller någon annan men de hade förskolelärarna gjort. Nu är vi alltså här igen, idag när jag hämtade min dotter möte fröknarna inte min blick och de vek till och med av när jag gick fram för att hälsa och fråga om allt gått bra idag och berätta att hon kommer tidigare imorgon. alltså stod jag där och ingen ville prata med mig och jag ville meddela att min dotter kommer tidigare. till slut kommer ena fröken fram. sen när min dotter hade varit på toaletten frågar hon mig mamma hur luktade du när du var liten. så sa jag jo jag luktade väl gott. så fragar jag varför undrar du och då säger hon O sa att jag luktade äckligt och att jag är äcklig.

    Jag tänker just nu skriva ett långt mail tilll chefen över barnomsorgen för att få till en ändring. vilket inte har hjälpt tidigare men jag tänker även flytta min dotter till ett dagis här bredvid. Men problemet är minst 5 månaders väntetid.

    någon annan förskola finns inte då det är samma förskolechef till de andra förskolorna i området. och aldrig i hela mitt liv att jag sätter ett barn i hennes ansvar igen.

  • pluppfamiljen

    Kommer in suckar peppar och ber dig byta förskola. Tyvärr så görs det inget åt sådana barn och föräldrar jag flyttade och började om när det hände mig, barnet började på ny förskola fick en ny bästis och idag är allt glömt.


    5 barns mamma
Svar på tråden vet ej om det detta är rätt ställe